zofim.org.il
  
 


 
מחלקת נוער וקהילה
חץ  מגזין הכתבות דף הבית » מחלקת נוער וקהילה » ארכיון הכתבות » כתבה: א''ב של אלימות

תמונת מגזין א''ב של אלימות פורסם על ידי עמית שפירא
בתאריך 8/1/2012
בכתבה זו צפו 3944 גולשים

אלימות – היא התנהגות כוחנית, בין אם פיזית, פסיכולוגית או אחרת תוך כדי פגיעה או כוונה לפגוע בבני אדם, בע"ח, צומח או חפץ דומם כלשהו. בעבר התנהגות אלימה הייתה מקובלת יותר והייתה מבוצעת למטרות ענישה, חינוך, שחרור לחצים, הבעת רגשות, יישוב סכסוכים וחילוקי דעות, שעשוע ועוד. כיום חברות רבות בעולם הוקיעו את ההתנהגות האלימה ומגנות אלימות מכל סוג, מדינות חוקקו חוקים כנגד אלימות והתקבלו תקנות בינלאומיות נגד התנהגות אלימה.

לשתות ולהרביץ- מחקרים שנערכו בנושא צריכת משקאות משכרים, מצביעים באופן ברור על הקשר שבין שימוש מופרז באלכוהול וההסתברות להתנהגות אלימה של המשתמש כלפי הסביבה וכלפי עצמו.אלכוהול נכלל בחומרים הפסיכו-אקטיביים שהמשותף להם הוא השפעה משמעותית על מערכת העצבים. האלכוהול משבש את פעילות המערכת הזאת, וגורם בין השאר להתנהגות אימפולסיבית ולהפרעות בכושר השיפוט. בהסתמך על העובדה שאלכוהול הוא חומר מדכא עכבות ומעצורים, במקומות בהם יש שתיית אלכוהול מרובה מעשי האלימות מתרבים.

ישראל ואלימות בבית ספר- ישראל תפסה "מקום של כבוד" ברשימת המדינות המובילות באלימות בבתי הספר. היא התברגה במקום השמיני בין המדינות שתלמידיהן הודו כי נפלו קורבן למעשי אלימות במתחם בית הספר ובמקום ה-11 בין המדינות שתלמידיהם הודו כי לקחו חלק במעשי האלימות. מובילה את הרשימה המפוקפקת ליטא, אחריה אוסטריה ובמקומות האחרונים אנגליה וצרפת. (מתוך כתבה שפורסמה בוואלה).

מגדר ואלימות- ישנם מחקרים חברתיים המעידים על כך, כי קיים הבדל בין אלימות הננקטת על ידי גברים לבין זו הננקטת על ידי נשים, וכי דפוסים אלו מתקבעים כבר בילדות. נראה, כי בנים נוטים לנקוט בתוקפנות פיזית, ואילו בנות נוטות לנקוט בתוקפנות מילולית.

הבדלים אלו מיוחסים הן לגורמים ביולוגיים והן להשפעת הסביבה. הסביבה מתמקדת בתפקידי המגדר המסורתיים של נשים וגברים בחברה. החוקרים טוענים שהחברה מעודדת את הגברים להיות תוקפניים ולעומת זאת היא מדכאת את התוקפנות בקרב הנשים, שאותן היא מעודדת להיות עדינות וחלשות.

ומה השפעת הטלוויזיה?- בהשוואה לעבר, תוכניות הטלוויזיה לילדים הן היום בוטות יותר, ומציגות רמת אלימות גבוהה יותר - בין אם אלימות מילולית, פיזית, או מינית. יש תיאוריות הטוענות כי  צפייה באלימות גורמת לפורקן ועל כן היא מפחיתה אלימות. לעומת זאת, תיאוריית הלמידה החברתית טוענת שצפייה בתכנים אלימים דווקא מגבירה אלימות; הצופה מחקה את הדמות האלימה ונוהג כמוה; החשיפה לתכנים אלימים נותנת הכשר לצופה לנהוג באלימות, כאשר האלימות מוצגת בהם כדבר רצוי וראוי; הצפייה באלימות מורידה את רמת רגישותו של הצופה וגורמת לו להזדעזע פחות מאירועים אלימים; והצפייה באלימות גורמת לעוררות ולהתרגשות העלולות להביא להתנהגות תוקפנית.

תוקפנות- תוקפנות היא התנהגות שכוונתה היא לפגוע במישהו אחר. אין להגדיר כתוקפנות פגיעה במישהו באופן מקרי, במשחק כדורגל.  לקלל את השופט במשחק – זו התנהגות תוקפנית.  לא לעשות דבר, לדוגמה: לא להזהיר את היריב שלך בקשר לסכנה - יכול להיחשב כהתנהגות תוקפנית., יש לתוקפנות יותר מצורת ביטוי אחת: 
תוקפנות רגשית/כעסנית - נזק לשם נזק.
תוקפנות אינסטרומנטלית - גרימת נזק כדי לקדם מטרה מסוימת.
תוקפנות תמיד כוללת כוונה לפגוע במישהו אבל יש "דרך ארוכה" בין כוונה ופעולה.

 

לתנועת הצופים ישנה האחריות והמחויבות למגר את תופעת האלימות בקרבה ומחוצה לה. תהליך זה, מתחיל בקידום ערכים של סובלנות, כבוד ושוויון הדדי.

בימים בהם אומרים לאישה לקום ממקומה באוטובוס, יורקים על ילדה תמימה בת 8 ומונעים מאתיופים לשכור דירות בעירם - עלינו להתגייס כתנועה ולמחות נגד תופעת האלימות הבוערת בקרבנו.

האם אנחנו עושים מספיק למיגור התופעה לדעתכם? 

התמונות בכתבה נתרמו ע"י Danilo Rizzuti

פרסם כתבה »


חץ  תגובות הגולשים לכתבה זו פורסמו 0 תגובות | הוספת תגובה