zofim.org.il
  
 


 
תמונה של השבט
מרכז ההכנה לטיולים דף הבית » מרכז ההדרכה הוירטואלי » מרכז ההכנה לטיולים » מהפרדס הראשון לגבעת הקיבוצים

מאפייני המסלול
אזור: מישור החוף
רמת קושי: קל
גיל מומלץ: כיתות כל הגילאים
אורך המסלול: כ- 2.3 ק"מ
זמן משוער: 1.5 - 3 שעות
עונות מומלצות: אביב, קיץ, סתיו, חורף

דירוג הגולשים
הגולשים העניקו למסלול ציון 1 מתוך 5.

vihgOytMpPT
KBHz8A http://www.FyLitCl7Pf7kjQdDUOLQOuaxTXbj5iNG.com (JimmiXS , JimmiXS , JimmiXS)


לכל הביקורות
דרג/י את המסלול

שימושי
מהפרדס הראשון לגבעת הקיבוצים
נצא בעקבות סודה של קבוצת צופים א'. קבוצה ששינתה את מהלך מלחמת השחרור... הערה אישית: מכון איילון בגבעת הקיבוצים הוא בעיני אחד מהמפעלים הציונים הנועזים והמחוכמים ביותר. המוזיאון הנמצא שם היום מספר את סיפורם של אנשי קבוצת הצופים א', עושה זאת באופן מוחשי ומפעים! אסור להחמיץ!

הרכב יוריד אותנו ליד הכביש בנ.צ. 13160/14640. נלך על דרך העפר כק"מ מזרחה עד ל"פרדס הראשון". ניתן להבין משמו, שכאן החלה חקלאות ההדרים שעתידה היתה להפוך לאחד מענפי החקלאות החשובים של ארץ ישראל בה רכשנו לעצמנו שם בין לאומי. נראה כאן את בית הפרדס הנטוש. זו הזדמנות לספר על חקלאות ההדרים בארץ: זוהרה ונפילתה, או לחילופין להתחיל במשחק פלמ"ח בו נצטרך להוכיח את יכולתינו הפיזית ואת נכונותינו למען המטרה הציונית. רק אם נעבור את כל התלאות נוכל להכנס בסוד העניינים...(ראו דגשים לבניית א"ש לילה).

נלך בתוך הפרדס לכיוון צפון כ- 600 מטרים ונטפס על הגבעה מולנו לתוך חורשת הצופים, היא חרשת אקליפטוסים. אין לטעות: החרשה לא נקראה על שמה של תנועת הצופים שהקים באדן פאוול. קבוצת הצופים א' היתה קבוצת חלוצים שתכננו הקמת קיבוץ דייג לחופי הים התיכון, אך בדרך נכונה להם משימה לאומית חשובה. החרשה היא מקום אידיאלי לעוד כמה פזצט"אות, זחילות, טיפוסים ושאר אימוני פלמ"ח.

מכאן נמשיך כ- 800 מטרים לגבעת הקיבוצים שמולנו: ונרד מהגבעה לכיוון מערב ונעבור את המסילה מתחת במעבר המים העובר תחתה. היזהרו שהחיילים הבריטים ברכבות לא יצפו בכם. הדרך לוקחת אותנו צפונה לתוך גבעת הקיבוצים, נ.צ. 1321/1471. גבעת הקיבוצים היתה חוות הכשרה לקבוצות שרצו לעלות לקרקע (להקים קיבוץ). כאן למדו כיצד עובדים בחקלאות ואיך מארגנים את חיי החברה החדשה בקיבוץ. אך חלק מדייריה הזמניים של חוות ההכשרה הזו עסקו בתעשיה סודית שאפילו בני זוגם לא ידעו עליה. כאן נספר את סיפורו של מכון איילון. ניתן להזמין הדרכה במקום. הכניסה בתשלום (ושווה כל אגורה!).

על מכון איילון בקיצור נמרץ (כדאי לקרוא עוד): בתקופת המנדט הבריטי היה כבר ברור לראשי הישוב היהודי כי בארץ תתחולל מלחמת קיום על הקמת מדינת ישראל, ולשם כך יהיה צורך בנשק ובתחמושת. הבריטים אסרו על היהודים להחזיק בנשק ולייצרו. לכן הקימו מפעלים סודיים ליצור הנשק והתחמושת. מכון איילון הוא אחד מאלו. קבוצת צופים א' כבר קיבלה אדמה לחופי הים התיכון עליה תכננה להקים קיבוץ דייג, אך אז נקראו למשימה ולאחר התלבטויות רבות נענו לה.הוטל עליהם לבנות מפעל תת קרקעי ליצור תחמושת. המכונות כבר הובאו לארץ. את המקום למפעל בחרו במקום הכי פחות מתקבל על הדעת: בסמוך למחנה צבאי בריטי. היה צריך לתכנן את המפעל התת קרקעי כך שאפשר יהיה להכניס את המכונות, שיהיה פתח כניסה ויציאה מוסווה לעובדים, שרעש המכונות לא ישמע מבחוץ ושיהיה מאוורר. נבנתה מערכת להזרמת אויר, ופתחיה הוססו כארובה של מאפיה מצד אחד וארובה של דוד המים הרותחים של המכבסה בצד השני. באלו היו גם הפתחים למפעל. בתוך המפעל ניתן לראות את המכונות המקוריות (שאינן פועלות היום) ולשמוע סיפורים שלא יאמנו על הבאת חומרי הגלם והוצאת התחמושת, על מפגשים עם הבריטים על שטח גבעת הקיבוצים ועל זוגות האחת פועלת במפעל והשני ג'רף (שאינו בסוד המפעל). לאחר קום המדינה הגשימה קבוצת צופים א' את חזונה והקימה קיבוץ דייג - מעגן מיכאל.

דגשים והוראות בטיחות
יש לעיין בנהלי הבטיחות המחייבים המופיעים באתר ולוודא את יישומם.
  • זהו מסלול קצרצר אך התכנים שלו מרתקים. כדי להעביר אותו כפעילות בסגנון א"ש לילה בעקבות הפלמ"ח. דגשים לבניית א"ש לילה ניתן למצוא בחלק של התהליך החינוכי של מרכז ההכנה.
  • חוברת מקיפה אודות מכון איילון שיכולה מאד לעזור לכן בבנית ההדרכה יצאה על ידי המועצה לשימור אתרים וניתן לרכוש אותה במוזיאון מכון איילון.
  • הכניסה למוזיאון בתשלום ובתיאום מראש. טלפון: 9406552 - 08. (ההדרכה במוזיאון עצמו היא מינימום 45 דקות, ורצוי להקדיש לה יותר).
  • חציית מסילת הברזל אך ורק במעבר המים שתחתיה.
  • אפשר לאתגר את המסלול במתכונת של טיול א"ש לילה ו/או ע"י הוספה של תחנות צופיות בדרך.
הוראות הגעה למסלול

הוראות הגעה ברכב לנקודת ההתחלה: ניסע על צירה הראשי של רחובות המחבר אותה לנס ציונה. כ- 150 מטר צפונית למקום בו מסילת הברזל חותכת את הכביש, נפנה מזרחה לדרך צדדית. כאן יעצור לנו האוטובוס ואנו נמשיך ברגל. אפשר גם להגיע ברכבת, לרדת בתחנת הרכבת של רחובות וללכת לאורך המסילה לכיוון צפון מזרח עד לפרדס הראשון.

הוראות הגעה ברגל לנקודת ההתחלה: נלך על הדרך כק"מ עד שמצפון לנו תהיה כניסה לתוך הפרדס. זהירות מרכבים הנוסעים על הדרך.

הוראות הגעה ברכב לנקודת הסיום: 300 מטרים צפונית למקום בו ירדנו האוטובוס יפנה מזרחה (ימינה) לתוך פארק התעשיה על שם רבין, וימשיך עד שיגיע לצומת T. שם יפנה שמאלה. הכביש מתפתל ימינה ומטפס על גבעת הקיבוצים עד למגרש החניה. שם ימתין לנו.


 עיצוב גרפי: ASD interactive   תיכנות וניהול הפרוייקט: עילי אבניכיתבו לנוכניסת מנהלים
התאמת האתר לגולשים בעלי צרכים מיוחדים