תמונה של השבט
מרכז ההכנה לטיולים דף הבית » מרכז ההדרכה הוירטואלי » מרכז ההכנה לטיולים » נחל עזגד - נחל אשלים

מאפייני המסלול
המסלול כולל טיפוס בסולמות וחבלים
המסלול כולל הליכה / רחצה במים

דירוג הגולשים
הגולשים העניקו למסלול ציון 1 מתוך 5.

( , )

לכל הביקורות
דרג/י את המסלול

שימושי
נחל עזגד - נחל אשלים
עלייה בערוץ נחל קטן ויפיפה אל רמת המדבר שבגבול הנגב וירידה לקניון גדול עשיר בגבי מים מדהימים מסלול מאתגר בקניון צר ומרשים

נ.צ. התחלה: 72330/43985

עלייה בערוץ נחל עזגד, בסימון שבילים ירוק, הליכה של כ- 300 מטרים בערוץ קטנטן עם כמה עצי שיטה ושיזף, יש עקבות טורפים, ואם מחפשים יש סיכוי טוב למצוא חרדוני סיני ועוד זוחלים מעניינים.

לאחר 300 מטרים אלו עולים דרך שלוחה לכיוון מערב. העלייה קצרה ונוחה ואורכת כ- 15 דקות. לאחר שמסיימים את העלייה ממשיכים עוד כ- 200 מטרים עד שמגיעים לרכס שפסגתו צרה וארוכה. הליכה של כקילומטר וחצי, הרכס חשוף לשמש, לרוב אין צמחיה, הנוף עירום ופתוח וניתן לספוג את אופיו של המדבר.

בסוף סימון זה נגיע לפיצול אדום-ירוק. נמשיך עם הסימון האדום שמאלה/מערבה בירידה קצרה אל הערוץ.

בסוף הירידה מגיעים לתצפית מהמפל הגדול - שם רואים את המשך נחל אשלים ומעט מן המדבר סביב. שימו לב, קטע זה מסוכן יש לשמור מרחק מקצה המצוק. בנקודה זו ניתן לשבת להסבר ולמנוחה, המקום מתאים לקבוצות רבות כאשר יש להתפרש לאורך הערוץ (זאת אומרת: יש ללכת לכיוון מערב ושכל קבוצה תתמקם במקום משלה) מתאים לגדוד ואפילו לשכבה.

רצוי לנצל מקום זה להדרכות על הגבולות בין מדבר יהודה והנגב, על המדבר בכלל, על הנדודים במדבר: מתוך התנ"ך, על הישרדות, על שטפונות. שימו לב לצבע המסלע במקום שבו זורמים המים, המסלע לבן משום שהשיטפונות שוטפים את התכסית (הצבע החום) ולפיכך ניתן לדעת עד היכן זרמו המים.

משם נמשיך האדום שחוצה את הנחל ועולה לראש המצוק הגדה השניה, וממשיך עד לפיצול עם הכחול. עם הסימון הכחול נרד את המצוק לכיוון קניון נחל אשלים.

הירידה תלולה מאוד ודרדרתית. יש לשים לב לכך. הירידה אורכת כשעה לערך.

מסוף הירידה ממשיכים כמאתיים מטרים עד שהנחל נהיה צר ובדרך נפגוש בגבים (לרוב ישנם מים בגבים אך לא תמיד) אותם יש לעבור בשחייה (לרוב ניתן לעוקפם, תלוי עד כמה הם מלאים).

לאחר כ- 500 מטרים הערוץ נפתח שוב. זהו מקום שניתן לעצור בו למנוחה, למפגש עם שאר הקבוצות ולעצירת אוכל. מתאים לכ- 70 אנשים לערך.

מייד אחר כך, שוב נעשה צר קניוני ומלא בגבים. לאחר כ- 300 מטרים הנחל נפתח שוב וההליכה הופכת נוחה יותר. הליכה של כקילומטר עד למפגש עם דרך הרכב (ללא סימון). לא כל רכב יכול להיכנס לדרך זו יש להתעדכן במצב הדרך - ניתן להתעדכן בביס"ש עין גדי ועם רשות שמורות הטבע והגנים, בעיות הנגישות נובעות ממחסומים שנוצרים על ידי שיטפונות.

אם הדרך אינה מתאימה יש להמשיך בכחול עוד כשנים וחצי קילומטרים עד למפגש עם הדרך רכב הכחולה.

נ.צ. מפל 72075/44035

נ.צ. משולש ירוק: 72235/43970

נ.צ. חצי כוכבית: 72105/44075

נ.צ. סיום (נקודת גובה287-): 72500/43890

דגשים והוראות בטיחות
יש לעיין בנהלי הבטיחות המחייבים המופיעים באתר ולוודא את יישומם.
  • המסלול מומלץ לחורף ולסתיו, למעט ימים בהם יש סכנת שטפונות.
  • בתצפית מהמפל יש לנהוג במשנה זהירות ולא להתקרב למצוק.
  • בירידה בסימון שבילים הכחול יש לרדת בזהירות-הירידה דרדרתית.
  • במעוק (החלק הצר של הנחל בו יש גבים) יש להציב אנשי עזר מאחר וישנם קטעים הדורשים קפיצה או טיפוס-יש לקחת חבלים ולהתקינם בבולטים הקבועים שם מראש (אורך החבל כ- 15 מטרים לערך).
  • מגע מים עם אבני הגיר מחליק יש להיזהר.
  • המעוק הוא קטע בו נוטים להתעכב או ליצור פקקים.
  • חשוב לבדוק לפני נגישות של רכבים לדרך רכב- יש להתעדכן בביס"ש עין גדי וברשות שמורות הטבע.
  • במישור עמיעז ישנו חניון לילה נוח (שאינו כולל שירותים, גישה לחשמל וכו').
  • במידה והנך מעונין להגיש בקשה חריגה להגבלת הגיל (כולל כיתה ט'), יש לפנות לצוות ההנהגה / מחלקה.
הוראות הגעה למסלול

הוראות הגעה ברכב לנקודת ההתחלה: נוסעים על כביש ערד ים המלח מסיימים את הירידות ופונים ימינה לכיוון ים המלח לאחר מכן עוברים תחנת דלק וממשיכים עם הכביש (הכביש לכיוון אילת) - למעשה נוסעים לאורך ים המלח ממזרח והר סדום ממערב בדרך ישנו שלט המצביע על ניצב המלח "אשת לוט" לייד יש מחצבה ישנה, חולפים על פני מבנים ישנים הנראים נמוכים (אלו מפעלי ים המלח הישנים) ואחרי כן נראה את מפעלי ים המלח ובצד ימין ישנו שלט לכיוון נחל פרצים, הר סדום ומישור עמיעז נפנה לדרך רכב זו, סימון שבילים אדום, וניסע בה כשני קילומטרים לכיוון צפון עד שנגיע לפיצול אדום כחול אנו נמשיך באדום לכיוון מערב כשניים וחצי קילומטרים ונגיע לפיצול נוסף בו נמשיך בסימון השחור לכיוון מערב כשני קילומטרים על הדרך רכב עד למפתח נחל עזגד יש במקום גדר צבאית וסימון שבילים ירוק.

הוראות הגעה ברכב לנקודת הסיום: כמו בתחילת המסלול ומשם להמשיך כקילומטר וחצי עם הרכבים אם אין נגישות למקום ניתן להמשיך מהפיצול בסימון הכחול ולהמשיך עד לחיבור עם ערוץ הנחל המרכזי.

עיצוב גרפי: ASD interactive   תיכנות וניהול הפרוייקט: עילי אבניכיתבו לנוכניסת מנהלים