תמונה של השבט
מרכז ההכנה לטיולים דף הבית » מרכז ההדרכה הוירטואלי » מרכז ההכנה לטיולים » נחל גילבון

מאפייני המסלול
המסלול הוא מסלול מעגלי
המסלול כולל הליכה / רחצה במים

דירוג הגולשים
הגולשים העניקו למסלול ציון 3 מתוך 5.

( , )

התצפית על המפל הראשון

שימושי
נחל גילבון
המסלול משלב סוגי נוף שונים מכיוון שהוא יורד מרמת הגולן לעמק החולה. מים, נוף מקסים, מערות והליכה לא קשה

נ.צ. התחלה: 21310/27200

מהחניון הולכים על סימון אדום דרך בתים סורים נטושים. לא להיכנס לתוך הבתים, להישאר על השביל המסומן. הולכים כ- 5-7 דקות בשביל ישר שמתעקל שמאלה עד לתחילת הירידה.

לפני הירידה אפשר לעצור מתחת לעץ או פשוט לרדת. מי שמחליט לעצור יכול להראות לחניכים את הכפר דבורה שנמצא בדיוק ממולכם על הגדה השנייה. זהו כפר יהודי מתקופת התלמוד והמשנה. כמו כן אפשר לראות את תוואי הנחל בו ילכו החניכים ולקבל מושג על רמה מישורית ונחל.

הירידה אורכת כעשר דקות, ברובה מדרגות בזלת שעוצבו במיוחד לנוחות היורדים. בסוף הירידה מגיעים לנחל, כדאי לעצור ולחכות לכולם.

חוצים לצד השני של הנחל ומיד ממשיכים לאורכו עם כיוון הזרימה. יש קטע קצר של עלייה (5 דקות) ומגיעים לראש המפל הראשון של נחל גילבון. (כמאה מטר לפני סוף העלייה הראשונה יש סימון שבילים כחול שפונה שמאלה ולמעלה מהשביל האדום, ר' אפשרות לגיוון). זו נקודת תצפית על אחד מתוך שלושת המפלים של הגילבון. גובהו 12 מ' ויש להיזהר בתצפית משום שאין מעקה ואין הרבה מקום לעמוד. תאונות כבר קרו בעבר אז שימו לב.

הסימון חוזר להיות אדום בראש המפל, איתו אתם ממשיכים לאורך המצוק ויורדים ירידה קצרה של 5 דקות שיכולה להמשך גם רבע שעה, בגלל שהיא צרה וקצת מסוכנת. בדרך כלל נוצר פקק, שהגורם למטיילים לרדת באיטיות, ולפחות במקרה הזה זה טוב. באמצע הירידה, בנקודה אסטרטגית בה צריך להישען על סלע כדי לעבור, נמצא סלע המסטיקים. זהו סלע אליו מודבקים מאות מסטיקים. אנא הסבירו לחניכים את חומרת הדבר, את הלכלוך ואי הנעימות שזה יוצר ומעבר לזה את הדוגמא ללכלוך שקיבל לגיטימציה בתירוץ של הומור ויוצר נורמות של זיהום. בסוף הירידה מומלץ לחכות לכל הקבוצה, אפילו שאין מקום רב להמתין, ולהמשיך יחדיו.

ממשיכים לאורך הנחל על סלעי הבזלת עוד שתי דקות ומגיעים למעבר של מים. חוצים אותו בזהירות על גבי הסלעים. עדיף להחליק מעט ולאט למים הרדודים מאשר לקפוץ וליפול. מי שחושש להחליק יכול לחצות במים, אבל אסור ללכת לאורך המסלול במים מכיוון שזו שמורת טבע ומותר ללכת רק על השביל המסומן. מאה מטר לאחר המעבר יש התרחבות ומקום שניתן לעצור בו. נצלו את המרחב מכיוון שאין עוד נקודת עצירה טובה בזמן הקרוב, אמנם זה לא מקום אידאלי להסביר דברים כי עוברות שם כל הזמן קבוצות ויש המון רעש, אבל בכל זאת אפשר לנצל את הרגע להסבר כללי על הגולן, או לאיזושהי פעילות שלא דורשת הקשבה ארוכה למדריכים, או סתם למנוחה.

לאחר המנוחה חוצים שוב את הנחל וכעת הולכים מימין לנחל, הליכה של 15-25 דקות בשמש במקביל למים. קטע זה נמצא מעט גבוה מהמים עצמם ולאחר כרבע שעה השביל יורד לכיוון הנחל ל- 5 דקות הליכה ואז עולה בחדות שוב לאותו גובה בו הלכתם עד עתה.

משהגעתם לנקודה זו ממשיכים ללכת עוד כ- 7 דקות ומגיעים למעבר מים. מימין למעבר המים ניתן לשבת בין הרדופים אבל המקום לא מכיל יותר מ- 15 איש.

חוצים את הנחל לצד השני וכעת הולכים משמאל לנחל. הליכה של כ - 15 דקות תביא אתכם למפל השני של הגילבון. זהו מפל קטן, גובהו 3 מטרים וקל לפספס אותו. תוכלו להבחין בו משום שתראו בריכת מים מימין לשביל. אם תסטו מהשביל לכיוון הבריכה (צמוד לשביל) תראו גם את המפל. אמנם בדרך כלל אין לסטות מהשביל אך כאן אפשר. ליד הבריכה ניתן לשבת, לא מומלץ להיכנס לבריכה, מפני שהעלייה ממנה מסובכת וכמות האנשים שיכולים להיכנס בו זמנית קטן מאוד. מומלץ לחכות לבריכה הגדולה.

חיזרו לשביל. משם השביל מתחיל עליה מתונה שבסופה (מרחק קצר, כדקה הליכה) תראו מערה משמאלכם. מי שרוצה להיכנס למערה - ר' פירוט למטה. אנו נמשיך במסלול, תזכרו שמכאן ניתן לחלץ פצועים ולקצר את המסלול.

המשיכו ישר עוד כחמש דקות ותגיעו לתצפית ממנה רואים את המפל השלישי והיפה ביותר של הגילבון. גובהו 53 מ' והוא המפל השני בגובהו בגולן (הראשון הוא מפל גמלא).

אגב גם אם בחרתם לעשות את המסלול המעגלי כדאי להגיע עד נקודת התצפית ולחזור אחורה שתי דקות לעלייה של החניון הקטן (סימון כחול). ממשיכים מנקודת התצפית בשביל שיורד לנחל ירידה של כ 10 דקות שבסופה מגיעים לנחל, חוצים לגדה השנייה והולכים ימינה בניגוד לזרימת המים צמוד לנחל. הליכה של כחמש דקות ומגיעים לאבני בזלת גדולות בתוך המים. כדאי לחצות את הנחל לצידו השני (לצד ימין של הנחל) על האבנים ושם יש מקום לשבת ליד הבריכה הגדולה שבתחתית המפל. אפשר לשחות במים. המים רדודים כמה צעדים ומיד הופכים לעמוקים אז שימו לב. לא לשתות את המים. מומלץ לאכול בנקודה זו ארוחת צהריים כי העצירה המוצלת הבאה תהיה בעוד שעה. לאחר עצירה חוזרים באותה דרך בה הלכתם עד לנקודה בה הסלעים הופכים לשביל מסודר. שימו לב ממשיכים עם השביל בצד ימין ומטפסים במתינות לאורך המצוק. כדאי להעמיד מדריך בנקודה זו כדי שהחניכים לא יחזרו לתחילת הירידה ממנה הגעתם. השביל ממשיך עוד כ- 20 דקות במקביל לנחל על המצוק, הליכה לא מוצלת שלאחריה חוצים את הנחל לצד השני. זה מעבר מחליק ולכן מומלץ להעמיד שם מדריך במיוחד לאור העובדה שהזרם חזק.

ממשיכים ללכת מצידו השמאלי של הנחל בשביל שעולה במתינות יחסית לשיא הגובה עד שמגיעים לרמה. בעלייה שימו לב שלאחר 10 דקות יש עץ בודד שאפשר לשבת מתחתיו. כדאי לנצל זאת לשתייה מרוכזת אחרי הליכה ארוכה ולא מוצלת. לאחר העץ יש עוד כמה דקות של עלייה בשביל להגיע לרמה.

לאחר שהגעתם לרמה הולכים בשביל רחב שמסומן בסימון אדום. שימו לב שמסביב יש שדות מוקשים. לאחר כשבע דקות הליכה השביל המסומן מתעקל ימינה אבל שביל נוסף ממשיך ישר. אנו נמשיך עם העיקול ימינה. הפיצול מסומן מאוד ברור אבל כדאי לשים לב. לאחר העיקול ימינה ממשיכים ללכת 5 דקות על שביל שיורד לכיוון קבוצת מבנים. כדי להיות בטוחים שאתם על השביל הנכון תראו משמאל לשביל היורד מכונית ישנה וחלודה. בקבוצת המבנים כדאי לנוח, משם ממשיכים על השביל שמתעקל ימינה לתוך השדה ולא השביל שממשיך ישר, הליכה של עוד כ- 10-15, עד שמגיעים לכביש לא סלול שחוצה את השביל עליו אתם הולכים.

חוצים את הכביש ויורדים לבריכת הקצינים. הבריכה קיבלה את שמה משום ששימשה את הקצינים הסורים שישבו ברמה. כל המבנים שאתם רואים במהלך המסלול אוכלסו על ידי תושבים סורים או חיילים סורים. הבריכה שימשה אך ורק את הקצינים משום שההיררכיה בצבא הסורי שונה מאצלנו וקצין נחשב לדרגה מאוד גבוהה. הירידה לבריכה לא מסודרת אלא על אבנים גדולות, אבל כבר מהכביש רואים את הבריכה. בהגיעכם לבריכה ניתן לנוח. מדובר בבריכה בנויה מבטון שייתכן כי תהיה מלאה וייתכן שלא. מותר להיכנס למים אבל לא לקפוץ.

בקצה הבריכה יש צינור מים חום. צינור זה מסמל לכם מאיפה ממשיכים. הצינור יורד מהבריכה, ירידה תלולה. היצמדו אליו ורדו בזהירות כי מחליק. לא מומלץ להחליק על הצינור או לנסות ללכת עליו, רוב אלו שניסו נפלו וזה נגמר לא נעים. זו ירידה של כ- 10 דקות בתוך סבך של שיחי פטל, שבסופה מגיעים לתחנת קמח ישנה. זו תחנת קמח סורית. באופן בולט תראו שתי קשתות גדולות מהן זורמים מים, אם תעברו אותן ותיכנסו למבנה תראו את התחנה. אפשר לעצור שם וליהנות מהמים, וכן להסביר על התחנה.

משם ממשיכים עם השביל שכעת ממשיך בצורה מתונה דרך שיחי פטל. לאחר כמה דקות של הליכה השביל הופך לזרם מים שעוברים דרכו. אפשר בשלב זה ללכת על הצינור או לדלג על האבנים. הליכה של כ- 10 דקות ומגיעים למדרגה קטנה שצריך לטפס. למעשה עוקבים כל הזמן אחרי זרם המים והצינור עד שמטפסים את המדרגה. כעת נמצאים בפינה של שדה ענק.

אסור לחצות את השדה. השביל מסומן ומקיף את השדה מימין. לכו בשביל. זו הליכה של כרבע שעה עד לפנייה שמאלה. שימו לב שבאפשרות הראשונה לפנות שמאלה ממשיכים ישר ופונים שמאלה כ 100 מטר לאחר מכן. הליכה של עוד כ- 10-15 דקות ואתם מגיעים לכביש. כדאי להעמיד מדריך, הכביש נראה לא סואן אבל המכוניות שכבר נוסעות בו נוסעות מהר מאוד. הולכים על הכביש לכיוון הגשר, חוצים את הגשר והאוטובוס מחכה מיד לאחר הגשר בצד ימין של הכביש. (גשר הפקק - נקרא במפה גשר ש"ן).

בעלי חיים לאורך הנחל: זאבים, נשרים, דגים, תנים, עטלפים, חזירי בר וסרטנים, והצמחייה היא צמחיית נחלים: פטל, הרדוף, ערבה, נענע ואקליפטוסים.

נ.צ. סיום: 20990/27115

אפשרויות לגיוון המסלול:

• בתחילת המסלול אפשר לעלות לכפר דבורה, כמאה מטר לפני סוף העלייה הראשונה יש סימון שבילים כחול שפונה שמאלה ולמעלה מהשביל האדום, אפשר לפנות ימינה עם הסימון הכחול ולעלות לכפר דבורה ואפשר להמשיך באדום שמגיע לראש המפל. השביל שעולה לכפר דבורה הוא עלייה קצרה של 5 דקות עד שמגיעים למבנה נטוש שם השביל מתעקל ימינה ממשיך 200 מטר ומתעקל שוב שמאלה לעלייה קצרה וחדה שמגיעה לקבוצת מבנים המכונים כפר דבורה. זהו כפר מתקופת המשנה והתלמוד שעבר הסווה והפך לכפר סורי. אפשר למצוא אבנים עם סיתותים מאוד יפים ששיכים לכפר היהודי משולבים במבנים. משם חוזרים באותה דרך למטה עד שמגיעים לראש המפל.
  • בקטע המערה אם החלטתם לעלות תראו שביל דרוך היטב בו עולים למערה גדולה מאוד. כדאי לדרג את הקבוצות שנכנסות ולנצל את הקרירות והמסתוריות של המערה לפעילות. שימו לב, במערה חיים עטלפים, בימי החורף הכניסה למערה אסורה משום שהעטלפים ישנים את שנת החורף. אם תיכנסו ותעירו אותם גזרתם את מותם, עטלף שמתעורר ועף מבזבז אנרגיה ולכן לא שורד את כל החורף. יורדים מהמערה באותה דרך שעליתם וממשיכים לרדת בשביל לאורך הנחל.
  • מסלול מעגלי: מתחיל כמו המסלול הרגיל, חמש דקות הליכה לאחר המערה מגיעים לפיצול שבילים. האדום ממשיך, הכחול עולה שמאלה. כאן יש אפשרות לקצר, אם רציתם לעשות מסלול מעגלי, עלו פה וידעו את הנהג מראש שיחכה בחניון הקטן של הגילבון. (זוכרים כשנסעתם באוטובוס לתחילת המסלול היה פיצול בכביש, פיצול זה יוביל את הנהג לחניון הקטן). זו עלייה של 10 דקות מינימום שבסופה החניון. המסלול המעגלי מתאים לגילאי ד'-ו' ומשך הזמן הדרוש לו הוא כשעתיים וחצי.
דגשים והוראות בטיחות
יש לעיין בנהלי הבטיחות המחייבים המופיעים באתר ולוודא את יישומם.
  • בתחילת המסלול יש הליכה ארוכה בצמוד למצוק וצריך להיזהר ולשמור על החניכים.
  • בבריכות אסור לקפוץ למים או לשתות מהם.
  • בשלב שעולים לרמה אסור לרדת מהשביל. מלבד השביל עצמו השטחים ממוקשים. אומנם יש גדר ברורה עם שלט אבל כדאי לשים לב.
  • יש להעמיד מדריכים-עוזרים בתצפית הראשונה על המפל שגובהו 12 מ', יש להיזהר משום שאין מעקה ואין הרבה מקום לעמוד. תאונות כבר קרו בעבר אז שימו לב ליד בריכות המים ובסוף המסלול ליד הכביש.
  • המסלול מומלץ במיוחד באביב. ניתן לטייל גם בסתיו ובקיץ. לא ניתן לטייל בחורף - סכנת החלקה.
  • זהו מסלול מים, לאורך המסלול יש כמה אופציות להיכנס למים. אולם בשום שלב החניך לא מוכרח להירטב (למעט אם יחליק ויירטבו לו קצת הנעליים), כל השבילים עוברים מחוץ למים או לידם.
  • מספר מטיילים מקסימלי: 1100
הוראות הגעה למסלול

הוראות הגעה ברכב לנקודת ההתחלה: בכדי להגיע למסלול צריך לנסוע לכיוון צומת נשוט. אפשר להגיע מכיוון צומת מחניים, מכיוון צומת יהודיה או מצפון הגולן מכיוון נפח. מכיוון צומת יהודיה בהנחה שישנתם בכינרת, נוסעים על כביש 87 עד צומת קצרין, שם פונים שמאלה לכביש 9088, עוברים את קצרין וממשיכים עד לצומת T זו צומת נשוט. אם אתם מגיעים מכיוון מחניים נוסעים על כביש 91 ישר כל הזמן עד צומת נשוט. לאחר שעברתם את צומת נשוט ממשיכים כקילומטר וחצי. מצד ימין של הכביש תראו כביש סלול שנכנס לתוך השטח ולידו שלט גילבון. שם אתם פונים שמאלה ונוסעים, בין מבנים סורים הרוסים השייכים לכפר ג'לבינה מימי הסורים, 2.5 ק"מ על סימון שבילים אדום. לאחר 2.5 ק"מ יש פיצול, קחו את הדרך הימנית בצבע אדום. (השביל השמאלי בצבע כחול מגיע לחניון קטן שניתן לעלות אליו מאמצע המסלול, תשלחו לשם את הנהגים לפני שהם נוסעים לנקודת הסיום במקרה ויהיה צורך בפינוי או אם אתם מקצרים את המסלול). לאחר הפיצול נוסעים עוד כחצי קילומטר עד לחניון בו עוצרים.

הוראות הגעה ברגל לנקודת ההתחלה: בחניון חפשו את סימון השבילים בצבע אדום. הוא מוביל אתכם בין המבנים הנטושים, הליכה של שבע דקות עד לנקודה ממנה יורדים לנחל.

הוראות הגעה ברכב לנקודת הסיום: נוסעים על כביש 91 לכיוון צומת בית המכס. בצומת בית המכס פונים ימינה, עוברים את גשר בנות יעקב וממשיכים ישר עד הפניה הראשונה שמאלה (צומת גדות) לכיוון גונן. נוסעים ישר עד הגשר, גשר ש"ן או גשר הפקק. לפני הגשר מצד שמאל יש מקום לאוטובוסים לחכות.

עיצוב גרפי: ASD interactive   תיכנות וניהול הפרוייקט: עילי אבניכיתבו לנוכניסת מנהלים