תמונה של השבט
מרכז ההכנה לטיולים דף הבית » מרכז ההדרכה הוירטואלי » מרכז ההכנה לטיולים » קניון אדום - נחל שני

מאפייני המסלול
המסלול הוא מסלול מעגלי
המסלול כולל טיפוס בסולמות וחבלים

דירוג הגולשים
הגולשים העניקו למסלול ציון 2 מתוך 5.

6t9N5BZ11Ba
That's a slick answer to a chnanelgilg question (Iis , Iis , Iis)

לכל הביקורות
דרג/י את המסלול

שימושי
קניון אדום - נחל שני
הקניון האדום הוא בלי ספק אחת הפינות היפות ביותר בארץ. אבן חול, שהמים חתרו בה ופתחו מעבר צר ויפהפה, עטור ציורי קיר שהטבע רשם. הוא מהווה חלק מערוצו של נחל שני, נחל המגיע אלינו מצידו השני של הגבול ונשפך לנחל רחם. מסלול זה הוא מהמסלולים היפים באזור והדובדבן שבקצפת הוא כמובן ההליכה בקניון, שצופנת הפתעות רבות

נ.צ. התחלה וסיום: 13720/89820.

זהו מסלול מעגלי, המתחיל מצפון מזרח להרי נשף. את הרי נשף קשה לפספס: מדובר ברכס הרים העשוי סלע וולקני שחור, שנוצר בהתפרצות געשית. הגבול עם מצרים חוצה את הרכס לשניים (על אחת מפסגותיו אבן גבול מס' 81). המסלול בו נלך, מתחיל בפיצול שביל שחור מדרך עפר מסומנת בסימון אדום: פונים עם השביל השחור  ימינה (מזרחה), והולכים באפיק רדוד של נחל. זהו אפיק צדדי של נחל שני הנקרא "נחל שני דרומי". מסביב צמחיה מגוונת, אפשר למצוא פה את שיטת הנגב, האופיינית לאזור גבוה (אנחנו מעל ל- 600 מ' גובה), את הזוגן, הרותם, קזוח עקום, וגם שיטה סלילנית עם שריד של קן עוזנייה שקיננה כאן פעם - (העוזנייה - עוף דורס גדול שנכחד מהארץ). הולכים באפיק כרבע שעה, עד שהנחל מתעקל צפונה ומתחבר עם אפיק נוסף. ממשיכים צפונה (שמאלה) בערוץ כ- 40 ד' נוספות, מסביב סלעי קונגלומרט (תלכיד נחלים) הממחישים לנו איפה זרמו פה מים בעבר וכמה חזק היה הזרם...

בהגיענו לפיצול נוסף של הדרך: שמאלה בשביל אדום או ימינה בשביל השחור - נמשיך ימינה. במידה ואין זמן או יש צורך בפינוי, אפשר לפנות שמאלה ולהגיע חזרה לחניון במהירות. ממשיכים בשביל השחור  מזרחה. כעבור דקות ספורות מגיעים למפל שגובהו כ- 40 מ' (נ.צ 13828988): מעליו שיטת נגב יפה. המפל נוצר בגלל הבדלים בשכבות הסלע: למטה אבן חול רכה ולמעלה סלע גיר קשה. המים התחתרו במהירות באבן החול: נוצר חלל שלילי, עד שלבסוף התמוטט סלע הגיר שמעל ונפל, וחוזר חלילה עד למצב הנוכחי היום. את המפל עוקף שביל ברור שיורד למרגלותיו. המשך ההליכה בקניון צר ויפה עד לפיצול השבילים הבא, כחצי שעה מהפיצול הקודם. שימו לב!!! לא לפספס את פיצול השבילים  הירוק-שחור: פונים שמאלה ועולים במעלה הערוץ בשביל הירוק- בעוד הנטייה האוטומטית היא לפנות ימינה ולהמשיך עם ערוץ הנחל למטה. (אם תפספסו את הפניה תמצאו עצמכם ממשיכים במורד נחל שני כ- 5 ק"מ עד להצטרפותו לנחל רחם, אפשר להבין שטעיתם אם כעבור זמן מסוים מהפיצול הקודם לא ראיתם פניה משמעותית של הנחל שמאלה, ובנוסף מקטע זה והלאה אמורים לעלות במעלה הנחל ולא לרדת בו). פה בעצם הצטרפנו לערוץ המרכזי של נחל שני, שהקניון האדום הוא רק קטע קצר ממנו.

מהפיצול ממשיכים צפונה, אחרי עשר דקות בערך הנחל מתעקל שמאלה (בנקודה זו מצטרף ערוץ נוסף מצפון). לאחר קילומטר נוסף נכנסים לקטע קניוני יותר - "הקניון האדום". זהו בעצם מעוק, בשפת הגיאולוגים - קטע צר יחסית שבו הקירות הופכים צרים יותר כלפי מעלה. זו האטרקציה הגדולה של המסלול: הליכה מאתגרת בקטע צר וקצר (כחצי ק"מ), בנוי אבן חול אדומה יפה, עם ציורים עדינים וצבעוניים שהמים הותירו. מקור הצבעים הוא במינרלים בסלע. לצערנו לא כל המטיילים שעברו פה לפנים היו אוהבי טבע, ולכן חלק גדול מהקניון מעוצב ע"י גרפיטי חדש ובולט: "משה היה פה" ,וגם "דני ונועם השולטים"... ואם זה לא מספיק, אז גם שקיות הבמבה והביסלי הושארו למזכרת... בבקשה מכם!!! השגיחו על החניכים שלא יוסיפו הרס למה שכבר קיים, ואם אפשר, ערכו איתם מבצע נקיון קצר. עם סיום המעוק, אל תפספסו את המשך השביל הירוק- כ- 100 מ' אחרי היציאה - השביל פונה שמאלה מהערוץ הראשי וממשיך בערוץ קטן מערבה כרבע שעה, עד שעולים שמאלה על דרך רכב אדומה, וכעבור 15 דקות נוספות מתחברים חזרה לכביש.

אפשרויות לגיוון המסלול:

• אפשר להמשיך במורד נחל שני לכיוון נחל רחם ואז מתחברים איתו לכיוון מעלה עמרם, אך במסלול זה מוותרים על הקניון האדום.
  • אופציה נוספת היא להתחיל בקניון האדום ולרדת בנחל שני לנחל רחם כמומלץ לעיל, ואז מוותרים רק על החלק הראשון של המסלול וזה לא נורא.
דגשים והוראות בטיחות
יש לעיין בנהלי הבטיחות המחייבים המופיעים באתר ולוודא את יישומם.
  • במידה ואין זמן או יש צורך בפינוי, אפשר לפנות שמאלה לשביל האדום ולהגיע חזרה לחניון במהירות.
  • שימו לב!!! לא לפספס את פיצול השבילים הירוק-שחור: פונים שמאלה ועולים במעלה הערוץ בשביל ירוק- בעוד הנטיה האוטומטית היא לפנות ימינה ולהמשיך עם ערוץ הנחל למטה. אם תפספסו את הפניה תמצאו עצמכם ממשיכים במורד נחל שני כ- 5 ק"מ עד להצטרפותו לנחל רחם.
  • בבקשה מכם!!! השגיחו על החניכים שלא יוסיפו הרס למה שכבר קיים, ואם אפשר, ערכו איתם מבצע נקיון קצר.
  • עם סיום המעוק, לא לפספס את המשך השביל הירוק- כ- 100 מ' אחרי היציאה- השביל פונה שמאלה מהערוץ הראשי.
  • במידה והנך מעונין להגיש בקשה חריגה להגבלת הגיל, יש לפנות לצוות ההנהגה / מחלקה.
הוראות הגעה למסלול

הוראות הגעה ברכב לנקודת ההתחלה: בכביש מאילת לכיוון עובדה, אחרי מעבר גבול נטפים יש נסיעה של כ- 9.5 ק"מ ופונים ימינה לדרך רכב מסומנת באדום, שם עוצרים. בכניסה יש שלט מכוון לקניון האדום.

הוראות הגעה ברכב לנקודת הסיום: באותו מקום (מסלול מעגלי).

עיצוב גרפי: ASD interactive   תיכנות וניהול הפרוייקט: עילי אבניכיתבו לנוכניסת מנהלים