תמונה של השבט
מרכז ההכנה לטיולים דף הבית » מרכז ההדרכה הוירטואלי » מרכז ההכנה לטיולים » צובא - סטף - עין חנדק

מאפייני המסלול
המסלול כולל טיפוס בסולמות וחבלים
המסלול כולל הליכה / רחצה במים

דירוג הגולשים
הגולשים העניקו למסלול ציון 2 מתוך 5.

AuILRsgKaPXFQhl
nBOZep http://www.FyLitCl7Pf7kjQdDUOLQOuaxTXbj5iNG.com (JimmiXS , JimmiXS , JimmiXS)

לכל הביקורות
דרג/י את המסלול

שימושי
צובא - סטף - עין חנדק
צלבנים, חקלאים ומטיילים, שתי דקות מהכניסה לירושלים מסלול בטבע שכולל מפגש עם מבצר, מעיינות מלאי מים, חקלאות קדומה ובלי סוף שלווה

סימון שבילים: ירוק , שביל "חוצה ישראל" (לבן כחול כתום). העלייה לתל צובה - כחול.

נ.צ. התחלה: 1614.1327

רובו של המסלול במגמת ירידה. מתל צובה נרד אל הסטף שם נפגוש סוגים שונים של חקלאות קדומה שממשיכה ומשמשת עד היום. נכנס לנקבות (מערות חצובות) מהן זורמים המעיינות לבריכות, ונמשיך משם בעליה מתונה בתוואי נחל שורק, עד לעין חנדק.

נתחיל בדרך העפר שיוצאת ליד המפעל. זהו השביל הראשון מצד שמאל, (שלט כתום - תל צובה) ונעלה בסימון הכחול עד לראש התל. ניתן להבחין לכל אורך העלייה (כ- 15 דקות), בשרידי המבנים ובאבנים המסותתות ששימשו חלק ממבצר צלבני לפני כ - 1000 שנים. מהתל יש אפשרות לערוך תצפית מקיפה על כל אזור ירושלים. נוכל לשבת בשרידיו של המנזר ולנסות ולשחזר את חייהם של הצלבנים שישבו במקום. כיצד הגיעו לארץ במסגרת מסעות הצלב, וכיצד חיו את חייהם. תפקידם של הצלבנים שישבו בתל צובה היה לעסוק בחקלאות, בכדי לספק את התוצרת לצלבנים שישבו במבצרים שהגנו על הדרכים הראשיות.

מהתל נחזור ונרד כ -10 דקות, לדרך העפר לכיוון צפון מזרח, נלך לאורך שדירת הברושים, לאחר העיקול נפנה ימינה. הגענו לחניון היובל, מקום נהדר לארוחת בוקר, שולחנות פיקניק של קק"ל והרבה צל.

לאחר ששבענו והמשכנו ללכת נמשיך במורד השביל עד שנגיע לצומת T, בה נפנה ימינה. רוב הדרך נלך בצל אורנים מעורבבים עם מעט חורש טבעי. נמשיך ללכת קצת פחות מק"מ, עד שנגיע לכיכר הסטף (זאת אומרת לכביש הראשי!!!). כדאי לחצות את הכביש בכיכר הסטף מצידה הדרומי לכיוון דרום מערב, נלך לאורך הכביש כ- 10 מ' בזהירות רבה עד שנראה פתח בגדר ההפרדה וסימון שבילים ירוק.

מי שמתחיל את המסלול בחניון הסטף מצטרף כאן (ראו הסבר בהמשך).

ניתן לערוך מהמקום תצפית על שכונותיה הדרומיות של ירושלים, על ביה"ח "הדסה עין כרם", על מנזר יוחנן במדבר, ועל הישובים אורה ועמינדב שנמצאים בראש הרכס שמולנו.

מיד לאחר שנחצה את הכביש, נפנה שמאלה בשביל עם מדרגות -הסימון הירוק, כ - 10 דקות, עד שנראה מימיננו עץ ברוש גבוה, ומעין במה מוגבהת בצד ימין של השביל. אפשר לעצור שם, ותוך תצפית על האזור, להסביר על שיטות החקלאות בעל (גידולים שאינם מתבססים על השקיה קבועה) ושלחין (גידולים שמתבססים על השקיה קבועה - המים נשלחים אליהם). את גידולי הבעל ניתן לראות לאורך הירידה בדמות שקדיות, עצי זית, רימונים וכו', ואת גידולי השלחין נראה ליד המעיינות.

בהמשך הירידה לאחר כ - 7 דקות נגיע ל"משעול הכרמים", שביל צר שעובר בין כרם ענבים, מתחתיו נפנה ימינה ונגיע ל"עין ביכורה". המעין השופע הוא זה שממלא את הבריכה שתראו. בכדי להגביר את קצב נביעת המעין, חפרו נקבה - מנהרה קטנה בסלע שתחשוף עוד מי תהום. ניתן להשאיר את התיקים בצל העצים ולקחת נעלים למים, ופנסים בלבד, לצד הבריכה יש שביל שמוביל אל תוך הנקבה. זהירות, הנקבה חלקה מאוד. בתוך הנקבה הולכים במים רדודים ביותר כ - 3 מ', עד לעליה למפלס השני של המערה, מומלץ להשאיר שם מדריך לעזרה. במפלס העליון יש מקום לקבוצה של כ -30 חניכים, אפשר לספר צ'יזבט ולצאת חזרה באותה הדרך.

מחוץ לנקבה תוכלו להבחין שבשטח שמתחת למעיין ישנם גידולי שדה רבים ובהם ירקות וצמחי תבלין שמושקים על ידי תעלות שנמשכות מן הבריכות.

מעין ביכורה נלך דרומה 10 דקות , ונגיע למדרגות. אם יש זמן, מומלץ לעלות מעט עד לעין סטף, שם תראו בריכה נוספת. אפשר להשאיר את התיקים ליד הבריכה ולקחת פנסים ונעלים למים, עולים במדרגות שנמצאות מצפון לבריכה, עד שתבחינו בפתח במבנה מימינכם. היכנסו למבנה ותבחינו בפתח קטן היוצא מצידו השני של החדר, חושף את מקור הנביעה, ומוליך את המים בנקבה. אפשר לעבור בה בכריעה על ארבע, עד לבריכה קטנטנה מעל לבריכה הגדולה. אורך הנקבה המתוארת כ -15 מ' וגובה המים במקומות הגבוהים הוא בערך כגובה הקרסול.

לאחר שנהננו מהמים, נחזור ונרד במדרגות עד לחניון הסטף התחתון. אם מסלולכם מסתיים בסטף, כאן ימתין לכם האוטובוס.

נמשיך לעין חנדק , נפנה בחניון הסטף שמאלה ונלך בואדי של נחל שורק כ - 2 ק"מ, על פי הסימון הירוק. הדרך נמשכת על דרך עפר רחבה, לאחר כק"מ, עוזב השביל את נחל שורק, ומתחיל לעלות בואדי המוביל לעין חנדק. הדרך עוברת בנוף פתוח יחסית, עד למקום בו נחצה את הכביש, שם הופך השביל לצר והוא מתפתל בתוך חורש ים תיכוני צפוף. נעלה בשביל כ - ק"מ עד שנגיע לעין חנדק.

בעין חנדק גם כן קיימת מערכת ששימשה לאספקת מים. כיום הכניסה למעין אסורה בשל זיהום. במקום שולחנות פיקניק של קק"ל ובנקודה זו מסתיים טיולנו וכאן ימתין האוטובוס.

נ.צ. סיום: 1622.1300.

אפשרויות לגיוון המסלול:

• ניתן לעשות רק את מסלול הסטף (הקטע המרכזי). מסלול זה ייקח 3-5 שעות ואורכו כקילומטר אחד.
  • מי שמתחיל את המסלול בחניון הסטף: אחרי שעוברים את הקיוסק שבחניון, ממשיכים עם הכביש ולאחר 5 מטרים ישנה ירידה ימינה, למסלול הסטף. לאחר כ- 20 מ' נגיע לספסלים בצל עצי אורן שמתחתם עובר הכביש הפנימי של הסטף, בנקודה זו נפגשים שני המסלולים.
  • מי שמסיים בסטף: יורדים במדרגות מעין ביכורה ועין סטף, כמו במסלול הרגיל, כ- 15 דקות. בסופן של המדרגות ישנו חניון לאוטובוסים, שם יחכה לכם האוטובוס.
דגשים והוראות בטיחות
יש לעיין בנהלי הבטיחות המחייבים המופיעים באתר ולוודא את יישומם.
  • חציית כביש, ע”פ הנהלים.
  • כניסה למערות עם פנסים בלבד וללא נרות.
  • הכניסה לבריכות בסטף אסורה.
  • הכניסה לעין חינדק אסורה בשל זיהום.
  •  מומלץ בחורף ובאביב.
  • כניסה לנקבות (מערות חצובות בידי אדם) המובילות אותנו עד לנביעת המעיין עצמה.
  • יש צורך בפנסים ונעליים למים. (לא חובה להיכנס)
הוראות הגעה למסלול

הוראות הגעה ברכב לנקודת ההתחלה:

צובה: מכביש מספר 1 יורדים במחלף הראל לכיוון מעוז ציון, עוברים את מעוז ציון, ממשיכים ישר עד לכיכר הסטף, נפנה ימינה בכיכר ונמשיך עד לפניה ימינה לקיבוץ צובה, ממשיכים ישר עם הכביש למפעל "אורן", נפנה ימינה ושם חונים.

סטף: מכביש מספר 1 יורדים במחלף הראל לכיוון מעוז ציון, עוברים את מעוז ציון, ממשיכים ישר עד לכיכר הסטף, ממשיכים ישר בכיכר עד לחניון הסטף.

הוראות הגעה ברכב לנקודת הסיום:

סטף: מקיבוץ צובה חוזרים לכביש 395, פונים שמאלה בכביש הראשי, ממשיכים בכיכר הסטף ישר, ויורדים לכיוון עין כרם. בצומת כרם, ( צומת ה- T הראשונה), פונים ימינה לכיוון בר גיורא ולאחר כ- 3 ק"מ יש מצד ימין חניון גדול לאוטובוס.

עין חנדק: מקיבוץ צובה חוזרים לכביש 395, פונים שמאלה בכביש הראשי, ממשיכים בכיכר הסטף ישר, ויורדים לכיוון עין כרם. בצומת כרם, ( צומת ה- T הראשונה), פונים ימינה לכיוון בר גיורא, ובצומת הבאה פונים שמאלה לכיוון ביה"ח "הדסה עין כרם", בצומת T הבאה נפנה ימינה ואחרי כ ק"מ יעצור האוטובוס ליד עין חנדק ושם הוא ימתין לנו.

עיצוב גרפי: ASD interactive   תיכנות וניהול הפרוייקט: עילי אבניכיתבו לנוכניסת מנהלים