תמונה של השבט
מרכז ההכנה לטיולים דף הבית » מרכז ההדרכה הוירטואלי » מרכז ההכנה לטיולים » מעלה דבשון - עין עקב

מאפייני המסלול
אזור: הנגב
רמת קושי: בינוני
גיל מומלץ: כיתות ז' - ח'
אורך המסלול: כ- 8.5 ק"מ
זמן משוער: 4.5 - 6.5 שעות
עונות מומלצות: אביב, סתיו, חורף

דירוג הגולשים
הגולשים העניקו למסלול ציון 3 מתוך 5.

ytrcyQmmgaqMBMXuFpd
comment4, (benpowell987 , benpowell987 , benpowell987)

לכל הביקורות
דרג/י את המסלול

תמונות מהמסלול
תמונה מהגלריה
עין עקב תחתון
יעלים באזור עין עקב

שימושי
מעלה דבשון - עין עקב
מסלול מקסים, לא ארוך במיוחד אבל יש בו הכל: עלייה אתגרית, הליכה עם נוף מרהיב, מעיין בלב מדבר וסיכוי טוב לראות בעלי חיים

המסלול מסומן בסימון שבילים שחור , ירוק , כחול. (אין שילוט בתחילתו). נ.צ. התחלה: 12885/02810.

נקודת ההתחלה של המסלול היא בתחתית הסרפנטינות (הכביש היורד ממדרשת בן גוריון לכיוון עין עבדת). במקום בו הכביש מפסיק להתעקל פונים שמאלה לכיוון חניון הלילה המסומן במפה (יש אפשרות ללון בו). ממנו רואים היטב את השביל המטפס לרמת דבשון.

השביל המטפס בסימון שחור הוא תלול יחסית אך קצר. ישנה אפשרות לעלות בעלייה מתונה יותר. ממשיכים עם הכביש לכיוון עין עבדת עוד כ- 500 מ' ואז מצד שמאל יהיה סלע עם סימון של שביל ישראל (לבן-כחול-כתום), וסימון ירוק של השביל שעולה לרמת דבשון. עולים בסימון השחור או הירוק  לפי החלטתכם ולמעלה מגיעים לנקודת תצפית מרהיבה, נ.ג. (נקודת גובה) 518, משם ניתן לראות את נפתוליו של נחל צין, את המפרצים של רמת עבדת ואת מדרשת בן גוריון. כדאי לעצור, זה מקום טוב להסביר על מבנה הרכסים של הנגב כתחנת פתיחה לטיול.

במהלך העלייה יש 2 משטחי עצירה בהם אפשר לנוח. על הרמה עצמה הולכים לכיוון דרום-דרום-מזרח, רואים את הישוב הבדואי של משפחת אבו ג'דידאן (אותו מאוחר יותר עוקפים משמאל). כעבור 500 מ' ישנו מפל מקסים (לא זורם כמובן…) אבל יש בו נקודה יפה לישיבה וצל לקבוצה. סמוך אליו, כ- 50 מ' נוספים בהמשך, ישנו מפל נוסף גדול עוד יותר של נחל דבשון עצמו. בשני המפלים כדאי לעצור אבל לשים לב מאוד, מסוכן להתקרב לשפת המצוק של המפלים.

ממשיכים ללכת על הרמה סמוך למצוק שלה, המסלול חוצה את נחל דבשון (המאהל הבדואי מימינכם, לא כדאי להיכנס ולהפריע את מנוחתם, זה הבית שלהם). "תופרים" עוד שלושה ערוצונים קטנים ועולים קצת לכיוון מזרח. על הרמה ניתן לראות מלוח, זוגן, אשליל, מתון ולענה (שהוא צמח מרפא ותה). ממשיכים עוד כק"מ אחד, המסלול מתעקל מעט דרומה ומגיע למפל הדקל (מסומן במפה סימון שבילים דקל). זהו מפל מקסים עם מקום מוצל לקבוצה של כ- 25 חניכים. המפל מורכב מקירטון ומדולומיט שיוצרים צורה של סנדוויץ' והבליה בהם מדורגת. זהו מקום קלאסי להדרכה על בליה, על התחתרות מפל לאחור ועל עץ התמר.

מכאן הולכים על השביל שעולה לשלוחה ממנה כבר ניתן לראות את הירידה לעין עקב. לאורך כל ההליכה כדאי לשים לב לבעלי-חיים זנביים, נשרים שמקננים בקרבת מקום עשויים להופיע, וכן סלעיות ושבלולים.

הירידה לעין עקב מקסימה, קירטונית ברובה עם הופעה של ורידי גבס. בקצה הירידה מגיעים לסלע עם מפגש סימוני שבילים: כחול, ירוק ושחור. אנחנו ממשיכים מכאן עם הסימון הכחול, יש לרדת בזהירות לכיוון עין עקב, כדאי להעמיד עוזר כי הירידה חלקה.

בתום הירידה מגלים ריכוז גדול של צמחים: אשלים, קנים, מלוח, תיון בשרני ודקלים. הגעתם למעיין! פנו ימינה ותגלו את הבריכה המרשימה של עין עקב תחתון - 10 מ' עומקה והיא עטורת שערות שולמית וטרוורטין (בעברית - נטף נחלים. תופעה גיאולוגית, של צמחיה שהתקשתה באמצעות הבוצה שיצר המעיין. ניתן למצוא בו שרידי הדפסי עלים וחתיכות ענפים. לפי השרידים בטרוורטין ניתן ללמוד מה היה אופי הצמחיה באיזור). חשוב לעזוב את המקום לפני רדת החשכה ולא ללון בקרבת המעיין משום שהוא מקור מים חיוני לבעליי-חיים במדבר, שרובם פעילי לילה, יש לאפשר להם להגיע ולשתות.

מעין עקב יש מספר אפשרויות להמשיך, ר' בהמשך.

אנחנו נצא חזרה לכיוון מדרשת בן גוריון: אחרי בילוי מהנה באזור המעיין, יש נקודת צל סמוך לו (מעט צפונית בגדה המערבית מ- 12:30 בצהרים יש צל שהולך וגדל). הולכים לכיוון צפון במסלול הרגלי הכחול, כעבור כ- 1 ק"מ השביל הופך לדרך ג'יפים. יש ללכת בדרך זו עד למפגש עם תחתית מעלה צין שם יחכה האוטובוס (עוד כ- 3.5 ק"מ).

אפשרויות לגיוון המסלול:

• מעין עקב יש מספר אפשרויות להמשיך:

(1) במסלול האדום לכיוון חוד עקב (מפורט במסלול חוד עקב - עין עקב).

(2) במסלול השחור לכיוון עין עקב עליון והעיר עבדת (מפורט במסלול עין עקב - עין עקב עליון - עבדת).

(3). להמשיך במסלול הירוק לכיוון עין זיק ועין שביב.

• מתחתית מעלה צין אפשר להתחבר לשביל ישראל מהסימון הכחול ולהמשיך עד תחתית סרפנטינות.

דגשים והוראות בטיחות
יש לעיין בנהלי הבטיחות המחייבים המופיעים באתר ולוודא את יישומם.
  • חשוב לשים לב בהליכה על רמת דבשון, זו רמה גדולה ולפעמים הליכה בשטח פתוח מבלבלת יותר, חשוב לשים לב בהכרת המסלול.
  • יש לשים לב במפלים השונים שהחניכים לא מתקרבים לשפת המצוק. s כדאי להעמיד עוזר ולהזהיר מפני החלקה בירידה לעין עקב עצמו (בסימון כחול).
  • בהליכה על הרמה נקודות צל מועטות.
  • במידה וממשיכים לעין זיק ועין שביב או לעיר עבדת יש לקחת מים נוספים.
  • בעין עקב עצמו אין קליטה של פלאפונים אבל מעליו יש.
  • המסלול עשוי להיות מסלול מים אם מקבלים אישור לרחוץ בעין עקב תחתון.
הוראות הגעה למסלול

הוראות הגעה ברכב לנקודת ההתחלה: ממדרשת בן גוריון יורדים לכיוון עין עבדת על פי השילוט בכביש מתפתל. בקצה הכביש עוצרים את הרכב, נ.צ. 12885/02810.

הוראות הגעה ברגל לנקודת ההתחלה: יש ללכת מעט מזרחה ולזהות מדרום את השביל המטפס השחור.

הוראות הגעה ברכב לנקודת הסיום: נוסעים על כביש 40 דרומה, בכניסה לצריף בן גוריון סמוך לקיבוץ שדה בוקר נכנסים עם האוטובוס ונוסעים לאורך הגדר החיצונית של הקיבוץ, כעבור כ- 300 מ' הדרך פונה ימינה והופכת לדרך עפר צמודה לגדר החיצונית של הקיבוץ, כעבור כ- 200 מ' נוספים מצד ימין יש שער מתכת גדול בו שי לעבור (כשתעברו תחלפו על פני שלט לכלבייה - זוהי נקודת זיהוי לשער), נוסעים ישר בדרך העפר עד שמגיעים לפנייה שמאלה, תפנו כשמימינכם הלולים של הקיבוץ. ממשיכים ישר עוד כ- 1 ק"מ עד למנחת של מטוסים הקטן (שימש את דוד בן גוריון בשעתו). מהמנחת ממשיכים עוד ישר ויורדים לאט ובזהירות את מעלה צין. בתחתיתו האוטובוס יעצור.

עיצוב גרפי: ASD interactive   תיכנות וניהול הפרוייקט: עילי אבניכיתבו לנוכניסת מנהלים