תמונה של השבט
מרכז ההכנה לטיולים דף הבית » מרכז ההדרכה הוירטואלי » מרכז ההכנה לטיולים » הר חזקיהו - נחל רחם - עמודי עמרם

מאפייני המסלול
אזור: הרי אילת
רמת קושי: קשה - מיועד למיטיבי לכת
גיל מומלץ: כיתות ט' ומעלה
אורך המסלול: כ- 11 ק"מ
זמן משוער: 6 - 9 שעות
עונות מומלצות: סתיו

דירוג הגולשים
הגולשים העניקו למסלול ציון 3 מתוך 5.

eKjpaoSUzgz
(name , name , name)

לכל הביקורות
דרג/י את המסלול

שימושי
הר חזקיהו - נחל רחם - עמודי עמרם
נחל רחם הוא מהפחות ידועים מבין נחלי אילת, ומכאן שהוא גם פחות מטויל. ראשיתו מצפון להר חזקיהו וסופו צפונה בערבה. הוא נחל ארוך, הכולל קטעי נוף מגוונים מאוד: לעומת חלקו התחתון, שג'יפים רבים מטיילים בו ואופיו רחב ומתון - חלקו העליון, בו נטייל, הינו צר יותר ומתפתל. דקלי רחם, אליהם נגיע בדרך, מעניקים צל נעים ויפה בלב המדבר. לסיום, הירידה במעלה עמרם ועמודי עמרם, מהווים סוף יפה ואטרקטיבי לטיולנו.

נ.צ. התחלה: 13830/89575.

שביל הולכי רגל, מסומן בסימון כחול, יוצא ימינה מהכביש (מזרחית) ומוביל אותנו בדרך מתונה ונוחה כמתואר להלן. מדרום לנו (ומצידו השני של הכביש) נמצא הר חזקיהו. אפשר להתחיל את הטיול בתצפית ממנו: רואים את המסלול המתוכנן, וממערב את סיני - מצרים. בפסגה הגבוהה נמצאת אבן גבול מס' 82 וזה המקום להסביר לחניכים את ההיסטוריה המעניינת של הגבול, עד ימינו אנו.

נתחיל ללכת בשביל הכחול: לאחר הליכה של כ- 2 ק"מ (40 ד') כשמסביבנו נוף של עצי שיטה, מתחבר אלינו ערוץ נוסף משמאל (צפון). מעט אחריו, עוברים מספר מפלונים קטנים (לא בעייתיים), וכעבור חצי ק"מ נוסף יש פיצול שבילים: השביל שלנו (כחול) עוזב את ערוץ הנחל וממשיך ישר (מזרחה) כשהערוץ משמאלנו (שביל נוסף, בצבע ירוק) פונה ימינה (דרומה)לכיוון קניון שחורת.

לאחר הליכה של בערך קילומטר, אנחנו חוזרים לפגוש בנחל רחם. בנק' זו השביל מתעקל שמאלה (צפונה) וחוצה את הנחל. מכאן יש כשעה של הליכה קצת מייגעת, אך לאחריה מגיעים למצוק יפה ובו שני מפלים קטנים. האחד בגובה 5 מטרים והשני בגובה 10 מטרים. השביל עוקף את שניהם מימין וזמן קצר אחר כך מגיע לפיצול דרכים בולט: שמאלה ממשיכה דרך מסומנת בשחור לעבר "דקלי רחם", "גבי רחם" והמשכו של הנחל. ימינה : עוזב את הנחל - שביל כחול - ועולה לכיוון קו הרכס - אל מעלה עמרם. זה השביל שנמשיך בו, אבל לפני כן נלך עד דקלי דום כעשר דקות (הלוך חזור באותה הדרך) וננוח שם מנוחת צהריים ארוכה בצל הדקלים הנעים. (לא חייבים ללכת עד דקלי דום אך מומלץ.) ההמשך בשביל הכחול דרומה מתחיל בעלייה של חצי ק"מ, ולאחר שמגיעים לתצפית יפהפיה לעבר הערבה והרי אדום, מתחילים לרדת במעלה עמרם מטה לכיוון הערבה. הירידה במעלה עמרם נעשית בשביל הכחול, שממשיך את השביל בו הלכנו עד כה. ניתן ללכת צפונה להר עמרם, ר' למטה.

מעלה עמרם: הירידה ארוכה (כ- 50 דקות), אך לא תלולה מדי. באמצע הדרך למטה יש פיצול לדרך נוספת, מסומנת בשחור, הממשיכה לכיוון הר אמיר וקניון שחורת. אנחנו נמשיך שמאלה בשביל הכחול עד לסיום הירידה בדרך העפר המובילה לעמודי עמרם. ממש לפני המפגש עם הדרך יש פיצול נוסף, לשביל בצבע אדום (מצד ימין) המוביל לנחל אמיר. הולכים על דרך העפר (סימון כחול) כ- 10 דקות, עד שמגיעים לאתר הסיום היפהפה - עמודי עמרם: עמודי חול ורדרדים-לבנים שנוצרו מזרימת מפלוני מים בעבר על הסלע, עד שהצליחו לשנותו ולגרום לו בלייה. אפשר לראות פה במקביל את שלושת שכבות הסלע המאפיינות את אזור אילת: סלעי יסוד כהים, אבן חול צבעונית וסלע גיר לבן - שכבות צעירות ועתיקות שנחשפו יחד כתוצאה ממערכת שברים שהתחילה מזמן ונמשכת עד עצם היום הזה.

נ.צ. סיום: 14350/89600

אפשרויות לגיוון המסלול:

• לא חייבים לרדת אל דקלי דום, אך מומלץ. אם לא עולים לדקלי דום ניתן לעשות הפסקה לארוחת צהריים בנחל רחם עצמו, לפני כן.
  • במעלה עמרם, ניתן לפנות שמאלה בשביל אדום לפני תחילת הירידה. שביל זה לוקח צפונה לעבר הר עמרם ומתואר במפורט במסלול הר עמרם-נחל צפונות.
  • לינת שטח: בסוף המסלול ניתן להגיע ללינת שטח בחניון ליד גבעת יוכבד (קילומטר מזרחה לעמודי עמרם).
דגשים והוראות בטיחות
יש לעיין בנהלי הבטיחות המחייבים המופיעים באתר ולוודא את יישומם.
  • פיצול שבילים: השביל שלנו (כחול)עוזב את ערוץ הנחל וממשיך ישר (מזרחה) כשהערוץ משמאלנו. שביל נוסף, בצבע ירוק, פונה ימינה (דרומה)לכיוון קניון שחורת.
  • לקראת סיום ההליכה בנחל רחם: מימין, עוזב את הנחל שביל כחול ועולה לכיוון קו הרכס-אל מעלה עמרם. זה השביל שנמשיך בו, אבל לפני זה מומלץ ללכת עד דקלי דום (הלוך חזור באותה הדרך) .
  • מתחילים לרדת במעלה עמרם מטה לכיוון הערבה. הירידה במעלה עמרם נעשית בשביל הכחול, שממשיך את השביל בו הלכנו עד כה.
  • המסלול מיועד למיטיבי לכת, אבל לא קשה מדי.
  • במידה והנך מעונין להגיש בקשה חריגה להגבלת הגיל, יש לפנות לצוות ההנהגה / מחלקה.
הוראות הגעה למסלול

הוראות הגעה ברכב לנקודת ההתחלה: בכביש מאילת לכיוון עובדה- עוברים את מעבר גבול נטפים וממשיכים כ- 6.5 ק"מ נוספים. בכניסה לשביל הכחול יש שלט לנחל רחם.

הוראות הגעה ברגל לנקודת ההתחלה: ניתן להגיע ברגל מהר חזקיהו, יש להזהר בכביש.

הוראות הגעה ברכב לנקודת סיום: בעמודי עמרם: נוסעים בכביש הערבה צפונה מאילת,אחרי הק"מ ה- 20 ישנה פנייה שמאלה לדרך עפר המסומנת בכחול (מימין יער עצים עלוב). נמשיך עם הדרך המסומנת בכחול כ- 6 ק"מ עד לעמודי עמרם (תחנה סופית).

עיצוב גרפי: ASD interactive   תיכנות וניהול הפרוייקט: עילי אבניכיתבו לנוכניסת מנהלים