תמונה של השבט
מרכז ההכנה לטיולים דף הבית » מרכז ההדרכה הוירטואלי » מרכז ההכנה לטיולים » מכלול נחל דוד: ארבעה מסלולים

מאפייני המסלול
המסלול כולל טיפוס בסולמות וחבלים
המסלול כולל הליכה / רחצה במים

דירוג הגולשים
הגולשים העניקו למסלול ציון 1 מתוך 5.

( , )

לכל הביקורות
דרג/י את המסלול

שימושי
מכלול נחל דוד: ארבעה מסלולים
רחש המפלים וזרימת פלגי המעיינות ימשוך אתכם אל נבכי הנחל הקסום הזה, טיול שבמהלכו יחשף בפניכם עולם קטן מלא בחיים-נווה מדבר יפיפה לחופו של ים המלח, שופע בצמחיה, עדרי יעלים, להקות שפנים, ציפורי שיר, דורסים וגם שרידים ארכיאולוגים שמספרים לנו על החיים בעבר, על העושר והאוצרות שחבויים באזור. מגוון אפשרויות התחלה וסיום של המסלול באורכים ובדרגות קושי שונים, מתאים למגוון רחב של גילאים

נחל דוד קצר (מעגלי)

נ.צ. התחלה וסיום: 72750/48400

כניסה דרך ה"בוטקה" של 'רשות שמורות הטבע', במסלול יש סימון באמצעות שלטים של 'רשות שמורות הטבע' (אין סימון שבילים בצבע).

הליכה של כ- 200 מטרים לאורך שביל יבש ומוצל. בדרך יש מספר נקודות שאפשר לכנס ולהושיב קבוצה, 5 דקות לאחר תחילת המסלול, ניתן לשבת בצדי הדרך, (ישנם שני מקומות בתחילת השביל ובסופו עם ספסלים ולאורך הדרך ניתן למצוא מקומות עצירה נוחים) לצורך הסבר על שמורת הטבע המיוחדת הזו ועל חוקיה וכן, לפעמים אפשר לצפות בבעלי-חיים מזדמנים כמו עדרי יעלים, שפני סלע וגם על צמחים כמו שיזף, שיטה, מורינגה רותמית ואשלים הפזורים באופן לא טבעי לאורך השביל.

לאחר מכן ממשיך המסלול במגמת עלייה כאשר בדרך ישנם מספר גרמי מדרגות ולצידם נפגוש בצמחים כמו: צלף, רותם, קנה ,סוף ועוד. מסלול ההליכה בשביל יבש ליד המים, כאשר יש מספר נקודות עצירה ונקודות רחצה של בריכות גדולות יחסית (נקודות אלו משתנות ותלויות בשיטפונות). בדרך ישנם מספר מפלים, הראשון נקרא "החם-קר" בשל נקודות שבהן יש נביעות מים חמים וקרים (בעיקר קרים), הנקודה השניה ללא שם, והמפל האחרון הוא הגדול ביותר ושמו הוא 'מפל דוד'. בגרם המדרגות האחרון תפגשו בצומת T, על-מנת להגיע ל'מפל דוד' פנו ימינה. ההליכה מסוף השביל ועד ל'מפל דוד' אורכת כ- 30 דקות (לא כולל עצירות). 'מפל דוד' היא נקודה טובה להסברים, המקום מאוד מרווח ומתאים למספר קבוצות. הכניסה למים אסורה במקום זה.

מ'מפל דוד' חוזרים לאחור (מגיעים לצומת ה-T הקודמת) וממשיכים ישר במגמת ירידה בחזרה לפתח השמורה (חוזרים על השביל היבש - 150 המטרים הראשונים).

הערכת זמן למסלול זה: 1.5-2.5 שעות

שכבת גיל מומלצת: כל הגילאים

רמת קושי: קל

הוראות הגעה ברכב: מצומת שוקת פונים לכיוון ערד וממשיכים בירידות המפותלות לכיוון ים-המלח עד שמגיעים לכביש 90 (הכביש הראשי), בו פונים שמאלה חוצים את המלונות, 'מצדה', קיבוץ עין-גדי. ובצד שמאל ישנו שילוט לכיוון 'נחל דוד', שם יש חניון מסודר לאוטובוסים ושם מסתיימים כל המסלולים.

מעלה תל-גורן - נחל דוד

נ.צ. התחלה:72700/48350

נתחיל את המסלול בעלייה, המסומנת בסימון שבילים שחור, ואורכת כ- 45 דקות לערך במסלול יבש ולא מוצל. במהלכו ניתן לעצור למנוחה ולתצפית קצרה על קיבוץ עין גדי, על מטעי התמרים, על בית הכנסת העתיק, על מפעל המים, על ים המלח, על הטראסות (מדרגות חקלאיות) ועוד. אם תפקחו את העיניים תמצאו בריכות מים עתיקות וחרסים. בסוף העלייה מגיעים לתחנת קמח ול'מעיין עין גדי' – מעיין קטן מאוד שברכתו קטנה מישום ששואבים ממנו מים לקיבוץ ולמפעל המים, אזור המעיין מוצל ומתאים לעצירה לצורך התרעננות. נ.צ. מעיין עין גדי 72690/48410.

מהמעיין ממשיכים לכיוון צפון (ימינה), לכיוון שביל שעובר משמאל לעצי השיטה. ליד עצי השיטה ניתן לעצור להסבר על הצומח: עצי שיטה, שיזף, וצמחיה חד שנתית כשיש ועל בעלי חיים. כאשר יושבים בשקט בין עצי השיטה תוכלו לשמוע ולראות שפני סלע. המקום גדול, מרווח ונוח.

ממשיכים כ- 50 מטרים עד שמגיעים לקטע תלול שבו חשוב שיהיה מדריך בראש הקבוצה, זוהי נקודת תצפית יפה ומומלצת על ים המלח ועל השמורה.

משם ממשיכים לכיוון מערב בשביל צר עד לצומת שבה ניתן לפנות ימינה (לרדת) או להמשיך ישר לכיוון 'מערת דודים', נ.צ 72695/48465. כאן מסתיים סימון השבילים - יש לשים לב לשילוט. אנחנו נמשיך ישר במגמת ירידה. יש לשים לב, המדרגות מאוד מחליקות כאשר הן רטובות. בדרך ישנן בריכות מים קטנות. השביל מאוד צר בחלקו. ההליכה למערה אורכת כ- 20 דקות עד לנקודה שבה יש לרדת בעזרת סולמות לכיוון המערה. חשוב לרדת עם הפנים לכיוון המצוק, וחשוב ששני מדריכים ירדו לפני הקבוצה אחד יעזור בירידה והשני יעמוד על ה"דרגש" שבצד שמאל לירידה (צד מזרח), מאחר ויש במקום מפל גבוה. המערה כוללת מפל מים ובריכה קטנה, קירות המערה לחים ומחליקים - אין לטפס עליהם.

הערה: ניתן לוותר על 'מערת דודים' במקרה של קוצר זמן ו/או עומס במסלול.

החזרה נעשית באותה הדרך בה הגענו (במגמת עלייה) עד שמגיעים אל הצומת האחרון שראינו. מהצומת המגמה היא מגמת ירידה, לאחר הליכה קצרה פוגשים ב'מעיין שולמית' שהוא נביעה של מים (אין בריכה).

ממשיכים בירידה שאורכת כחצי שעה לערך, במהלכה ישנם מדרגות אבן גבוהות (לכיתות ח' ומטה הירידה בהן תהיה איטית יותר). באמצע הירידה בחלק קצר נעזרים בחבלים שמקובעים בסלע. הירידה אינה בעייתית.

בסוף הירידה מגיעים ל"מזלג" בו יש אפשרות לפנות ל'מפל דוד' או לפנות ימינה לכיוון היציאה מהשמורה - למעשה המשכו של מסלול 'נחל דוד', ראה פירוט בנפרד.

נ.צ. סיום: 72750/48400

הערכת זמן למסלול זה: 3.5-5 שעות

שכבת גיל מומלצת: כל הגילאים

רמת קושי: בינוני

הוראות הגעה ברכב לנקודת ההתחלה: מצומת שוקת פונים לכיוון ערד וממשיכים בירידות המפותלות לכיוון ים-המלח עד שמגיעים לכביש 90 (הכביש הראשי) בו פונים שמאלה חוצים את המלונות, 'מצדה', קיבוץ עין-גדי. ובצד שמאל ישנו שילוט לכיוון 'נחל דוד', ( שם יש חניון מסודר לאוטובוסים ושם מסתיימים כל המסלולים). פונים שמאלה בשילוט ושוב שמאלה, עוברים שער וממשיכים בכביש, חוצים את מפעל המים עד שמגיעים לחלק צר של הכביש מצד ימין יש פח זבל ירוק ומצד שמאל יש מטע תמרים(ישנו שלט קטן מעץ), יש מקום לאוטובוסים להסתובב.

הוראות הגעה ברגל לתחילת המסלול: מהנקודה בה עצרו הרכבים, מהפח הירוק, מתחיל סימון השבילים.

הוראות הגעה ברכב לנקודת הסיום: לאחר ההורדה יש לעשות פניית פרסה לחזור על אותה הדרך עד שמגיעים לחניון נחל דוד שנמצא אחרי השער.

מעלה שביל צפית - הר ישי - נחל דוד

נ.צ. התחלה: 72775/484465

מתחילים את המסלול מבית-ספר שדה עין-גדי בסימון שבילים שחור. המסלול מתחיל בעלייה תלולה, יבשה ולא מוצלת. בתחילת העלייה יש טראסות משוחזרות - שם ניתן לעצור ולהסביר ומעליהן יש נביעה קטנה וצמחייה נדירה כמו מרואה וניל מכסיף שאותם מטפחים אנשי רשות שמורות הטבע. משם ממשיכים בעלייה עד לפיצול שחור-אדום.

אנחנו נמשיך בשביל האדום כאשר ההליכה היא מישורית פחות או יותר - בחלק זה יש לשים לב, השביל הוא צר ומשמאל יש תהום. חשוב ללכת בטור, אחד אחרי השני, ולא בזוגות, ללכת ולא לרוץ. ההליכה על השביל אורכת כ- 20 דקות עד לקניון היבש.

אפשרות לגיוון: להמשיך בפיצול השחור שממשיך לכיוון 'הר-ישי' (נ.צ. הר ישי 72690/48560) כשבדרך ישנו פיצול נוסף בו הסימון השחור מסתיים וממשיך הסימון הירוק. בשביל הירוק אם נפנה ימינה נגיע לפסגת ההר או אם נפנה שמאלה נגיע ל'קניון היבש'. העלייה להר ישי קשה ואורכת כשעה וחצי לערך.

בקניון היבש לעיתים יש גבי מים שדורשים שחייה ואו "מגלשות" סלע שמצריכות עזרת ידיים (יש להתעדכן עם בית ספר שדה עין גדי לגבי מצב הגיבים). בסוף ה'קניון היבש' מגיעים ל'מפל החלון', שם יש להציב מדריך מאחר והמפל תלול ומאוד מסוכן (נ.צ. מפל החלון 72650/48483)

ניתן לוותר על הגיחה למפל החלון במקרה של קוצר זמן ועומס על המסלול.

כדי להמשיך חוזרים על הצעדים עד לפיצול האדום. שימו לב, יש להיעזר ביתדות. בסוף השביל האדום ממשיך שביל ירוק שגם הוא מישורי פחות או יותר ובסופו הוא במגמת ירידה. (ישנו גם שביל ירוק שנמצא מערבית לשביל האדום כ-200 מטרים אחרים ניתן להמשיך בו במיוחד בזמן עומס על המסלול).

השביל הירוק אורך כ- 20 דקות עד שהוא מתחבר לסימון שבילים שחור שמגיע ל'מעין עין-גדי' (ראה פרוט 'תל-גורן - נחל דוד') כשבדרך מעל המעין ישנו מקדש כלכוליתי .

הערה: ניתן לוותר על 'מערת דודים' במקרה של קוצר זמן ו/או עומס במסלול.

נ.צ. סיום: 72750/48400

הערכת זמן למסלול 'שביל צפית - נחל דוד': 6-7.5 שעות.

רמת קושי: בינוני (יותר קשה מ'תל גורן – נחל דוד').

הערכת זמן למסלול 'הר ישי - נחל דוד': 7.5-9 שעות.

רמת קושי: קשה - למיטיבי לכת.

שכבת גיל מומלצת: כיתות ט ומעלה.

הוראות הגעה ברכב לנקודת ההתחלה: מצומת שוקת פונים לכיוון ערד וממשיכים בירידות המפותלות לכיוון ים-המלח עד שמגיעים לכביש 90 (הכביש הראשי) בו פונים שמאלה חוצים את המלונות, 'מצדה', קיבוץ עין-גדי ומגיעים לשילוט המכוון לנחל דוד ובית ספר שדה עין גדי - פונים שמאלה לכיוון הבית-ספר שדה(נסיעה בעליה) עד לחניון. מהחניון ממשיכים רגלית דרך כביש המשולט באין כניסה, פונים ימינה וממשיכים ישר עד לאמפיתאטרון ועוברים דרך שער.

הוראות הגעה ברגל לנקודת ההתחלה: מהחניון בבית ספר שדה ממשיכים רגלית דרך כביש המשולט באין כניסה, פונים ימינה וממשיכים ישר עד לאמפיתאטרון ועוברים דרך שער שהוא שער השמורה.

הוראות הגעה ברכב לנקודת הסיום: מהבית ספר שדה יורדים עד לצומת שבה פונים ימינה לכיוון נחל דוד שם יש חניון מסודר לרכבים.

דגשים והוראות בטיחות
יש לעיין בנהלי הבטיחות המחייבים המופיעים באתר ולוודא את יישומם.
  • בקניון היבש לעיתים יש גבי מים שדורשים שחייה ואו "מגלשות" סלע שמצריכות עזרת ידיים -יש להתעדכן עם בית ספר שדה עין גדי לגבי מצב הגבים.
  • ניתן לטייל במסלול בכל ימות השנה – מלבד ימי חמסין ובזמן שטפונות.
  • במסלולים אלו חלים על המטייל החוקים של שמורת הטבע (אסור לאכול, לגעת בבעלי החיים, להדליק אש וכו') לכן יש להיערך לכך לפני הכניסה לשמורה.
  • בימים חמים במסלול 'שביל צפית/הר ישי - נחל דוד' יש להצטייד בכמות מתאימה של מי שתייה ורצוי להתלבש בבגדים ארוכים.
  • ב'קניון היבש' אין קליטה לטלפונים סלולאריים.
  • אין לדרדר אבנים.
  • במסלול זה ישנם גבים ובריכות מים - יש להצטייד בביגוד מתאים כמו-כן ב'קניון היבש' - חצייתו נעשית לעיתים בשחייה.
  • רצוי להיעזר לפני במידע ובמפת 'רשות שמורות הטבע' לגבי מצב המסלולים.
  • שימו לב לדגשים בנקודות בעייתיות/מסוכנות במסלולים.
  • הכניסה לשמורה בתשלום.
  • ישנם שני חניוני לילה קרובים: חניון חוף עין גדי וחניון נחל ערוגות.
  • 'נחל דוד' הוא נחל מאוד מטוייל, יש לקחת בחשבון "צווארי בקבוק".
  • אין חובה להיכנס למים לאורך כל המסלול. עם זאת אם בוחרים ללכת למפל החלון יש לקחת בחשבון שהגבים יכולים להיות מלאים.
הוראות הגעה למסלול

הוראות הגעה ברכב לנקודת הסיום: מצומת שוקת פונים לכיוון ערד וממשיכים בירידות המפותלות לכיוון ים-המלח עד שמגיעים לכביש 90 (הכביש הראשי) בו פונים שמאלה חוצים את המלונות, 'מצדה', קיבוץ עין-גדי. ובצד שמאל ישנו שילוט לכיוון 'נחל דוד', שם יש חניון מסודר לאוטובוסים ושם מסתיימים כל המסלולים.

הוראות הגעה ל'נחל דוד קצר': תחילת וסיום המסלול בחניון, בחניון יש שירותים מסודרים וקיוסק.

הוראות הגעה ברכב להתחלת 'תל-גורן - דוד': פונים שמאלה בשילוט ושוב שמאלה, עוברים שער וממשיכים בכביש, חוצים את מפעל המים עד שמגיעים לחלק צר של הכביש מצד ימין יש פח זבל ירוק ומצד שמאל יש מטע תמרים(ישנו שלט קטן מעץ), יש מקום לאוטובוסים להסתובב.

הוראות הגעה ברכב לתחילת 'שביל צפית/הר ישי - נחל דוד': מכביש 90 פונים שמאלה לכיוון הבית-ספר שדה(נסיעה בעליה) עד לחניון מהחניון ממשיכים רגלית דרך כביש המשולט באין כניסה, פונים ימינה וממשיכים ישר עד לאמפיתאטרון ועוברים דרך שער.

עיצוב גרפי: ASD interactive   תיכנות וניהול הפרוייקט: עילי אבניכיתבו לנוכניסת מנהלים