תמונה של השבט
מרכז ההכנה לטיולים דף הבית » מרכז ההדרכה הוירטואלי » מרכז ההכנה לטיולים » נחל חתירה - נחל ימין

מאפייני המסלול
עונות מומלצות: אביב, סתיו, חורף
המסלול כולל טיפוס בסולמות וחבלים

דירוג הגולשים
הגולשים העניקו למסלול ציון 3 מתוך 5.

frdlbzi
kbedjd (frdlbzi , frdlbzi , frdlbzi)

לכל הביקורות
דרג/י את המסלול

תמונות מהמסלול

שימושי
נחל חתירה - נחל ימין
מסלול מטרף ביופיו, מעניין במיוחד, עם ירידה בסולמות ויתדות, טיפוס בדרך עתיקה, מפלים יפים וסדקים עמוקים לתוך בטן האדמה, צמחיה מגוונת ואפילו מעיין קסום בלב מדבר. מסלול נהדר!

המסלול מסומן בסימון שבילים בצבע ירוק לכל אורכו ומתחיל במיצד ירקעם. נקודת ההתחלה משולטת ועם חניון מרווח לאוטובוסים.

נ.צ. התחלה: 15340/03900.

סמוך לחניון האוטובוסים נמצא המיצד עצמו. ניתן לפספס אותו די בקלות כיוון שהוא אינו משומר ומתוחזק אבל חדי העין יוכלו להבחין במבנה ההרוס: את המיצד גילה ב- 1932 ארכיאולוג בריטי. ב- 1972 המיצד נחפר יותר לעומק והתגלה כמיצד מהתקופה הרומית-ביזנטית. המיצד סמוך מאד לעין ירקעם, ויש בכך הגיון רב, שכן יושבי המיצד יכלו לרדת למעיין ולהשתמש במימיו לשתייה ורחצה.

מהמיצד ישנה ירידונת קטנה לערוץ של נחל חתירה. יורדים וכעבור כ - 200 מ' מגיעים לעין ירקעם. בהליכה לשם ניתן להבחין בשיחי רותם גדולים מאד ובסביבה חולית יחסית בה ניתן לחפש עקבות וגללים של בעלי חיים. זו סביבה שוקקת חיים שכן מתקרבים למקור מים.

עין ירקעם עצמו הוא כנראה מעיין פועם. יש הטוענים שבימינו הוא גב בלבד, שאין נביעה פעילה, אך רוב ימות השנה ניתן למצוא מים במקום. לאחר שטפונות המקום מלא ואידיאלי לדישדוש רגליים, מלחמות בוץ, ותחנת הדרכה על מקור מים במדבר.

הירידה לעין ירקעם היא במדרגות חצובות בסלע שהן עתיקות ומרמזות על נוכחות אינטנסיבית של האדם באזור בתקופות קדומות. בנוסף לכך ניתן לזהות סימני חריטה של חבל על הסלעים, המעידים על שאיבה באמצעות דליים ממקור המים.

מעין ירקעם תעלו חזרה לגדה הצפונית של הערוץ ותלכו בה כ - 200 מ' נוספים. שימו לב, על המצוק שממולכם (בגדה הדרומית) ישנו קינון נטוש של עייט סלעים. עייט סלעים הוא בעל קן קבוע, הוא טורף-על שניזון מארנבות, מחוגלות, מקוראים ואפילו משועלים. גודלו 78 ס"מ (זכר), 85 ס"מ (נקבה) ו - 2 מ' מוטת כנפיים. בארץ יש כמה עשרות זוגות בלבד. כמו כל הדורסים הם במצב מדורדר עקב דחיקה, פגיעה בבתי גידול, התחשמלות, צייד, כלי תעופה, והרעלות משניות.

יורדים מהגדה לתוך הערוץ מולכם. בגדה הדרומית ישנה פינת צל גדולה שכולה מרוצפת במאובנים ממינים שונים. זהו מקום מצויין לעצירת הדרכה.

חוזרים לגדה הצפונית וממשיכים לכיוון דרום מזרח, ההליכה הופכת להיות צרה, חשוב ללכת אחד אחרי השני ולהיזהר מנפילות כיוון שהערוץ מתעמק לרגליכם. כעבור הליכה של כ - 500 מ' ישנה אפשרות לסטות מעט שמאלה (צפונה) לנק' תצפית מקסימה מראש מפל. זהו מקום אידיאלי לסיפור ההד. אפשר לזרוק אבן ולחשב את עומק המפל ע"י נוסחה: לפי חזרת הקול, כל שניה = 300 מ'. בנוסחה האות T מהווה את הזמן של הנפילה אותו מודדים בסטופר. מחשבים 300*t, ואת התוצאה מחלקים לשתיים כיוון שההד חוזר פעמים. הנוסחה הסופית: עומק = T²*5 נחמד לנסות עם החניכים. יש להיזהר במפל!

כשתחזרו למסלול תפגשו במלכודת נמרים (כדאי לזהות אותה בטיול ההכנה כי היא נקודה מעניינת ולא כדאי לפספס...). מלכודת הנמרים שנמצאת כאן היא מפורקת בחלקה ואינה מתפקדת יותר. מלכודות מעין זו שימשו בעבר את השבטים הבדואים ללכידת הנמרים ממניעים של בטחון, כיוון שהנמרים טרפו עדרים של הבדואים ולשם הכבוד שב"ספורט" הצייד. כמובן שהצייד אינו חוקי היום, אבל מעניין דרך המלכודת להבין כיצד צדו ומדוע וכיצד זה השפיע על אוכלוסיית הנמרים בארץ. המלכודת פועלת במנגנון כמו של מלכודת עכברים כשבקצה שלה שמים טרף עבור הנמר (טלה קטן למשל), וכשהוא נכנס לאכול זה משחרר אבן גולל שסוגרת את המלכודת. מלמעלה היה פתח לכידון או רובה איתו הרגו את הנמר הלכוד.

מכאן ממשיכים עוד כ - 50 מ' ומגיעים לראש מעלה פלמ"ח. זהו מעלה שנפרץ על ידי סיירים של הפלמ"ח בתקופה בה עוד לא היה מיפוי של הנגב. הסיירים טיילו בנחל חתירה והגיעו מלמטה. הם נתקלו בקיר הגדול של המפל, אותו חשבו עד אז שלא ניתן לעבור. הם החליטו בעזרת כח רצון ודינמיט לפרוץ אותו ולהכין אותו למעלה נוח וכך אכן עשו. השם שניתן למעלה על ידי הבדואים המקומיים שלא האמינו שניתן לטפס את המפל היה: נק'ב אל יהוד - השביל של היהודים.

מעלה פלמ"ח כיום מצוייד ביתדות, ידיות תמיכה וחבלים לאחוז בהם. חשוב מאד להעמיד עוזרים במהלך הירידה ולעזור לחניכים שמתקשים או מפחדים, זו ירידה לא פשוטה בכלל. בתחתית הירידה יש ריכוז של מספר שיטים. חשוב לעצור לנוח, לספור את החניכים ולספר את סיפור המעלה.

מתחתית המעלה ישנה הליכה בנחל חתירה של כ - 2.5 ק"מ רצופה באלמנטים מעניינים להדרכה: אשלים, רתמים, עדעד מאובק, שיטים, עץ שיזף, ארכובית שבטבטית, מחילות של מכרסמים, עקרבים ועוד.

מגיעים לפיצול של שבילים: אדום - ממשיך במורד נחל חתירה, וירוק  - הוא השביל שלנו, הנפגש עם נחל ימין ומתחיל לטפס לכיוון מעלה ימין. בנקודת המפגש עץ שיטה גדול עם צל רחב שעשוי להצל על כ - 50 חניכים.

הולכים בצד המזרחי של נחל ימין כ - 1 ק"מ עד תחתית מעלה ימין, חשוב מאד לעצור לנוח ולאגור כוחות לפני שמתחילים לטפס. יש שיטים בערוץ. העלייה די קשה, כדאי להלהיב את החניכים ואפילו לחלק צ'ופר להתחזקות...

המעלה הוא מעלה עתיק ששימש שיירות גמלים וסוחרים שהיו בעבר פעילים באיזור. המעלה נחצב וסודר בידי אדם, והוא משתמש בנקודה טופוגרפית של המפל גדול של נחל ימין. במהלך המעלה יש נקודת צל אחת בינונית המספיקה לכ - 35 חניכים. כדאי מאד לעצור, לשתות מים, לנוח.

ממשיכים לטפס בעקבות סימון השבילים עד שמגיעים לפלטה של ראש המפל. שימו לב, במהלך העלייה ישנם חלקים צרים בהם יש ללכת אחד אחרי השני ולהיזהר מדחיפות. בראש המפל ישנה תצפית מקסימה, ניתן לראות את הבולדרים המתמוטטים מקצה המפל למטה ואת הסדקים העמוקים במיוחד בראש המפל, זהירות לא ליפול! מעניין לדבר על התחתרות מפל לאחור, בלייה מול טקטוניקה. מכאן ממשיכים לעלות אבל במתינות. זוהי נק' מפגש של מספר סימוני שבילים: ירוק  הוא המסלול שלנו ומסלול כחול הפונה למיצד צפיר. אנחנו ממשיכים שמאלה (צפון מערבה) עם הסימון הירוק מטפסים והולכים כ - 400 מ' עד לנקודת תצפית נוספת מקסימה (מסומנת במפת סימון שבילים). מנקודת תצפית זו מתחילים לרדת בזהירות לכיוון נחל ימין. צועדים בנחל ימין ומתרשמים מהצמחייה המגוונת: פגוניה רכה, מלוח קיפח, עדעד מאובק, זוגן השיח, שרביטן ריסני, קזוח, ארכובית, שבטבטית, סילון, מוריקנדיה מבריקה ואכילאה. בדרך כלל בדרך זו ניתן לפגוש בעורבים, שחור זנב, חומטים, סנוניות מדבר וגללי בעלי חיים.

כעבור כ - 600 מ' בתוך ערוץ הנחל מגיעים לפינת צל רחבה עם גבי מים קטנים שמלאים בעונה. זוהי פינה מוצלת טובה לעצירה לקראת סיום ממנה מתחילים לטפס החוצה מהערוץ. מצאתי בסביבה הזו עקבות מעניינים וקוצי דורבנים - פעילות ענפה של בעלי חיים. מכאן מטפסים בגדה השמאלית מעל המפל, ממשיכים עוד כ - 200 מ' ומגיעים לעוד מפלון שצריך לטפס (מסומן היטב).

מהרגע שמטפסים ההליכה הופכת מישורית ומאד פשוטה כ - 100 מ' מהרגע שמטפסים את המפלון האחרון יש עץ שיטה גדול בו ניתן לעצור לשיחת סיכום.

האיזור מתחיל להיות חולי מאד, אלה הם החולות של מישור ימין. הולכים עם הסימון לכיוון צפון מערב עד שנפגשים עם הכביש המנדטורי.

נ.צ. סיום 15750/04036.

אפשרויות לגיוון המסלול:

• ניתן לעשות את המסלול גם הפוך ממישור ימין למיצד ירקעם. היתרון של הליכה כזו היא סיום בעין ירקעם שאם הוא אכן מלא, זהו יתרון אדיר כי זו אטרקציית מים מקסימה. החסרון הוא שהטיפוס של מעלה פלמ"ח הוא פחות סימפטי מירידה בו לדעתי.
  • ניתן לעשות את המסלול משני הכיוונים ולהתחבר בראש מפל נחל ימין לסימון הכחול לכיוון מיצד צפיר (אפשרות זו מתוארת במסלול נחל גוב).
  • ניתן לישון לילה לפני המסלול בחניון הלילה הסמוך למיצד ירקעם הנמצא כ - 800 מ' צפונית לו סמוך לאבן דרך 17 על כביש 206 (מסומן כחניון במפת סימון שבילים).
  • בסוף המסלול ניתן לישון בנקודת הסיום בחניון הלילה של מישור ימין.
דגשים והוראות בטיחות
יש לעיין בנהלי הבטיחות המחייבים המופיעים באתר ולוודא את יישומם.
  • חשוב לקחת מים נוספים כיוון שזה מסלול עם עליה קשה ודי ארוך. (לפחות 4 וחצי ליטר לאדם).
  • יש להיזהר במספר נקודות בהליכה: בהליכה לכיוון מעלה פלמ"ח על קצה המצוק, בירידה של מעלה פלמ"ח, בסדקים בראש מעלה ימין ובירידה לכיוון נחל ימין.
  • אין לטייל במסלול בקיץ.
הוראות הגעה למסלול

הוראות הגעה ברכב לנקודת ההתחלה: מירוחם יורדים את המכתש הגדול בכביש 225 וכשמגיעים לפיתחו מגיעים לצומת T בה פונים ימינה (דרומה), ממשיכים כ - 500 מ' עד שלט לכיוון מיצד ירקעם, פונים שמאלה וחונים בחניון.

הוראות הגעה ברכב לסיום: מירוחם יורדים את המכתש הגדול בכביש 225 בפתחו של המכתש מגיעים לצומת T בה פונים שמאלה (צפונה) כעבור כ - 3 ק"מ מגיעים לצומת בה פונים ימינה לכביש 227 המנדטורי וממשיכים בו כ - 3.5 ק"מ, עד לשלט חניון לילה של נחל ימין. חשוב לזהות את סיום המסלול בטיול ההכנה כיוון שהוא מעט קשה לזיהוי.

עיצוב גרפי: ASD interactive   תיכנות וניהול הפרוייקט: עילי אבניכיתבו לנוכניסת מנהלים