zofim.org.il
  
 


 
מגזר עדת הצופים
חץ  מגזין הכתבות דף הבית » מגזר עדת הצופים » ארכיון הכתבות » כתבה: על לשון הרע לקראת תהליכי השיבוצים

תמונת מגזין על לשון הרע לקראת תהליכי השיבוצים פורסם על ידי מיטל להמן
בתאריך 21/5/2014
בכתבה זו צפו 2638 גולשים

 בס"ד

תהליך השיבוצים בשבט

ההלכה היהודית אוסרת לדבר לשון הרע על יחיד או רבים, הדיבור כולל פרסום של המעשים הרעים שלהם, דברים שיכולים לפגוע או להעליב אותם וגם דברים שהם טובים, אך לא הכרחי שיאמרו.

ההלכה נלמדת מספוק בספר ויקרא:

"לא תלך רכיל בעמך" (י"ט, ט"ז). המפרשים שם אומרים שהמילה רכילות היא כזאת בגלל שזה נגזר מהמילה "רוכל" (שאנחנו כמעט כבר לר מכירים..)

רוכל הוא אדם שמסתובב בשווקים ומכריז על מה שהוא מוכר, אומר לכולם ומתגאה בזה על מנת למכור (שזה דבר חיובי לצורך פרנסה) ההשוואה בין הרכלן לרוכל היא בכך שהרכלן מסתובב כמו הרוכל ומכריז שיש לו משהו "לתת", יש לו מידע על חברים, אחרים, על המורה, המדריכה ועוד...

באחד מספרי המדרש יש סיפור שמדבר על לשון הרע:

" מעשה ברוכל(סוחר) אחד שהיה מחזר (עובר מבית לבית ומנסה למכור את סחורת)

בעיירות הסמוכות לצפורי.

והיה מכריז ואומר: מי שרוצה לקנות סם חיים יבוא ויקח!

היו הכל מתכנסים ובאים אצלו,ואומרים לו: תן לנו סם החיים.

היה רבי ינאי יושב עסוק בתלמודו ומפרש מקראות כפשוטם ,

שמע אותו מכריז: "מי מבקש  לקנות סם חיים?",

אמר לו (ר' ינאי לרוכל) : בוא, עלה לכאן, ותמכור לי.

אמר לו:אתה לא צריך את הסם הזה.

ר' ינאי שואל אותו: "למה לא?"

הראה לו(הרוכל)  פסוק: "מי האיש החפץ חיים אוהב ימים לראות טוב" (תהלים לד, יג)

מה כתוב אחריו ? "נצור לשונך מרע ושפתיך מדבר מרמה

סור מרע ועשה טוב בקש שלום ורדפהו". (תהלים לד יד-טו)

אמר רבי ינאי: "אף שלמה מכריז ואומר: "שומר פיו ולשונו שומר, שומר מצרות נפשו"(משלי כא,כג).

אמר רבי ינאי: "כל ימי הייתי קורא את הפסוק הזה ולא הייתי יודע כמה הוא פשוט, עד שבא

רוכל זה, והודיע לי את הסוד לחיים ארוכים."

               [ויקרא רבה טז א]

הרוכל בעצם מסתובב ומוכר תרופה לחיים ארוכים, כל האנשים מתרגשים ויוצאים אליו, רוצים גם הם לקנות את הדרך לחיים הארוכים. כאשר רבי ינאי רוצה לקנות את התרופה הרוכל מסביר לו שהוא לא צריך את התרופה,  ואנחנו מקבלים את המרשם האמיתי- שמירת הלשון ושמירה מדיבור רע. אם נעמוד בדברים אלו- נישמר!

 

ולמה כל זה קשור אלינו, דווקא עכשיו?

בכל השבטים אנחנו מתחילים עכשיו את תהליך השיבוצים לקראת שנה הבאה.  כל שבט עושה את זה בדרך קצת שונה, משתף בתהליך אנשים שונים (מההנהגה, ראשי שבטים, מרכזים צעירים, ראשג"דים ועוד...)

לפעמים בתהליך הזה נפתחים כל הסכרים, מה שהיה "לא בסדר" להגיד השנה לגבי המדריך שאיתך, הראשג"ד שעבד תחתיך או איתך פתאום נהיה בסדר.

יש חשיבות גדולה באמירת האמת בשיבוצים, לא להמליץ על מישהו לתפקיד שהוא רוצה רק כי הוא חבר שלי. חשוב שנהיה כנים עם עצמינו ועם חברינו לגבי הכוחות שלהם והיכולות שלהם, כי אם לא- נשבץ בצורה לא טובה ונפגע בשבט שלנו.

אבל, וזה אבל גדול---- אנחנו חייבים במהלך כל התהליך הזה לשאול את עצמינו מה הכרחי ומה לא, איזה דברים כבר עוברים את גבול הטעם הטוב.מתי אנחנו יכולים להשאיר את הפרטים אצלינו, או איך אנחנו יכולים להעביר מידע חשוב על מישהו למרכז הבוגר או הצעיר בלי שכולם ישמעו וידעו הכל.

 

אני מקווה שכל מי שעוסק בתהליך השיבוצים מבין שהוא הבוגר בסיפור, שהוא קובע כאן תפקידים שישפיעו על השבט ועל כל בעלי התפקידים. אני מקווה שכולנו נצליח בתהליך הזה לא להתפתות לדבר על הדברים הלא רלוונטים, שלא נוציא מתוך "חדר השיבוצים" מידע שלא צריך להגיע לאחרים ושנדע להתנהג בצורה הכי מכבדת ונעימה שאנחנו יכולים כלפי חברינו לשבט בתהליך הלא כל כך פשוט הזה, לקראת עוד שנת פעילות מעולה בשבטים שלנו!

המון הצלחה!!!

מיטל להמן, רכזת הדרכה, עדת הצופים 

פרסם כתבה »


חץ  תגובות הגולשים לכתבה זו פורסמו 0 תגובות | הוספת תגובה