תמונה של השבט
מרכז ההכנה לטיולים דף הבית » מרכז ההדרכה הוירטואלי » מרכז ההכנה לטיולים » נחל שחורת - הר שחורת - הגיא האבוד - נחל נטפים

מאפייני המסלול
המסלול הוא מסלול מעגלי
המסלול כולל טיפוס בסולמות וחבלים

דירוג הגולשים
הגולשים העניקו למסלול ציון 1 מתוך 5.
דרג/י את המסלול

שימושי
נחל שחורת - הר שחורת - הגיא האבוד - נחל נטפים
קניון שחורת, כשמו כן הוא - קניון פתלתל, עם מספר מפלים אטרקטיביים, שחתרו דרכם בסלע היסוד השחור. זהו החלק היפה והידוע של נחל שחורת שממנו נעלה לצד המזרחי של הר שחורת. פה מחכה לנו תצפית יפהפייה לעבר גבעות שחורת והערבה, וישנו שילוב יפה בין סלעי המשקע לסלעי היסוד, בין הלבן לשחור. המסלול ממשיך לגיא האבוד ומסתיים באזור התחתון של נחל נטפים

נ.צ. התחלה: 14325/89240.

דרך רכב מסומנת בירוק מביאה ממש לפתחו של קניון שחורת, כקילומטר וחצי של הליכה. ההליכה בחלק הקניוני לוקחת כשעתיים (אם אין הרבה קבוצות בו זמנית, מה שמעכב מאוד את ההתקדמות). אין מקום לבלבול, הקירות הצרים והיפים סוגרים עלינו משני הצדדים ומכוונים אותנו קדימה. יש מספר מפלים נחמדים שבכולם עולים (אין צורך לעקוף את המפלים). כדאי לשים מלווה/חניך אחראי לעזור לכולם לעלות, ובכל מקרה לחכות לכולם אחרי כל מפל ומפל. אפשר לנצל את הזמן להפעלות, הקראות קטעים והפסקות שתייה. בשלב מסוים הנחל נפתח ומימין מתחבר השביל (אדום) שעקף את הקניון. במידה ויש צורך בחילוץ אפשר להשתמש בו כדי להגיע במהירות לנק' ההתחלה. כאן נעזוב את השביל הירוק (ממשיך לכיוון נחל רחם) ונפנה שמאלה (דרום מערב) בשביל אדום.שוב רצוי לעצור ולספור את כולם.

בשביל נלך בהתחלה בקטע מישורי מספר דקות וכעבור זמן קצר נטפס ונעלה לצידו השמאלי (מזרחי) של הר שחורת. זו עליה ארוכה למדי (כמעט קילומטר) ורצוי למנות מישהו שיעזור לעודד לדחוף קדימה את האחרונים. בסוף העליה יש תצפית יפה (אך ללא צל) לעבר המשך המסלול,דרומה אל הר שלמה, הר יואש ומצד שני מזרחה אל הערבה והרי אדום. מכאן מתחילים לרדת לעבר הבקעה שמתחתינו. לאחר כחצי שעה של ירידה מהתצפית מגיעים לפיצול שבילים - השביל שלנו (כחול) ממשיך ישר באפיק רדוד של נחל, משמאלנו מגיעה דרך ג'יפים (גם היא בסימון כחול) שהולכת בתוך ערוץ נחל רודד הממשיך משם דרום מזרחה ונשפך לערבה ליד קיבוץ אילות (זו דרך טובה לחילוץ ברכב). מימין יש דרך מסומנת בשחור שמובילה ל"גיא האבוד". זה כינוי לערוצון שהתחתר באבן החול ויצר קניון קטן ויפהפה של כ- 150 מ' ששווה לקפוץ לראות, כחלק מהמסלול המתוכנן, ולאחר מכן לחזור לשביל הראשי (כ- 40 דקות סך הכל). יש כאן הרבה עצי שיטה (חלקם מתים, אך עדיין מרשימים מאוד) וזהו קטע הליכה קליל ונחמד שאפשר לשלב בו משחקי הליכה קבוצתיים.

אחרי כקילומטר וחצי הליכה מישורית (40 ד') מגיעים לפיצול נוסף (ימינה עם השביל הכחול) לכיוון חרבת בודדה - לא פונים. (חרבת בודדה הינה אתר ארכיאולוגי מעניין, אבל נגיע אליו בפעם אחרת...) אנחנו ממשיכים ישר עם הערוץ בשביל שמסומן בשחור. הדרך הופכת צרה יותר ויותר, עד שנשפכים עם הערוץ לנחל נטפים. פונים שמאלה בסימון הירוק. נרד במפלון הקטן שנוצר בסלע היסוד ונמשיך בנחל. יש עיקול חזק ימינה והדרך מתרחבת והופכת לדרך רכב. נמשיך איתה כרבע שעה, מימין יתחבר אלינו שביל כחול המגיע מנחל מפלים (נקרא במפה נחל בת שבע), וכעבור עיקול אחד נוסף נגיע אל הסיום, אל האוטובוס המחכה...

נ.צ. סיום 14155/88865.

אפשרויות לגיוון המסלול:

• אפשר לעקוף את הקניון או לחילופין לעשותו כמסלול מעגלי אם פונים ימינה (צפונה) ממש לפני הכניסה לקניון - בתחילת המסלול, יש שביל מסומן בשחור, שמטפס אל הרמה שמעלינו ומגיע לקניון שחורת מאחור. זו דרך יפה אך פחות אטרקטיבית מההליכה בתוך הקניון.
דגשים והוראות בטיחות
יש לעיין בנהלי הבטיחות המחייבים המופיעים באתר ולוודא את יישומם.
  • אפשר לעקוף את קניון שחורת או לחילופין לעשותו כמסלול מעגלי אם פונים ימינה (צפונה) ממש לפני הכניסה .
  • כדאי לשים מלווה/חניך אחראי לעזור לכולם לעלות, ובכל מקרה לחכות לכולם אחרי כל מפל ומפל.
  • במידה ומגיעות הרבה קבוצות יחד רצוי לתכנן דירוג בהליכה ובתחנות.
  • בשלב מסוים הנחל נפתח ומימין מתחבר השביל (אדום) שעקף את הקניון. במידה ויש צורך בחילוץ אפשר להשתמש בו כדי להגיע במהירות לנק' ההתחלה.
הוראות הגעה למסלול

הוראות הגעה ברכב לנקודת ההתחלה: נוסעים בכביש הערבה מאילת צפונה. בין הק"מ ה- 20 ל- 21, יש פנייה שמאלה המלווה בשלט לעמודי עמרם וקניון שחורת ומסומנת בכחול. נמשיך עם הדרך המסומנת בכחול עד לפיצול שמאלה לדרך עפר המסומנת בירוק (שלט לקניון שחורת), פונים שמאלה ולאחר כ- 3.5 ק"מ נגיע לקניון שחורת.

הוראות הגעה ברגל לנקודת ההתחלה: מחניון שחורת - כקילומטר וחצי בדרך המסומנת בירוק.

הוראות הגעה ברכב לנקודת הסיום: מפגש נחל נטפים עם נחל מפלים. יש לחזור לאילת - מבי"ח יוספטל לרח' ששת הימים, בכיכר שמאלה לרח' הספורטאים וימינה ליד הבי"ס אל האצטדיון ומשם לדרך עפר מסומנת בשחור, שמסתיימת (לאחר נסיעה של 3 ק"מ) בצומת טי (דרך ירוקה), פונים שמאלה ואחרי 2 ק"מ מגיעים לחניון.

עיצוב גרפי: ASD interactive   תיכנות וניהול הפרוייקט: עילי אבניכיתבו לנוכניסת מנהלים