תמונה של השבט
מרכז ההכנה לטיולים דף הבית » מרכז ההדרכה הוירטואלי » מרכז ההכנה לטיולים » לטרון:מצפה הראל - נווה שלום - תל לטרון - יד לשריון

מאפייני המסלול
אזור: ירושלים, הרי ירושלים ושפלת יהודה
רמת קושי: קל
גיל מומלץ: כיתות ז' - ח'
אורך המסלול: כ- 5 ק"מ
זמן משוער: 3.5 - 6 שעות
עונות מומלצות: אביב

דירוג הגולשים
הגולשים העניקו למסלול ציון 3 מתוך 5.

משעמם!!
מסלול משעמם ולא מועיל!!! (שי מרגלית , תמיד , קדימה)

לכל הביקורות
דרג/י את המסלול

תמונות מהמסלול
תמונה מהגלריה
מבנה המשטרה הבריטי ב"יד לשריון"
תצוגת הטנקים ב"יד לשריון"

שימושי
לטרון:מצפה הראל - נווה שלום - תל לטרון - יד לשריון
בעקבות קרבות לטרון: השנה היא 1948, המוני עולים חדשים מגיעים ארצה ויוצאים להלחם על גורל המדינה שבקושי הספיקה לקום וכבר נאבקת על חייה. סיור בעקבות אחד הקרבות המשמעותיים ביותר במלחמת העצמאות

סימון שבילים: נתחיל בסימון האדום, נעבור לדרך עפר ללא סימון עד לנווה שלום, שם נתחבר שוב לסימון האדום ולשביל ישראל (לבן , כחול , כתום) עד לירידה מתל לטרון בה נעבור לסימון הכחול.

נ.צ. התחלה: 1461.1534.

מסלולנו מתחיל במצפה הראל בו שולחנות פיקניק וחורשה קטנה. אך החשוב מכל, הנקודה הטובה ביותר להתחלת הטיול, והיא תצפית ובה דגם של דרך בורמה בה ניתן להמחיש בצורה הטובה ביותר מהיכן היו יוצאות השיירות לירושלים הנצורה בזמן מלחמת העצמאות, ומה היו הנקודות הבעייתיות בדרך. אם נרים את עינינו נוכל להבחין במספר דמויות צועדות בשדה, על התל מולנו, וזה הזמן להצטרף אליהן ולהתחיל ללכת. אל דאגה אותן דמויות צועדות לכל אורך השנה ועדיין נשארות באותו המקום מאחר ומדובר בפסל סביבתי...

נתחיל ללכת עם דרך העפר המסומנת באדום. לאחר פחות משני ק"מ נגיע לעיינות סוסין. אל תתנו לשם המקום להטעות אתכם, המעין במקום יבש מזמן, אולם עדיין מומלץ לפנות ימינה אל אזור הנביעות לבדוק אם משהו השתנה, ולנצל את אחת מפינות הישיבה במקום, בצל החרובים, על מנת לדבר קצת על המצב בירושלים בזמן המצור ועל המחסור החמור במים ובמזון שהיה בה. זה גם המקום להסביר על "דרך בורמה". דרך סודית שהתגלתה במהלך מלחמת העצמאות, והיתה חלופה לכביש הראשי שעבר בשער הגיא.

מהחניון נצא חזרה לדרך העפר המסומנת באדום אך לא נמשיך בה אלא נפנה לדרך עפר המגיעה מצפון ועולה לכיוון נווה שלום. נעבור בין השדות, נחלוף קרוב יותר לפסל הסביבתי, ונמשיך עם השביל קצת פחות מק"מ, עד לכביש המוביל לישוב נווה שלום. נלך בזהירות בצד הכביש שהופך לאחר כ- 100 מ' לדרך עפר. מיד עם תחילת דרך העפר, נוכל לראות מימיננו תצפית ובה לוחות של קק"ל המסבירים מהם הישובים שניתן לראות כיום, ומה היו הישובים בעבר. זוהי הזדמנות מצוינת לצפות לכיוון יישובי השפלה, חולדה, הראל, תעוז ותרום ומן הצד השני אל עבר כביש מספר אחד תל לטרון, מנזר לטרון ויד לשריון, שהיה בזמן מלחמת העצמאות תחנת משטרה ובית מעצר בריטי. הישוב נווה שלום שנמצא למרגלותינו הינו ישוב מיוחד המתבטא בדו הקיום שמתקיים שם בין נוצרים, מוסלמים ויהודים. שאיפתם היא לשמש מודל לחיקוי ולהוכיח כי יש אפשרות לחיות בדו-קיום בארץ.

נמשיך בדרך העפר מזרחה כ - 100 מ' שם נפגוש שוב בסימון האדום. נפנה שמאלה, ונרד כק"מ, בדרך העפר המתפתלת בצידה של חורשת אורנים הנטועה בידי קק"ל. לשמאלנו נראה את בתי הישוב נווה שלום ובסמוך לבית העלמין נבחין במבנה לבן ועגול, הנמצא בתוך שטח הישוב, ומשמש כמקום תפילה והתקשרות רוחנית לכל שלושת הדתות, איש איש בדרכו שלו. בסוף הירידה שאורכת כק"מ, נגיע אל ואדי פתוח ובו שדות גדולים שבמרכזו עובר נחל נחשון. לפני שנחצה את הנחל, נעצור בצל האורנים בכדי לשמוע את סיפורי הקרבות על לטרון, שהתחוללו לאחר הכרזת המדינה ויציאת הבריטים מהארץ, כאשר הלגיון הירדני תפס את מקומם של הבריטים במשטרת לטרון, ולא אפשרו מעבר אספקה לירושלים הנצורה. הלוחמים שלחמו במקום היו בין השאר פליטים מאירופה שנמלטו מזוועות השואה וחיכו להקמת המדינה, בכדי שיוכלו לעלות לארץ, מה שהבריטים לא אפשרו בסוף תקופת המנדט.

נצא עם השביל מהנחל , ונמשיך בסימון האדום כ- 700 מ' בשביל העולה במתינות יחסית לתל לטרון. שימו לב לבורות ולפתחים בתל, בעיקר בזמן האביב כאשר הצמחייה מכסה הכול. מתחת לשכבות העפר של התל נמצאים שרידיו של מבצר צלבני.

לאחר שתרדו מן התל בשביל הכחול לכיוון צפון מזרח, תפגשו עם האוטובוס שימתין לכם.

נ.צ. סיום: 1486.1376.

אפשרויות לגיוון המסלול:

• מומלץ לסיים את הטיול בביקור ביד לשריון בלטרון בה תוכלו לצפות בתערוכת הטנקים של ישראל ממלחמת העצמאות וקרב לטרון, בו נעשה שימוש לראשונה בכוחות השריון ועד לטנק המרכבה של ימינו. כמו כן תוכלו לראות את קיר השמות בו מונצחים שמותיהם של כל חללי השריון ממלחמת העצמאות ועד ימינו, לבקר מוזיאון הייחודי לנופלי השריון, לצפות בחיזיון האור קולי, לסייר במבנה המשטרה הבריטי ולסיים בתצפית מגג המבנה.
דגשים והוראות בטיחות
יש לעיין בנהלי הבטיחות המחייבים המופיעים באתר ולוודא את יישומם.
  • חציית כביש ע"פ הנהלים.
  • תל לטרון - יש לשים לב לבורות ופתחים בשטח שעלולים להיות מכוסים בצמחיה.
  • הכניסה ליד השריון בלטרון כרוכה בתשלום.
הוראות הגעה למסלול

הגעה ברכב לנקודת התחלה: מכביש מספר 1 יורדים במחלף לטרון, בצומת נחשון פונים שמאלה לכיוון בית שמש, ישר אחרי קיבוץ הראל פונים שמאלה לחניון מצפה הראל.

אפשרות נוספת למגיעים מירושלים: יורדים במחלף שער הגיא לכיוון בית שמש, בצומת שמשון פונים שמאלה, קצת אחרי הישובים תרום ותעוז פונים ימינה לחניון מצפה הראל.

הגעה ברכב לנקודת סיום: חוזרים חזרה ממצפה הראל לצומת נחשון ופונים בה ימינה לכיוון כביש מס' 1, בצומת חטיבה שבע פונים לכיוון מנזר לטרון, אך מיד לאחר הפניה, פונים שמאלה לדרך עפר שממשיכה בכיוון דרום עד לרחבה מתחת לתל בה יכול האוטובוס להסתובב ולהמתין.

עיצוב גרפי: ASD interactive   תיכנות וניהול הפרוייקט: עילי אבניכיתבו לנוכניסת מנהלים