תמונה של השבט
מרכז ההכנה לטיולים דף הבית » מרכז ההדרכה הוירטואלי » מרכז ההכנה לטיולים » יד קנדי - חורבת סעדים - אבן ספיר

מאפייני המסלול
אזור: ירושלים, הרי ירושלים ושפלת יהודה
רמת קושי: קל
גיל מומלץ: כיתות ד' - ו'
אורך המסלול: כ- 2.3 ק"מ
זמן משוער: 3 - 5.5 שעות
עונות מומלצות: אביב

דירוג הגולשים
הגולשים העניקו למסלול ציון 3 מתוך 5.

עדיף לטייל במקום אחר
מסלול משעמם, מים מלוכלכים והליכה על דרך גיפים משעממת (נמרוד , להבות , קרית ביאליק)

לכל הביקורות
דרג/י את המסלול

שימושי
יד קנדי - חורבת סעדים - אבן ספיר
הפתעות ואתרים בחורשת האורנים. כן כן, גם בחורשות הנטועות של קק"ל ניתן למצוא קברי שייח' עתיקים, מעיין שופע ודרך אחת מאוד מקורית להנצחת זכרו של נשיא ארצות הברית

סימון מסלול: מיד קנדי לחורבת סעדים - אין סימון. מחרבת סעדים לאבן ספיר - ירוק.

נ.צ. התחלה: 1625.1288.

המסלול כולו במגמת ירידה, עובר בתוך חורשת אורנים נטועה, מלבד שמורת החורש הטבעי מסביב לקבר השייח' בחורבת סעדים.

נתחיל בביקור ביד קנדי. האנדרטה בצורת גזע עץ עבות כרות (תשתמשו קצת בדמיון...), ניתן להיכנס למבנה ולצפות אל כל סביבות הרי ירושלים, 51 העמודים שבין החלונות מייצגים את 51 המדינות של ארה"ב. האנדרטה נבנתה לזכרו של הנשיא האמריקאי ג'ון פיצג'ראלד קנדי שנרצח ב - 1963, והוא בן 46 בלבד.

לאחר ביקור באנדרטה נרד ליד השירותים ומבני המשרדים, ונוכל להבחין בשביל ברור שיורד ימינה לכיוון צפון מערב. נרד כ- 15 דקות, בין עצי האורן עד שנגיע לכביש, נחצה אותו בזהירות, ואחרי כ - 10 מ' נראה את השביל הירוק שנכנס לחורבת סעדים.

השביל עצמו פונה ימינה, אך לפני שנרד איתו, נפנה דווקא שמאלה ונגלה קרחת יער קטנה מוקפת עצי אלון עתיקים. במרכזה שרידיהם של מספר מבנים שהיו חלק מכפר ערבי, שננטש בזמן מלחמת העצמאות. הסיבה להשתמרות העצים העתיקים, על אף רעיית הצאן המסיבית, והשימוש הרב שנעשה בעץ לפני כ- 50 שנה, היא הקרבה לקבר שייח'. מקום הנחשב מקודש בעיני המוסלמים וכחלק מקדושתו, אסור לפגוע בעצים שגדלים מסביבו.

לאחר שננוח בצל אחד מעצי האלון ונספר את סיפורו של קבר השייח וסעידה שעל שמה נקרא המקום, נחזור כ -5 דקות, אל השביל הירוק ונרד איתו כ- 500 מ' במורד חורשת האורנים. בדרכנו נפגוש על אם הדרך שרידי מבנים קטנים מאבנים לא מסותתות. המבנים הללו שימשו בימי הקיץ, לפני שנים רבות כ"שומרות" (מלשון "שמירה"). כאשר היו באזור גידולים שהניבו בקיץ, לדוגמה כרמי ענבים, היו בעל הכרם ומשפחתו ישנים קרוב לכרם על מנת לשמור על הפרי שבכרם. הפרי שנקטף כבר היה נשמר בתוך השומרה.

בהמשך השביל לאחר כ- 10 דקות, נמצאת בריכת אגירה קטנה ובה מימיו של עין סעדים. הכניסה למים - אסורה.

קצת אחרי המעין לאחר כ - 600 מ', נפגש השביל בדרך עפר רחבה, יש לחצות אותה ולהמשיך במורד השביל כ - 5 דקות עד לנקודה בה יש ירידה חדה. כדאי להשאיר מדריך לעזרה לחניכים.

נמשיך ונרד כ - 15 דקות עד למושב אבן ספיר. האוטובוס מחכה לנו בחניית המפעל הצמוד לנקודה שבה מסתיים השביל.

נ.צ. סיום: 1637.1292

דגשים והוראות בטיחות
יש לעיין בנהלי הבטיחות המחייבים המופיעים באתר ולוודא את יישומם.
  • חציית כביש והליכה לאורך הכביש ע"פ חוזר מנכ"ל.
  • הרחצה בעין סעדים אסורה.
  • בירידה אחרי עין סעדים, מומלץ להשאיר מדריך לעזרה בירידה התלולה.
  • מומלץ לטייל במסלול לכל אורך תקופת הפריחה.
הוראות הגעה למסלול

הוראות הגעה ברכב לנקודת ההתחלה: מהכניסה לי-ם, פונים לשדרות הרצל וממשיכים ישר לאורך כל הדרך, עד לשכונת קריית מנחם, עוברים תחנת דלק של חברת "דלק", ובצומת ממשיכים ישר לכיוון הישובים אורה ועמינדב, ישר אחריהם ע"פ השילוט פונים שמאלה ל"יד קנדי".

הוראות הגעה ברכב לנקודת הסיום: מיד קנדי חוזר האוטובוס חזרה, עובר את הישובים אורה ועמינדב, ובצומת הגדול, פונים שמאלה לכיוון ביה"ח "הדסה עין כרם", עוברים את ביה"ח ואחריו פונים שמאלה למושב אבן ספיר. האוטובוס עוצר בכניסה למושב בצד שמאל ליד המפעל. שם הוא ממתין לקבוצה.

עיצוב גרפי: ASD interactive   תיכנות וניהול הפרוייקט: עילי אבניכיתבו לנוכניסת מנהלים