zofim.org.il
  
 


 
גרעין המרכז הארצי לצופיות
חץ  מגזין הכתבות דף הבית » גרעין המרכז הארצי לצופיות » כתבה: מתכוננים לטיולי פסח? כנסו לכאן..

תמונת מגזין מתכוננים לטיולי פסח? כנסו לכאן.. פורסם על ידי ליאור אדדי
בתאריך 10/3/2008
בכתבה זו צפו 6385 גולשים

 

השנה, כבכל שנה צופית יצאו אלפי חניכי תנועת הצופים לטיולי פסח. הנהגתיים ושבטיים כאחד, כל הטיולים מציעים לכם אינספור אפשרויות הדרכתיות, כתבה זו תעזור לכם לקחת את כל מה שהטיול מציע לכם, ולהשתמש בו על מנת להעביר תהליך חינוכי לחניכים שלכם.

 

הטיול הצופי נגזר מתוך שיטת החינוך הצופית – המתקיימת בקבוצה קטנה, בטבע ותוך למידה בהתנסות דרך פעילות אתגרית וחוויתית. טיול מקיים את התנאים האידיאליים לחינוך הצופי ומאפשר לנו למצות את מלוא הפוטנציאל הגלום בפעילות צופית. אחד התפקידים שלנו כ"מדריכים- מחנכים" בטיול הוא שימוש באתגרים המתחלקים לשתי קבוצות- אלו הקיימים, ואלו היזומים.

האתגרים הקיימים, הם אותם האתגרים הנובעים מעצם היציאה לטבע וטיול- כגון ההליכה כקבוצה, הריחוק מהבית, עלייה על ההר וכו'.

האתגרים היזומים, אלו הם אתגרים אשר יזומים ע"י המדריך והקבוצה. גם אתגרים אלו מחולקים לשני סוגים:

אתגרים מצורך הדרכתי- אלו הם האתגרים אשר המדריך מציב לקבוצה שלו דרך הפעלה (פעולת זמן חופשי במסלול, פעילות להכרת הסביבה, א"ש לילה וכו').

אתגרים מצורכי נוחות ומחייה- אלה אתגרים יזומים, אשר נועדו לצורכי נוחות הקבוצה ותנאי מחייה ראויים. חלקם נראים לנו כמובנים מאליהם, כגון הכנת אוכל ובניית אוהל, וישנם מתקדמים יותר, כמו בניית סאונה ובניית תנור בוץ לאפיה.

 

אתגר מלהיב חניכים, אתגר גם מקדם ומזרז תהליכים ומציג את מצב הקבוצה, כל אתגר הוא בעצם מתודה בעצמו. מדריך טוב ידע להשתמש בכל האתגרים הללו לשם קידום התהליך החינוכי שהוא בוחר להעביר בטיול. ובעצם להשתמש בכל שלב ושלב בטיול למען מטרת העל של הטיול, להפוך אפילו את ההליכה לדבר אשר מעביר מסר, או להפוך את הכנת האוכל כעוד שלב בתהליך. לדוגמא, הטיול עובר במקום עם מורשת קרב, וניצב מולנו הר שעלינו לעבור. נעצור את כל הקבוצה ונשלח חניך למעלה ההר כמשקיף. נלמד את הקבוצה התגנבות והסוואה, ונגיד להם שעליהם לעלות לפסגה בלי שהשומר שבמעלה ההר יראה אותם ולאחר שכולם עלו, המדריך יספר את המורשת קרב של המקום . כך החניכים עולים את העלייה בצורה חווייתית ומשחקית, וגם הם לומדים מיומנות צופית חדשה, וגם הם למדו על מורשת הקרב במקום.

 

חשוב שהכלים והחומרים שאנו משתמשים בהם במתודה יהיו רב-פעמיים ורב תכליתיים, או לחילופין יהיו מהטבע. קודם כל, מסיבת הנוחות, יותר נוח וחסכוני לנו להביא חומר שיעזור לנו במספר הפעלות, מאשר שלכל הדרכה יהיו חומרים משלה. זוהי גם דוגמא אישית לחניכים, מכיוון שהם רואים שאפשר להשתמש באותו חומר במספר דרכים מגוונות ע"י מחשבה מעמיקה ויצירתית. החומרים הרב תכליתיים השימושיים ביותר הם חאקי, חבל אישי ומוט אישי. אפשרויות הפעילות שניתן לעשות עם חומרים אלו הינן אינסופיות, החל מלימוד קשרים, דרך למשחקים פשוטים ומורכבים ועד לבניית מחנה צופי שלם. כמובן שאם נגיד לכל חניך להביא את הציוד הזה, כמות ההפעלות שנוכל לעשות מחומרים אלו רק תגדל.

 

כמו כן, עצם השהייה בטבע מאפשרת לנו חומרים רבים ואיסופים, עצים, אבנים, ואפילו נוף ונחלים. כל אלה יכולים להיות כלים מעולים להעברת המסר שאנו רוצים. למה להסביר לחניך על עלי האלון בעזרת ציורים, אם פשוט אפשר לקחת מראש כמה עלים ולהראות להם בצורה מוחשית?

למה לגדר 'שטח שאסור לדרוך בו' עם חבל ולהגיד לקבוצה להוציא ממנו חפץ כלשהו, אם אפשר לזרוק את אותו החפץ לנהר ולהגיד לקבוצה להוציא אותו.

 

בטיול רגיל, החניך הולך בשביל (שבדרך כלל גם די נוח), ומסתכל על הטבע שבצדדיו, כאילו הוא בתערוכה, הוא לא באמת חווה את הטבע, הוא רק מסתכל עליו. אם נדע להשתמש בטבע בהדרכות שלנו, או לגרום לחניך להשתמש בו, החניך יטעם ויחווה את הטבע באמת, ולא רק יסתכל עליו.

עצם השימוש בטבע בעצם עושה את כל ההבדל בין פעולה בשבט, לבין פעולה בטיול, זכרו תמיד, כשאתם בטבע, אל תסתכלו עליו בלבד, השתמשו בו.

 

מעבר לכלים בהם אנו רוצים להשתמש במתודה, קריטי ביותר שהמתודה תתאים לתנאי השטח (לדוגמא, אם ביום מסוים אנו נמצאים בוואדי, לא נתכנן ליום זה משחק מרחב), וכמובן שתתאים לגיל החניכים, גודל הקבוצה והיכולות הפיזיות והמנטאליות של החניכים בה.

 

אחת מהמטרות המרכזיות ביציאה לטבע היא להקנות לחניך את ערך אהבת הארץ.  חלק נכבד מהתוכן שהחניך צריך לקבל מהטיול צריך לעסוק באזור בו הוא מטייל. את המידע ניתן לחלק לארבעה חלקים.

-         גיאוגרפיה- העיסוק במיקום הגיאוגרפי של האיזור בו אנו מטיילים.

-         ביולוגיה-  חשוב מאוד להקנות לחניכים ידע על החי והצומח באזור הטיול.

-         גיאולוגיה- ההתעסקות בסוגי הסלעים שקיימים בשטח, תהליכים גיאולוגים וכו'.

-         אדם והתיישבות- מקום האדם האדם באזור, על התיישבות, ההתעסקות באיכות הסביבה.

ניתן ומומלץ להמחיש לחניכים את החיבור בין ארבעת הנושאים הללו ולמה הם נשענים אחד על השני.

 

 

 

לא נשכח שאחד מעמודי התווך של הצופיות היא הקבוצה, דרך הצבת אתגרים נוכל לקדם ולהאיץ תהליכים הקורים בקבוצה, נוכל להעצים את הפרט דרך הקבוצה, ואף נוכל לפתח את הקבוצה דרך הפרט. עצם השימוש בשלושת סוגי האתגרים הנ"ל מעצים תכונות מסוימות בכל חניך, בחלק מהחניכים הן טובות ובחלק פחות טובות. לדוגמא, חניך שמאוד מפריע בשבט מכיוון שקשה לו מאוד לבטא את עצמו מילולית, בטיול יכול להתגלות כמנהיג חיובי דווקא, מכיוון שבטיול התכונות הפיזיות שלו באות לידי ביטוי. ומצד שני, חניכה מובילה ומאוד בולטת בשבט, הופכת להיות שקטה מאוד בטיול. ואף מכיוון שהחניכים נמצאים כל כך הרבה זמן ביחד, עלולות לצוף מעל פני השטח בעיות, ואולי לצוץ חברויות חדשות. עלינו לבנות את הצבת האתגרים לקבוצה בצורה כזאת, שתקדם את הדינאמיקה הקבוצתית, ותעצים את הפרט דרך הקבוצה, ובצורה שתיצור שיח ודיון פתוח על המצב הקבוצתי.

 

איך עושים את זה? קודם כל, ישר אחרי אתגר/אירוע שבוא באה לידי ביטוי דינאמיקה קבוצתית מסוימת שאנו רוצים לקדם/למגר, אנו פותחים בשיח, מושיבים את הקבוצה במעגל, ופותחים דיון על המקרה הספציפי שאליו אנחנו רוצים להתייחס. שימו לב, כמעט כל ההתנהגויות הבאות לידי ביטוי במשימה, הם בעצם שיקוף של הקבוצה, ולחניכים בהרבה יותר קל לדבר על מה שקרה במשימה מאשר במציאות. למרות שבעצם- מה שקורה במציאות פשוט מובלט בתוך האתגר. מכאן נובע שתפקידכם כמדריכים, הוא בעצם לקשר את מה שקרה במשימה למציאות של הקבוצה, ולכוון את הדיון להתפתחות ולמידה להלאה.

 

חשוב לזכור- הטיול כולו הוא מתודה אחת גדולה, והמתודה הזאת חייבת להיות קשורה לתהליך שהקבוצה עוברת בשוטף, הטיול צריך לבוא באמצע או לקראת סוף תהליך – אנחנו חייבים לזכור תמיד שמעבר לערך המוסף שהטיול מעניק לחניך (כגון ביטחון עצמי, העצמה אישית, מנהיגות, עצמאות וכדומה), הטיול מספק נקודת שיא לחניך ולקבוצה, אם הטיול יהיה טיול מוצלח החניך יזכור אותו שנים- אם תצליחו ליצוק בתוכו תוכן חינוכי הקשור לתהליך החינוכי השנתי שהחניך עובר, הוא יזכור חוץ מהחוויות והצחוקים, גם את המשמעות החינוכית שהטיול היה בשבילו.

 

לסיכום-

אלו הן מרכיבי המתודה הצופית בטיול:

-         שימוש באתגר ולמידה בהתנסות הן המובנים בטיול, והן היזומים ע"י המדריך למען התהליך החינוכי בטיול.

-         תוכן הקשור לאיזור בו אנו נמצאים ולתהליך החינוכי של הקבוצה.

-         חומרים להדרכה,השימוש בחומרים רב תכליתיים, ובטבע לשם המתודיקה והמשחקים.

-         קישור לתהליך השנתי הקבוצה עוברת.

-         התאמה לתנאי השטח, גיל החניכים, גודל הקבוצה ויכולותיה הפיזיות והמנטאליות.

-         שימוש בכל שלבי הטיול למען העברת המסר-החל מהנסיעה באוטובוס, ועד לגלגול שק השינה.

 

 

המרכז הארצי לצופיות מאחל לכולכם טיולי פסח מוצלחים וירוקים!

לעזרה, תמיכה, ייעוץ, הזמנת הדרכות, לקראת פסח או בכלל- אנחנו כאן.

 

 

בהצלחה!

 

המרכז הארצילצופיות

054-2440203.

             

 

 

 

פרסם כתבה »


חץ  תגובות הגולשים לכתבה זו פורסמו 0 תגובות | הוספת תגובה