zofim.org.il
  
 


 
מגזר עדת הצופים
חץ  מגזין הכתבות דף הבית » מגזר עדת הצופים » ארכיון הכתבות » כתבה: בין ארון הקודש לארגז החול

תמונת מגזין בין ארון הקודש לארגז החול פורסם על ידי בת רווה
בתאריך 5/2/2011
בכתבה זו צפו 2275 גולשים

נשמע קצת פוליטי, נכון? זהו שלא. עזבו רגע פלשתינים, דרוזים וצ'רקסים, ואתם יודעים מה? עזבו את מדינת ישראל. בואו נדבר רגע על עדת הצופים.

עדת הצופים היא חטיבה דתית שנוסדה בשנת 1930 בתוך תנועת הצופים. העדה שמה לעצמה כמטרה לשלב בין ערכי התנועה וערכי היהדות, תוך גישור על הפער שעלול להיווצר בין שני העולמות הללו, הדתי והחילוני.
 
הידעתם? מתוך 182 שבטים ברחבי הארץ רק 10 שבטים הם שבטי עדה, זה יוצא 18.2% מהשבטים בארץ. מיעוט, לא? אבל גם בתוך ה18.2% יש מיעוט. שבטים מעורבים, שמעתם על זה? מיעוט בתוך מיעוט. מתוך 10 שבטי העדה, 2 שבטים הם שבטים שמכילים גם דתיים וגם חילונים, רק 3.46% מכלל השבטים בארץ.
 
אותי בתור חילונית באחד משני השבטים האלה (יהודה ואשחר) חינכו מכיתה ד' עד כיתה ט' לזה שאני חלק מהעדה, ואני עדיין משתדלת להאמין בזה. הרי למה לא? עברתי פעולות שיש בהן גם תכנים דתיים, השנה ובשנה שעברה הדרכתי גם חניכים דתיים, בטיולים אני קמה יחד עם כל השבט חצי שעה לפני כולם כי צריך להספיק גם להתפלל (למרות שאני עצמי לא מתפללת), כשהייתי ראש מטבח במחנה הקיץ קניתי כל כלי פעמיים כי צריך גם חלבי וגם בשרי, אני יוצאת לכל הסיורים של העדה, ובכל זאת- אני לא יכולה להדריך חוץ בשבט עדה, ונדרשה לי שיחה ארוכה מאוד כדי לשכנע את מרכז העדה לתת לי בכלל לגשת למיונים להדרכה בקורס החמישיות המסכם של העדה.
אז מה הופך אותי פתאום לפחות שייכת? זה שבבית אני לא שומרת שבת? זה שאין לי מדבקת "דתייה" על המצח?
 
מילא אם הדבר היה נגמר כאן, אבל לאט לאט אני מגלה עוד ועוד אנשים שלא, כלשונו של מרכז העדה, "מייצגים את עדת הצופים ומה שעומד מאחוריה". אז על סמך מה אנחנו שופטים? האם זה בסדר מצידנו להעלים עין ממעשיו של אותו מדריך, כל עוד בכיתה ד' כאשר הצטרף לצופים הצהיר על היותו "דתי"? האם אם נעצור לרגע ונבחן את עצמנו, לא נמצא בתוכנו אנשים טובים יותר ומתאימים יותר גם אם הם אינם בוחרים לקטלג את עצמם בקטגוריות כאלו ואחרות? האם אנחנו מעדיפים מדריך שיהיה "אחד בפה ואחד בלב" על פני מדריך שיעמוד מאחורי תפיסת העולם שלו, גם אם היא קצת שונה, ויחנך את החניכים לכנות וליושר? מצטערת, עם כל האהבה שלי לעדה, אני מתקשה מאוד למצוא פה צל של מחשבה הגיונית שאינה מכאנית או רובוטית.
 
אני לא יודעת מה איתכם, לי ברור שברגע שמתקבלת החלטה צריך לעמוד מאחוריה. ולכן, ברגע שמתקבלת ההחלטה לפתוח ולהכיל בעדה שבטים שיש בהם גם חניכים חילונים, הם צריכים להיות חניכי עדה לכל דבר ועניין. אולי באופן קצת שונה, אבל לא פחות מכל חניך אחר. לא ייתכן שנסכים להכיל בתוכנו מיעוט אך נפלה אותו בצורה כזאת, מפני שבמצב כזה האפליה מבטלת את משמעות הקבלה.
 

אני קוראת לעדה להפסיק עם מדיניות ההכללה שהיא דוגלת בה כיום, לבדוק כל מדריך וכל מקרה לגופו (ולמזלנו, העדה היא גוף מספיק מצומצם כדי לאפשר בדיקה שכזאת), ורק אז לשפוט. ללא דעה קדומה וללא התחשבות באותה המדבקה שקיימת או שאינה קיימת על מצחו של אותו מדריך או חניך.

פרסם כתבה »


חץ  תגובות הגולשים לכתבה זו פורסמו 4 תגובות | הוספת תגובה


1. מראש יש בעיה בעצם קיומה של העדה
נכתב על ידי יפתח סמואל משבט יהודה בתאריך 6/2/2011 בשעה 18:26
2. מסכימה איתך
נכתב על ידי מיכל דויטש גומברוף משבט עידן בתאריך 6/2/2011 בשעה 21:25
3. הלל,
נכתב על ידי נועה בכר משבט דרור בתאריך 7/2/2011 בשעה 15:41
4. אז כולנו מסכימים
נכתב על ידי בת רווה משבט גלעד בתאריך 8/2/2011 בשעה 15:26