תמונה של השבט
מרכז ההכנה לטיולים דף הבית » מרכז ההדרכה הוירטואלי » מרכז ההכנה לטיולים » ממעלה רחף למצדה

מאפייני המסלול
אזור: עין גדי ומדבר יהודה
רמת קושי: בינוני
גיל מומלץ: כיתות ט' ומעלה
אורך המסלול: כ- 7.5 ק"מ
זמן משוער: 7 - 10 שעות
עונות מומלצות: אביב, קיץ, סתיו, חורף

דירוג הגולשים
הגולשים העניקו למסלול ציון 3 מתוך 5.

אחלה מסלול!
עשיתי אותו כבר 3 פעמים!
מסלול חובה! (אורית , ת"א)

דרג/י את המסלול

שימושי
ממעלה רחף למצדה
דרך מעלה רחף נגיע לנקיק קסום עם גיבי מים ואוירה פסטורלית ומשם נמשיך דרך המדבר שימחיש את החיים על המקום שפנינו מועדות אליו. זהו אחד המקומות המטויילים ביותר בארץ ובעולם - מצדה, אתר עם סיפור מרתק, נוף מדהים ואווירה עילאית

נ. צ. התחלה:72501/46375

המסלול מתחיל במעלה רחף, מעלה קצר ונוח שמסומן בסימון שבילים ירוק. במהלך המעלה ישנו פיצול שחור לכיוון נקיק נחל רחף.

המעלה עד לפיצול אורך כ- 25 דקות, בפיצול יש אפשרות לפנות בשביל השחור לנקיק קסום ויפיפה שבו לרוב תמצאו צל, במקום יכולות לשבת קבוצות רבות (כ- 150 אנשים לערך). בנקיק יש משטחי סלע נוחים וברוב ימות השנה ישנם גבי מים שהם שריד לשיטפונות החורף. גבי המים לרוב עמוקים ודורשים שחיה, אך אין חובה להיכנס למים.

את הנקיק אפשר לנצל לארוחה קלה (לא כבדה כי יש עלייה בהמשך...), להסברים ולפעילויות - פתיח להמשך הטיול, ניצול ההד במקום להשמעת מוזיקה, פעילות הרפיה, הסבר על משמעות וחשיבות המים במדבר וקישור לגבי המים בנקיק. אפשר לחשוב על נושא מנחה לטיול, למשל סיפור מצדה, ודרך המסלול לצייר את תמונת המצב של האנשים שהלכו וחיו במדבר. בנקיק נראה בעיקר את סלע הגיר, שהוא קשה ומקנה למקום את אופיו הצר והתלול.

מהנקיק נחזור על צעדינו עד שנפגוש שוב בסימון הירוק ונמשיך עמו לעלות. מעלה רחף הינו מעלה רומי עתיק. שרידים לכך תוכלו לראות בשטח, ישנם מבנים ברורים ובחלקם הם הרוסים. שימו לב לצורת העלייה שלכם, היא מאוד מפותלת. צורת עליה זו קלה יותר הדבר היה חשוב במיוחד בימים ההם כאשר יציאה למסע כרוכה בעליה של בהמות, ילדים, אנשים מבוגרים וכו'. לכן היתה חשיבות לסלילת דרך נוחה ומתונה. (ניתן לראות זאת בעוד מקומות, כגון שביל הנחש).

את העלייה ניתן לנצל גם להסבר על ים המלח והתייבשותו, מנקודה זו רואים את ההפרדה בין ים המלח לבריכות האידוי, רואים את הלשון - אדמת החוואר ששקעה בתקופת אגם הלשון (ראה פריט מידע ים המלח) ואת תעלת המים שמחברת בין הים לבריכות אידוי.

המשך העלייה הוא כ- 20 דקות נוספות. מהפיצול בסוף העלייה נגיע לאזור שבו נהיה רוב המסלול, והוא נקרא 'במת השוליים' (ראה פריט עזר מדבר יהודה).

מסוף העלייה נלך כחצי קילומטר עד לחיבור עם הסימון השחור עמו נמשיך לכיוון צפון כ- 600 מטרים, עד לחיבור עם נחל רחף (החלק שמעל הנקיק), נ.צ. 72400/46385. במפה ישנו משולש ירוק וכתוב מפלים. בנקודה זו יש מקום נוח לעצירה, המקום מתאים ל- 100 אנשים, אפשר לנצלו להסברים על האזור. שימו לב לצבע המסלע - הוא יחסית לבן וזאת בשל השיטפונות שפוקדים את האזור מיד פעם.

מסוף העלייה למעשה אנו הולכים על קו גובה אחד פחות או יותר, ההליכה נוחה. הנוף העיקרי הוא רמת המדבר (רוב המסלול הוא ללא צל), האזור יחסית ערום - הצמחייה דלילה וצמחייה שנראה היא בעיקר מדברית, סודאנית, וצמחיית ערוצים: שיטה, שיזף, רותם, זוגן, מלוח, צלף ועוד. באביב נמצא גם צמחייה חד שנתית כגון כוכב ריחני ממנו ניתן להכין תה בעל טעם אקזוטי למדי, מומלץ!

מנקודה זו נמשיך בסימון השחור כ- 200 מטרים עד לחיבור עם דרך הרכב שמסומנת בירוק. על דרך הרכב נלך כ- 600 מטרים ושוב נתחבר לשביל שחור. על השביל השחור נלך כקילומטר וחצי, במהלכם נרד לערוץ נוסף של נחל רחף ונעלה עלייה קטנטנה. לקראת סוף השביל יתחבר אלינו שביל נוסף שצבעו אדום.

בסוף השביל נגיע לאוכף של הר אלעזר (נ.צ. 72375/46660 ). כבר בנקודה זו נזהה מבנים ושרידים ארכיאולוגים. למעשה על האוכף נמצא את החומה שמקיפה את מצדה, ועל הר אלעזר ישנו מחנה רומי. רצוי לנצל תצפית זאת על מצדה - היא גבוהה ומנותקת מסביבתה, היא תלולה וקשה מאוד לעלות עליה במיוחד כאשר חושבים "בראש" של מתקיף.

מכאן אנו ממשיכים בשביל האדום, במגמת ירידה.הירידה היא תלולה ודרדרתית, יש להיזהר, להציב אנשי עזר במקומות הבעייתיים ואין לדרדר אבנים.

מסוף הירידה מגיעים לשביל נוח שמוביל לנחל שנמצא למרגלות מצדה, נחל מצדה. בנחל תוכלו לרוב למצוא צל, יש באזור צמחייה רבה: הרותם והמלוח תופסים חלק רב. כדאי לנצל את המקום כדי לתת מידע על מצדה לפני שמעפילים אל ההר.

מסוף הירידה הולכים כקילומטר בשביל האדום עד למפגש עם ההתחלה של שביל 'הסוללה'.

העלייה דרך הסוללה קצרה ואורכת כ- 15 דקות לערך. במהלך העלייה ישנה אפשרות לפנות לשביל בורות המים שממחיש את כמויות המים שנצברו על מצדה. על ההר רצוי לטייל עם מפה של רשות שמורות הטבע, שמצביעה על האתרים הבנויים. על ההר יש שירותים וברזיות מים. החלק המטוייל על מצדה הוא האזור הצפוני, בו תוכלו למצוא את הארמון הצפוני, בית מרחץ מפואר, בית כנסת, חדר בחומה, בית הגורלות, מחסנים, תבליטים שממחישים את מבנה מצדה, תצפיות על האזור - הדייק, המחנות, המדבר, ים המלח ועוד. בחלק המערבי נמצא את הארמון המערבי, בריכות מים, קולומבריום ועוד. בחלק הדרומי ישנו בור מים מרשים שממחיש את כמויות המים שנאגרו על מצדה.

בסוף המסלול יורדים בשביל הנחש.

נ.צ. סיום: מצדה, ארמון צפוני - 723070/46760

אפשרויות לגיוון המסלול: (שימו לב שבחירה באפשרויות השונות משפיעה באופן ניכר על משך זמן המסלול)

• כאשר מגיעים לאוכף הר אלעזר - יש אפשרות לעלות עליה קטנה, כ- 5 דקות, להר אלעזר ולצפות על מצדה בברור.
  • ביקור באתר מצדה בלבד (ללא נחל רחף).
  • עליה בשביל הנחש אורכת כשעה וחצי לערך, ירידה בשביל אורכת כשעה. עליה בסוללה אורכת כ- 15 דקות, ירידה בסוללה אורכת כ- 10 דקות.
  • ישנה אפשרות לעלות בשביל הרץ. הוא מתחיל בנקודה שמתחיל שביל הנחש, עוקף את מצדה מצפון עולה את המצוק ומגיע ל'סוללה'.
  • עליה ברכבל.
  • מצדה בזריחה - יש אפשרות לשלב חיזיון יפיפה שמופעל בלילה במצדה מערב ועם הזריחה להעפיל למצדה.
  • ישנם מספר חניוני לילה:
  • 1. חניון נחל רחף - יש להגדיר גבולות גזרה מראש מאחר והחניון קרוב לכביש ומעבר לכביש יש סכנת היפערות בורות.
  • 2. חניון מצדה מערב – למרגלות ההר - הלינה במקום כרוכה בתשלום, במקום יש שירותים ומקלחות.
  • 3. חניון מצדה מערב - כ- 300 מטרים צפון מערבית למצדה.
דגשים והוראות בטיחות
יש לעיין בנהלי הבטיחות המחייבים המופיעים באתר ולוודא את יישומם.
  • בירידה בשביל האדום, יש להיזהר-הירידה דרדרתית.
  • בנקיק של נחל רחף הכניסה לגבים דורשת שחיה, אך אין חובה להיכנס לגבים.
  • מאחר ורוב המסלול חשוף לשמש בימים חמים במיוחד יש לקחת כמות מספקת של מים.
  • בימים בהם יש עומס חום המסלול אינו מומלץ.
  • כאשר יש עומס על המסלול אין לעצור באוכף של הר אלעזר.
  • הביקור באתר מצדה כרוך בתשלום.
  • מספר מטיילים מקסימלי בנחל רחף: 100
הוראות הגעה למסלול

הוראות הגעה ברכב לנקודת ההתחלה: מצומת שוקת פונים לכיוון ערד וממשיכים בירידות המפותלות לכיוון ים-המלח עד שמגיעים לכביש 90(הכביש הראשי) בו פונים שמאלה חוצים את המלונות ומשם ממשיכים עוד כעשרה קילומטרים עד לעיקול חד שבו יופיע בצד שמאל ליד עץ שיטה ופח ירוק שלט המורה לנחל רחף נפנה לדרך זו ומשם מתחיל המסלול הרגלי.

הוראות הגעה ברכב לסוללה: מצומת שוקת פונים לכיוון ערד לאחר שמגיעים לצומת המרכזי, פונים שמאלה ומייד אחר כך ימינה (התחנה המרכזית תהיה מימנכם) על כביש זה יש לנסוע עד שמגיעם לכיכר בו ישנם פסלים עשויים ברזל, בכיכר זו נפנה ימינה לכביש ראשי עליו ניסע ישר עד לשילוט המכוון שמאלה לכיוון מצדה חיזיון. הנסיעה על כביש זה אורכת כ-40 דקות לערך והיא מאוד מפותלת (יש להכין מראש את הסובלים מבחילות) בסופה נגיע לשביל הסוללה. באזור יש שירותים, קיוסק, במה של החיזיון האור קולי.

הוראות הגעה ברכב לנקודת הסיום: מצומת שוקת פונים לכיוון ערד וממשיכים בירידות המפותלות לכיוון ים-המלח עד שמגיעים לכביש 90(הכביש הראשי) בו פונים שמאלה חוצים את המלונות ומשם ממשיכים עד שרואים שילוט המפנה לכיוון האתר מצדה-פונים שמאלה וממשיכים עד למבנה-בו נמצא סרטון בן 7 דקות, תצוגת ממצאים, דגם מצדה, שירותים, קיוסק, גישה לרכבל וגישה לשביל הנחש.

עיצוב גרפי: ASD interactive   תיכנות וניהול הפרוייקט: עילי אבניכיתבו לנוכניסת מנהלים