zofim.org.il
  
 


 
מגזר עדת הצופים
חץ  מגזין הכתבות דף הבית » מגזר עדת הצופים » ארכיון הכתבות » כתבה: #מתן תורה @הר-סיני כאירוע מדיה

תמונת מגזין #מתן תורה @הר-סיני כאירוע מדיה פורסם על ידי ד"ר איתן אלירם
בתאריך 9/2/2012
בכתבה זו צפו 1849 גולשים
ממבט של חוקר תקשורת בן ימינו, מעמד הר-סיני המתואר בפרשתינו, הוא "אירוע- מדיה" נדיר במיוחד. "אירוע-מדיה" הוא מושג מקצועי מתחום תקשורת ההמונים, שטבעו החוקרים אליהוא כץ ודניאל דיין. המושג מתיחס לסוג מיוחד של שידורים חיים שהמשודר בהם הופך למעין ריטואל כלל-עולמי. למשל שידור נחיתת האדם על הירח או החתונה המתוקשרת של הזוג המלכותי מבאקינגהם. אירועי-מדיה כאלו הם שיאים של נארטיבים חזותיים המביאים להתלכדות ולאינטגרציה חברתית ומיועדים להתקבע בזיכרון הקולקטיבי.

נראה, כי בניגוד לחוויה המרנינה של החתונה המלכותית בבריטניה, מעמד הר-סיני היה מעמד קשה ובלתי ניתן להכלה. חוקר התקשורת בודלייר היה מכנה את התנהלות הקב"ה במעמד כ"אלימות הגמונית". הנה כך הוא בחר לתקשר עמנו: בעלות השחר, קולות וברקים, בדיבור אדיר הנשמע בכוח ובקול מחריש , בקולות כה רמים עד כי ניתן היה לראותם, כשהר-סיני "נחרד כולו" כן, ההר גם נחרד, עולה ממנו עשן שחור ופיח של כבשן, אש מלהטת וקול שופר שאיש לא יודע מי תוקע בו הולך וחזק עד כי נשמת בני ישראל ממש נעתקת ממקומה, אז מה הפלא שהם מתחננים למשה "דַּבֵּר-אַתָּה עִמָּנוּ, וְנִשְׁמָעָה; וְאַל-יְדַבֵּר עִמָּנוּ אֱלֹהִים, פֶּן-נָמוּת" ואילו משה, שזה עתה הוכתר על ידי יתרו כמגשר בין שמים וארץ מנסה להחזיקם בהכרה "וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אֶל-הָעָם, אַל-תִּירָאוּ, כִּי לְבַעֲבוּר נַסּוֹת אֶתְכֶם, בָּא הָאֱלֹהִים; וּבַעֲבוּר, תִּהְיֶה יִרְאָתוֹ עַל-פְּנֵיכֶם לְבִלְתִּי תֶחֱטָאוּ." (נשמע כמו מוהל חביב שמרגיע הורים מבועתים בעיצומה של ברית מילה "תחזיקו מעמד אנחנו כבר מסימים את הצריבה התודעתית").

חז"ל הגיבו למעמד הר-סיני בכותרת מפוכחת שלא היתה מביישת עיתון ביקורתי לאנשים חושבים: "כפה עליהם הר כגיגית" ובכותרת משנה: "אמר להם: אם מקבלים אתם את התורה מוטב ואם לאו שם תהא קבורתכם". מעמד הר-סיני שיועד להיות מדורת השבט שלנו, רגע האינטגרציה שלנו, רגע התהוותנו לעם, היה לפי חז"ל לחווית אונס וכפיה לאומית.

נשאלת השאלה מדוע? מדוע לא בחר הקב"ה לרדת על הר סיני לקול צלילי חליל רועים ומקהלת ילדי הלוויים גרסת גרוניך וילדי שבא? איך מפספסים את העצמה הרוחנית של עלות השחר במדבר, עם נגיעות של עננים ספוגיים? להיכן נעלמו המחולות והתופים של מרים וחברותיה שליוו את שירת הים?

אפשר, שתיקון קלקלת המפגש בסיני שמסתימת כידוע במעשה העגל, מתרחשת בטקס חנוכת המשכן. שם אמנם פורצת אש ואוכלת את שני בני אהרון אך ביחס לחווית סיני, חווית ההתגלות במשכן, מוכלת. בניגוד למניפולציה המולטי-מודאלית של הר המתפוצץ באש, מתואר המשכן כמלא את ענן כבוד ה'. עצם תהליך בניית המשכן ששיאו בימי המילואים מעידים על התמלאות הדרגתית, בהם האנושי והאלוהי מתקרבים בעדינות זה אל זה.

אך נראה כי חז"ל סברו שהמפגש העמוק יותר בין המתן האלוהי לקבלה האנושית התאפשר רק בפורים. "מכאן מודעא רבה לאוריתא....הדור קיבלוה בימי אחשוורש" תובנה גדולה של התורה, מסבירים חז"ל, שרק בימי הסתר הפנים של גזירת ההשמדה של המן קיבלו בני ישראל את התורה באמת. פורים מתקן את סיני, רק כשהדוד נסוג ומציץ מן החרכים הרעיה מגלה רצונה ורק אז "קיימו וקבלו היהודים עליהם ועל זרעם".

אגב, הנה תרגיל לארוחת שבת : איך אתם הייתם בוחרים להפיק את #מעמד @הר-סיני? כן, כולל הרשתות החברתיות והסמרטפונים ? שבת שלום.

ד"ר איתן אלירם, מנהל תחום האינטרנט והניו-מדיה במשרד ראש הממשלה.

פרסם כתבה »


חץ  תגובות הגולשים לכתבה זו פורסמו 0 תגובות | הוספת תגובה