zofim.org.il
  
 


 
דף הבית » אתר מרכז ההכנה לטיולים » כתבה: טיול נטול גלוטן

תמונה קטנה טיול נטול גלוטן פורסם על ידי דור פוזנר
בתאריך 8/2/2014
בכתבה זו צפו 5984 גולשים

אחרי הרבה שנים בהן יצאתי בכיף לכל הטיולים בצופים ולא עשיתי חשבון לגבי מה שאני יכול או לא יכול לאכול, לפני כשנה אובחנתי כחולה צליאק ופתאום הבנתי שאני צריך לעשות שינוי. בהתחלה אמרתי לעצמי שזה די פשוט, אלרגיות ורגישויות למזון הופכות לנפוצות יותר ויותר בשנים האחרונות והמודעות לכך רק הולכת וגוברת. אבל מסתבר שזה לא פשוט כמו שחשבתי ולחניכים שלנו זה אפילו מסובך יותר. לכן בחרתי להכין את הכתבה הזו כדי לעזור למרכזי שבטים ולמדריכים להתכונן בצורה טובה יותר לטיולים, מחנות קיץ או כל פעילות שכוללת אוכל בקבוצות בהן יש חניכים עם רגישויות למזון.

הכלל הראשון הוא שכל חניך בתנועה צריך להרגיש בטוח וליהנות מהפעילות של הצופים. אלרגיות למזון יכולות להיות מסכנות חיים גם עם כמויות מזעריות כך שכל אחד שמכין את האוכל חייב להיות זהיר ולשים לב לכך. הכתבה הזו מיועדת לאלו מכם שאינם רגישים או אלרגיים למזון כדי שתוכלו לבשל ביחד או בשביל החניכים עם אותן רגישויות. אם אף פעם לא התעסקתם עם אלרגיות לאוכל זה בטח יכול להיות קצת מבהיל או מלחיץ בהתחלה - ובדיוק בשביל זה אתם כאן!

חשוב להבדיל בין אלרגיות שונות למזון לבין צליאק - צליאק אינה אלרגיה אלא אי סבילות לגלוטן ולעיתים ההבדל בין השניים הוא קריטי.

מידע על רכיבים אלרגניים

נכון להיום בישראל אין תקנות מחייבות בעניין אלרגנים. הן נמצאות בהליכי חקיקה. חברות רבות רושמות אלרגנים, אבל הסימון הינו וולונטארי כרגע. לעומת זאת, יש תקנות לסימון גלוטן. על פי התקנות לסימון גלוטן, יש לציין "מכיל גלוטן" ברשימת הרכיבים (ולא בתיבת האלרגנים) אם מוצר מכיל רכיב גלוטני. לכן חשוב מאוד תמיד לבדוק בראש ובראשונה את רשימת הרכיבים, ורק לאחר מכן - את תיבת האלרגנים. גלוטן הוא כל דבר שמכיל חיטה, שיפון, שעורה וגם שיבולת שועל (אלא אם כן מצוין כי היא ללא גלוטן). כך שאם יש לכם חניכים עם צליאק - חשוב לוודא שהמוצר לא מכיל גלוטן או כל אחד מהמרכיבים הכלולים בהגדרה של גלוטן.

שתפו את החניך או את ההורים בתכנון

כלל מפתח בהצלחה ביציאה לטיול הוא שיתוף החניך בתכנון שלו. אם החניך לא בוגר מספיק, שתפו את ההורים. החניכים וההורים שלהם מתמודדים עם האלרגיה למזון כבר זמן רב והם יכולים להיות מקור יקר ערך בתכנון שלכם. אם אתם לא מערבים את החניך או את ההורים שלו, יש סיכוי טוב שהוא פשוט לא ייצא לטיול. בגלל שהבטיחות מעל הכל ואלרגיות למזון יכולות להיות קטלניות, חניכים עם אלרגיה למזון יעדיפו פעמים רבות לא לצאת לטיול או למחנה אם הם לא מרגישים בטוחים.

במחנות קיץ או בטיולים גדולים מומלץ להזמין את ההורים לעזור במטבח ובבישול האוכל (ביחד עם הורים מלווים אחרים) - כדי שיהיה מי שישגיח וימנע טעויות מיותרות.

אין כזה דבר "רק קצת!"

זכרו שאין דבר כזה "רק קצת" לאלו שבאמת אלרגיים למזון. בעוד שלחלק מהאנשים יש רגישות למזון והם יכולים לצרוך כמויות קטנות של מרכיבים מסוימים בלי להיות חולים, עדיין בטוח יותר להניח שהם אלרגיים ב-100% כדי למנוע סיכונים מיותרים. שאריות מזעריות של מזון יכולות לגרום לנזק אז חשוב להיזהר ולקרוא היטב את רשימת המרכיבים של כל מוצר. זו סיבה מרכזית לחשיבות של התייעצות עם החניך ועם ההורים כי להם יש כבר ניסיון בקריאת התוויות של המוצרים!

מרכיבים מוסתרים

בעוד שהאלרגיות הנפוצות בדרך-כלל מצוינות על האריזה של כל מוצר שתקנו, לחניכים שלכם יכולה להיות אלרגיה נדירה או שיהיו מרכיבים שאינם מופיעים באופן ברור על כל מוצר. לדוגמא, גם אם רואים שבמוצר מסוים אין חיטה, שיפון או שעורה שמעידים על גלוטן, הוא יכול להופיע בתוך מרכיבים כמו ברוטב סויה שעשוי מחיטה, או במילוי של הנקניקייה או ההמבורגר.

דוגמא נוספת יכולה להיות באלרגיה לשום. יש מוצרים שפשוט רושמים במרכיבים שלהם "תבלינים" או "חומרי טעם וריח". לעיתים הכרחי להתקשר או לשלוח אי-מייל לחברת המזון כדי לברר לגבי מרכיבים מסוימים. או שאתם יכולים שוב להתייעץ עם הילד או עם ההורים. הורים לילדים עם אלרגיות לא רגילות בדרך-כלל עושים את כל המחקרים הדרושים והתייעצות איתם יכולה לחסוך לכם זמן ואולי גם לחסוך מהילד תגובה לא נעימה למזון...

שורה תחתונה: אם אתם מתמודדים עם אלרגיה שאינה בין הנפוצות ביותר, אל תניחו אף פעם שהמרכיבים האלרגניים יהיו מצוינים על האריזה של כל מוצר.

זיהום משני

אז עשיתם את שיעורי הבית וקניתם מוצרי מזון שעומדים בכל הדרישות של החניכים שלכם. במקרים רבים אתם עשויים לבשל אוכל מותאם לאלרגנים באותו זמן או באותו מקום ביחד עם אוכל שמכיל מרכיבים אלרגניים. עליכם להיות מאוד זהירים לגבי "זיהום משני" כי זה יכול לבטל את כל התכנון הזהיר שהיה עד עכשיו.

1. שטח בישול נקי: וודאו שאתם מכינים את האוכל על משטח נקי. לדוגמא: אם אתם מבשלים משהו עם קמח, הקמח יכול לעוף באוויר לכל האזור. אם יש לכם חניך שאלרגי לחיטה, אתם תצטרכו להכין את האוכל שלו במקום נפרד שלא יבוא במגע עם החיטה.

2. נקו את כלי האוכל ואת ציוד הבישול: וודאו שהכלים שלכם נקיים באופן מוחלט. זה נשמע מובן מאליו אבל יכול להיות בעייתי. למשל פלטה של טאבון או סיר פויקה לא תמיד מצוחצחים כמו שצריך ויכולים להכיל עקבות של הארוחות הקודמות. ה"תיבול" הזה יכול לגרום לזיהום משני עם מרכיבים אלרגנים. צריך לוודא שהסכין שהשתמשתם כדי למרוח איתה משהו תהיה מאוד נקייה לפני שחניך עם אלרגיה משתמש בה כדי לחתוך את הארוחה שלו.

3. אל תחלקו את כלי האוכל בזמן הבישול: כשאין לכם אלרגיה לאוכל, אתם בדרך-כלל משתמשים באותה כף בישול עם שני סירים במקביל. אם אתם מבשלים פסטה ללא גלוטן ליד סיר פסטה עם גלוטן, שימו לב שיהיו לכם שתי כפות נפרדות - אחת לכל סיר.

4. שטפו ידיים: כל אחד שמבשל צריך לשטוף ידיים. זה חשוב כפליים עם אלרגיות למזון שתשטפו את הידיים אחרי שבאתם במגע עם מוצרים מסוימים. לדוגמא, אם אתם מכינים מנה עם חמאת בוטנים ולא שוטפים ידיים לפני שאתם מכינים סנדוויץ' ללא בוטנים, יכול להיות שיהיה מספיק זיהום כדי לגרום תגובה אלרגית לחניך שאלרגי לבוטנים. אם אתם מבשלים אוכל לחניכים עם אלרגיות תהיו מוכנים לשטוף את הידיים הרבה! או שאתם יכולים פשוט להכין את הארוחה לחניכים עם האלרגיות קודם, לעטוף אותה ואז להכין את שאר האוכל.

שמרו על הקבוצה ביחד

זה חשוב מאוד שהחניך ירגיש חלק משאר הקבוצה.

במקרה של אלרגיה למזון, זה מתחלק לשניים:

1. הגישו את האוכל ביחד כשזה אפשרי: באירועים כמו מחנות קיץ כשיש מטבח אחד משותף לכולם, הכינו את האוכל לחניכים האלרגיים כמו שצוין למעלה. אחר-כך, אם זה אפשרי, מומלץ להגיש את האוכל לחניכים באותו זמן ובאותה צורה כמו לכולם. לדוגמא, החניך יכול לחכות בתור עם כל החברים שלו ופשוט לקבל צלחת עם אוכל מיוחד בשבילו. חניכים עם אלרגיות גם ככה נמצאים הרבה פעמים לבד והם רק רוצים להרגיש חלק משאר הקבוצה. בדרך זו הם גם יהיו בטוחים וגם לא ירגישו בודדים. זה לא תמיד אפשרי (תלוי בסוג האלרגיה) אך זו מטרה שאפשר לשאוף אליה.

2. הגישו אוכל דומה ככל האפשר למה שכולם אוכלים: נסו להתאים את האוכל שאתם נותנים לחניך האלרגי לאוכל שאתם מגישים לשאר הקבוצה. לדוגמא, אם כולם אוכלים שניצלים ויש לכם חניך עם צליאק, נסו להכין לו שניצל ללא גלוטן ולא המבורגר. זה חלק חשוב בשילוב כי בדרך זו החניך גם מרגיש בטוח ועדיין חלק מהקבוצה.

וכמובן – תמיד אפשר להחליט שלפחות חלק מהארוחות יהיו ממילא מתאימות לכולם. זה די פשוט ואפילו זול להחליף את הפסטה באורז כדי להימנע מגלוטן וההורים של כל הקבוצה ישמחו לשמוע שהאוכל בטיול שלכם בריא יותר ושאתם שמים דגש על תפריט מותאם לכולם.

תירגעו ותעשו את זה כייף!

החניך שאלרגי למזון בטיול שלכם כנראה דואג לגבי האוכל והאם הוא או היא יהיו בטוחים. בכך שפשוט תספרו לאותו חניך שאתם דואגים לו לאוכל זה לא תמיד ירגיע אותו. תתייחסו לדאגות האלה ברצינות ותדונו איתו לגבי ההכנות שעשיתם כדי לוודא שהוא יהיה בסדר. אחר-כך נסו להירגע ולהפוך את זה למשהו כייף - תשקיעו באוכל טעים, בריא וטוב, תשתפו בזה את כל צוות הבישול, לא רק מתוך דאגה אלא מתוך התעניינות. זה יעזור לכם בהכנה של האוכל ויעזור לחניך ולשאר הקבוצה שסביבו לראות שזה אפשרי להתמודד עם אלרגיות למזון בצופים!

 

מוכנים אבל לא בטוחים מה לבשל? יש מאות מתכונים מעולים ברשת האינטרנט שיכולים לעזור לכם! 

פרסם כתבה »


תגובות הגולשים לכתבה זו פורסמו 0 תגובות | הוספת תגובה