zofim.org.il
  
 


 
מגזר עדת הצופים
חץ  מגזין הכתבות דף הבית » מגזר עדת הצופים » ארכיון הכתבות » כתבה: פרשת השבוע: וארא

תמונת מגזין פרשת השבוע: וארא פורסם על ידי פאני - העדה
בתאריך 6/1/2005
בכתבה זו צפו 1230 גולשים

פרשת וארא

 

פרשת השבוע פרשת וארא ממשיכה לגולל בפנינו את סיפור יציאת מצרים. בפרשה הקודמת למדנו את מצבו של העם במצרים והכרנו את המנהיג שנבחר בידי באלוקים להושיע את העם – משה.

בפרשתינו נפגש משה עם העם המתגלה כחסר אמונה, בהמשך העימות בין משה ואהרון לבין פרעה שאינו מוכן לשחרר את העם. שיאה של הפרשה הוא תיאור שבע מתוך עשר המכות.

 

"ויאמר אל משה אמר אל אהרון קח מטך ונטה ידל על מימי מצרים.." (ז', י"ט)

 

מעניין לראות, כי שלושת המכות הראשונות מתוך עשר המכות, אינן מתבצעות ע"י משה אלא אהרון הוא זה הנדרש לבצען, וזה מתוך הצו האלוקי,-משה מצוו לומר לאהרון לבצע את המכות הראשונות.

 

             מכה 1: מכת הדם- ..."וירם במטה ויך את המים אשר ביאור לעיני

                                          פרעה ולעיני עבדיו ויהפכו כל המים אשר ביאור לדם"

 

            מכה 2: מכת צפרדע-  "ויט אהרון את ידו על מימי מצרים ותעל

                                                                         הצפרדע ותכס את ארץ מצרים"    

  

           מכה 3: מכת כינים- ..."ויט אהרון את ידו במטהו ויך את  

                                                         עפר הארץ ותהי הכינים באדם ובבהמה..."

 

 

 

 

מדוע נעשת חלוקה זו בין משה לאהרון? במה שונות מכות אלו מן האחרות?

 

במדרש נאמר:

"אמר לו הקב"ה למשה: המים, ששמרו בשעה שהושלכת ליאור, לא ילקו על ידך...עפר, שהגן עליך, כשהרגת את המצרי, אינו דין, שילקה על ידך"  (שמות רבה)

 

כזכור, מי הנילוס הצילו את משה, שהוטמן בו בתוך התיבה. והעפר היה לעזרתו של משה- שטמן ברגביו את המצרי ההרוג. על כן אל לא למשה לבצע את המכות, ולפגוע בהם. עליו להכיר להם טובה, ולכן אהרון הוא זה שמבצע את שלושת המכות הראשונות.

 

 האם הדומם מרגיש? מה המשמעות של נטיית חסד למים ולעפר?

ברור לכולנו כי הדוממים אינם מרגישים את החסד שעושים עימהם. הריחוק מ'כפיות טובה' והנטייה ל'חסד' נעשת כאן בשביל נפש האדם, בשביל שלמות הנפש של משה- המחייבת אותו להימנע מפגיעה במושיעיו, גם אם הם דוממים..

 

 

"כל מידות האדם מושפעות ונפעלות על פי הרגש ולא על פי השכל. לכן, אם לא מכירים טובה לדומם,שנהנו ממנו, אלא מבזין אותו- נפגע הרגש, שאינו מגיב על פי ההגיון והשכל... ופגיעת הרגש משפיעה באופן ישיר על המידות, נמצאת מידת הכרת הטובה נפגמת" 
('מכתב מאליהו' הר' דסלר)

 

 

פעולה זו של הכרת טובה היא פעולה הנעשת לשם טיפוח אישיות האדם. הכרת טובה היא עבודה על הרגש- ועבודה על הרגשות מביאה להשפעה על מידותיו ותכונותיו של האדם וכך להתנהגות טובה וחיובית יותר עם הבריות.

משה – מנהיג העם, מורה לנו בהתנהגותו על עבודת המידות ועל החשיבות בכך גם שמנגד עומד אירוע לא פחות חשוב במשמעותו- מכות מצרים..  חשיבות עבודת המידות, לא נפחתת גם כאשר עומד מנגד ויתור משמעותי ובעל השפעה. ואת זאת עלינו לאמץ בהתנהגותינו היום יומית.

 העבודה על המידות תטפח בנו יחסים מעודנים יותר עם הזולת ועם אלוקים.

 

 

שבת שלום!

 

 

פרסם כתבה »


חץ  תגובות הגולשים לכתבה זו פורסמו 0 תגובות | הוספת תגובה