תמונה של השבט
מרכז ההכנה לטיולים דף הבית » מרכז ההדרכה הוירטואלי » מרכז ההכנה לטיולים » בעקבות הל"ה

מאפייני המסלול
אזור: ירושלים, הרי ירושלים ושפלת יהודה
רמת קושי: בינוני
גיל מומלץ: כיתות ז' - ח'
אורך המסלול: כ- 7.5 ק"מ
זמן משוער: 7 - 9 שעות
עונות מומלצות: אביב, קיץ, סתיו, חורף

דירוג הגולשים
הגולשים העניקו למסלול ציון 3 מתוך 5.

vzpdSPDQNMLz
(name , name , name)

לכל הביקורות
דרג/י את המסלול

שימושי
בעקבות הל"ה
" שוב לי הביא הרוח שיר אגדה נושן, על בחורים שקמו כרוח בין אש ובין עשן..."
מסע בעקבות 35 הלוחמים שיצאו לעזרת גוש עציון הנצור בזמן מלחמת העצמאות, אגדת אומץ וגבורה שאכן התרחשה במציאות. נצעד בדרכם של הל"ה בתוואי בו הלכו, ונסיים בטיפוס לגבעת הקרב

לטיול בעקבות הל"ה ישנן מס' אופציות. המקיפה מכולן, שאתאר להלן, מתחילה במושבה נחם ממנה יצאו מחלקת הל"ה, במרכז המושב נמצאת רחבת דשא בה ניתן להתחיל בסיפור הרקע ליציאתה של המחלקה, משם ממשיכים בנסיעה אל עינות דקלים. זהו חניון של קק"ל עם שולחנות פיקניק, מתקני שעשועים, ובימות החורף זרימה חלשה של המעיין. במידה ומטיילים בעקבות הל"ה בלילה, זו היא נקודה מומלצת להתחלת הטיול, ניתן לערוך במקום קומזיץ כחלק מהכניסה לאוירה של ימי הפלמ"ח.

אך החשוב מכל לסיפור המלווה את טיולינו, בנקודה זאת נפרדו שלושה לוחמים ממחלקת הל"ה, וזו הנקודה האחרונה בה נראו בחיים. מעינות דקלים נוסעים עד לנחל גדור, שם מתחיל מסלול ההליכה.

סימון שבילים: שחור , הליכה ללא סימון , אדום. נ.צ. התחלה: 1530.1205.

נקודת ההתחלה נמצאת על הכביש הראשי ממנה יש לרדת ימינה כ - 600 מ' בדרך עפר רחבה המתעקלת שמאלה לכיוון מזרח ונכנסת אל תוך נחל גדור.

תוואי המסלול: הליכה בתוך הנחל במגמת עליה (מאוד מאוד מתונה - כמעט בלתי מורגשת) הצימחיה בואדי דלילה למדי, לאחר הליכה של כ- 3 ק"מ נפגש נחל גדור עם נחל חפורית. כאן נפרד מהסימון השחור ונלך ללא סימון כק"מ וחצי עד לכביש.

בנקודה קרובה לכאן, התגלו ככל הנראה אנשי מחלקת הל"ה ע"י רועה צאן ערבי, או נשים שיצאו לקושש זרדים עם שחר. ומכאן שינו הל"ה את תוואי הליכתם המתוכנן, ופנו לחפש מפלט מאלפי הערבים מהכפרים צוריף וג'בע, שרדפו אותם. זהו הואדי השני מצפון, נעלה בדרך עפר שעוברת ממערב לנחל. אחרי כ - 900 מ' נחצה בה את תוואי הנחל ,ונמשיך עם השביל כ- 300 מ' מזרחה, שם נפנה שמאלה, משמאלנו נראה חורשת אורנים ומימיננו שדה פתוח. ממשיכים ישרעד לכביש הראשי, נחצה אותו ליד המחסום ונגיע לנקודת התצפית שנמצאת ממש על הכביש הראשי.

מולנו ניצבת גבעת הקרב. זוהי גבעה עגולה, שחדי העין יבחינו באנדרטה שבראשה. לימיננו הכפר ג'בע, ובמערב מחצבת גבעת הקרב בה מסתיים המסלול. נרד כ- 300 מ', מהתצפית בין הטרסות לדרך העפר, נחצה אותה ונמשיך לואדי שנמצא הישר מתחתינו, נרד במשך כ -15 דקות, בין אורנים המעורבים בחורש ים תיכוני, עד לדרך עפר בקרחת יער קטנה, המוקפת באורנים. נפנה ימינה ונרד עם דרך העפר, אחרי כ - 100 מ' נפנה שוב ימינה, נרד 50 מ' עם דרך העפר ונפגש בדרך עפר נוספת. בה נפנה שמאלה, ואחרי כ - 30 מ' נראה את סימון השבילים האדום, חוצה את נחל עציונה, ליד עץ חרוב גדול ומטפס בצד ימין, על גבעת הקרב. כאן נתחיל את ה"עליה" של המסלול. העליה לוקחת כ -40 דקות.

על גבעה זו ניסו להתבצר מחלקת הל"ה, ובה מצאו את מותם.

שימו לב שיש שתי נקודות בהן נדמה שרואים את סוף העלייה, אך רק בפעם השלישית זוהי אכן הפסגה. הקבוצה המהירה ביותר שפגשתי עלתה במשך חצי שעה עד לפסגה. בראש הגבעה אנדרטה לזכר מחלקת הל"ה. מומלץ לערוך במקום טקס קצר שיוגש ע"י החניכים.

מהגבעה יורדים באותה הדרך שעלינו, כשמגיעים חזרה לדרך העפר פונים מערבה (ימינה), לכיוון המחצבות, מדובר בהליכה לאורך נחל עציונה ( נחל אכזב), אחרי כרבע שעה מגיעים לקצה המחצבה בה ממתין לנו האוטובוס.

נ.צ. סיום: 1540.1214.

אפשרויות לגיוון המסלול:

ניתן להתחיל את המסלול מנקודות שונות לאורכו (נקודת הסיום זהה לכל האפשרויות).

• התחלה בהר טוב- נחם - זהו המסלול המלא והמומלץ - 7-9 שעות.
  • התחלה בעינות דקלים: 6.5-8 שעות.
  • התחלה בנחל גדור: 5.5-7.5 שעות.
  • התחלה בכביש, במחסום שמול גבעת הקרב: 3.5-6 שעות.
דגשים והוראות בטיחות
יש לעיין בנהלי הבטיחות המחייבים המופיעים באתר ולוודא את יישומם.
  • חציית כביש - ע"פ הוראות חוזר מנכ"ל.
  • ניתן לבצע עם חניכים בגילאי ט' ומעלה כמסלול לילי.
  • אורן מס, אחיינו של דני מס ז"ל (מפקד הל"ה) עורך סיורים מודרכים בעקבות דודו. ההדרכה אינה כרוכה בתשלום! לתיאומים - 052-5592010 (הנהלת האתר לא לוקחת אחריות על ההדרכה, ותשמח לקבל משוב על ההדרכה למען הבאים אחריכם)

הוראות הגעה למסלול

הוראות הגעה ברכב לנקודת ההתחלה:

1. הר טוב- נחם: מכביש מס' 1 יורדים במחלף שער הגיא, נוסעים דרומה בכביש מס' 38, מיד אחרי צומת שמשון פונים שמאלה למושב נחם ( הר טוב הישנה).

2. עינות דקלים: ממשיכים על כביש 38, עוברים את צומת הכניסה לאזור התעשייה הדרומי של בית - שמש, אחרי 300 מ' יש פניה שמאלה לחניון עינות דקלים.

3. נחל זנוח: ממשיכים בכביש 38 דרומה, בצומת האלה פונים שמאלה לכביש 375, בצומת עציונה פונים ימינה לכביש 367 , עוברים ליד הישוב נווה מיכאל, 500 מ' אחרי הפניה לישוב עוצרים בצד שמאל של הכביש.

4. גבעת הקרב: ממשיכים בכביש 367, ועוצרים במחסום גבעת הקרב.

הוראות הגעה ברכב לנקודת הסיום: האוטובוס מסתובב במחסום גבעת הקרב וחוזר בכביש 367 כ 2.5 ק"מ, ופונה ימינה למחצבות גבעת הקרב. בתוך המחצבות יש להמשיך עם דרך העפר ישר עד הסוף.

עיצוב גרפי: ASD interactive   תיכנות וניהול הפרוייקט: עילי אבניכיתבו לנוכניסת מנהלים