תמונה של השבט
מרכז ההכנה לטיולים דף הבית » מרכז ההדרכה הוירטואלי » מרכז ההכנה לטיולים » נחל שניר (חצבאני)

מאפייני המסלול
עונות מומלצות: קיץ
המסלול כולל הליכה / רחצה במים

דירוג הגולשים
הגולשים העניקו למסלול ציון 3 מתוך 5.

( , )

לכל הביקורות
דרג/י את המסלול

שימושי
נחל שניר (חצבאני)
מסלול נעים ומוצל ליום חם, עם הרבה מים קרים והליכה נוחה

נ.צ. התחלה: 20810/29330

השביל מסומן בסימון שבילים חוצה ישראל, בצבעים לבן - כחול - כתום, לאחר שעברתם אל היציאה מהחניון הולכים על דרך עפר כחמש דקות עד שמגיעים לשיחים. שימו לב שמיד עם הגיעכם לשיחים יש פנייה שמאלה ואפשרות להמשיך ישר. פנו שמאלה והמשיכו עוד כדקה עד שתגיעו למים. כאן ניתן לעצור ולהתרחץ בבריכה. מומלץ לתחום לחניכים את השטח במים מהצינור בצד שמאל ועד למפלון הקטן בצד ימין.

לאורך המסלול נראה צמחיית נחלים כגון פטל, ערבה, הרדופים ועוד, הרחבה בפריטי המידע. ובמים - דגים (בעיקר דגי חפף). המסלול כמעט כולו מחוץ למים ולכן כדאי לנצל את המקומות שהמסלול נוגע במים כדי להיכנס אליהם. ממשיכים ללכת בשביל כשהמים מימינכם. השביל חוצה פלג מים ויש אפשרות לחצות אותו על האבנים, אבל מומלץ לא לטרוח ופשוט לעבור במים.

לאחר שחציתם את המים ממשיכים עוד כ- 10-15 דקות ומגיעים למעבר צר לצד המצוק של הנחל. עוברים בזהירות, הולכים עוד כחמש דקות ומגיעים לנקודה בה השביל ממשיך בתוך המים. חוצים את הנחל בתוך המים. שימו לב הזרימה חזקה וסוחפת, לכו בזהירות ופיקחו עין על החניכים (יש אפשרות לגיוון למי שלא רוצה להירטב).

לאחר שצלחתם בזהירות את המעבר, ממשיכים ללכת בצמוד לנחל כאשר המים זורמים מימין לכם. ממשיכים ללכת עוד כעשר דקות ומגיעים לנקודה שנראה כי צריך לעלות למעלה עם השביל אבל צריך דווקא לרדת למטה. כיצד תזהו את הנקודה?

• יש שם סימון שבילים לכן פיקחו עניים.
  • יש משטח גירני גדול ומתחתיו בריכת מים.

רדו למטה בזהירות, חובה להעמיד מדריך בנקודה זו שיעזור לחניכים לרדת.

לאחר שירדתם המשיכו שמאלה בצמוד לנחל. ממשיכים ללכת עוד כ- 10 דקות ומגיעים לנקודה בה השביל שוב עובר דרך המים. בד"כ מריחים בנקודה זו ריח חזק של דגים וזאת משום שפלג מים זה מגיע מבריכות הדגים של מסעדת "דג על הדן". חוצים את המים וממשיכים ללכת עוד כ- 7 דקות עד שמגיעים למסעדה.

מדוע היא נקראת "דג על הדן" ולא "דג על החצבאני"? הדן, החצבאני (שניר) והבניאס (חרמון) מתאחדים שלושתם ויוצרים את הירדן. אחד מהפלגים של הדן מתחבר ל חצבאני בדיוק בנקודה זו והמסעדה אכן יושבת על פלג של הדן.

אגב, אפשר להרגיש שזה הדן משום שהמים של הדן יותר קרים בכמה מעלות. חוצים על הגשר של המסעדה את פלג הדן - או דרכו אם רוצים להרגיש את הקור - וממשיכים ללכת לאורך הנחל.

ממשיכים ללכת בשביל, כעת השביל מתרחק קצת מהמים, זה בסדר. המשיכו לצעוד בו, לאחר כעשר דקות מגיעים להתרחבות בשביל. שימו לב שבשלב ההתרחבות צריך לפנות ימינה. הפנייה מסומנת אבל זו נקודה שחניכים יכולים להתבלבל ולהמשיך ישר, לכן הקפידו לצמצם את הפער לפני נקודה זו או להעמיד שם מדריך.

לאחר שפניתם ימינה השביל שוב הולך בצמוד לנחל בין צמחייה ולאחר כחמש דקות הופך לשביל עפר. ממשיכים על שביל העפר עוד כעשר דקות עד שהוא נהפך שוב לשביל מוצל. הולכים בו עוד כחמש דקות ומגיעים להתרחבות גדולה. שם נגמר המסלול.

בהתרחבות זו יש אפשרות להיכנס שוב למים, זו בריכה דומה לראשונה ושוב כדאי לתחום לחניכים את המרחב במים. מההתרחבות יש יציאה של שביל שמאלה פונים שמאלה ומיד השביל מתעקל ימינה (במקביל לזרימת המים, רק שלא רואים את המים). הולכים על השביל עוד כ- 10 דקות ומגיעים לכביש סואן. לא חוצים את הכביש!!! ממשיכים על השביל שמתעקל ימינה במקביל לכביש עד למעבר מתחת לכביש. חוצים מתחת לכביש ועולים שמאלה לחניון. שם מחכים האוטובוסים.

נ.צ. סיום: 20710/29270

אפשרויות לגיוון המסלול:

• מי שלא רוצה להירטב יכול בנקודה בה השביל נכנס לנחל לטפס שמאלה במדרגות ולחצות במקביל למים את הקטע, הולכים 100 מ' על היבשה ויורדים שוב במדרגות להליכה שצמודה למים.
  • אפשר לשלב את המסלול עם תצפית מהר בנטל או מהר צפייה שליד מטולה. אם מספיק חם אפשר לעשות קייאקים באזור (הגושרים/בית הלל).
דגשים והוראות בטיחות
יש לעיין בנהלי הבטיחות המחייבים המופיעים באתר ולוודא את יישומם.
  • אסור ללכת בתוך המים.
  • בכל בריכה שנותנים לחניכים להיכנס למים, תחמו את השטח בו לחניכים מותר להיות והעמידו מדריכים שישקיפו על החניכים.
  • אסור לשתות את המים.
  • שימו לב לנקודה שנראה כי צריך לעלות למעלה עם השביל אבל צריך לרדת למטה.
  • מיד עם הגיעכם לשיחים שבתחילת המסלול יש פנייה שמאלה ואפשרות להמשיך ישר, פנו שמאלה.
  • שימו לב - הזרימה חזקה וסוחפת, לכו בזהירות ופיקחו עין על החניכים.
  • רדו למטה בזהירות, חובה להעמיד מדריך בנקודה זו שיעזור לחניכים לרדת.
  • שימו לב שבשלב ההתרחבות צריך לפנות ימינה. הפנייה מסומנת אבל זו נקודה שחניכים יכולים להתבלבל ולהמשיך ישר לכן הקפידו לצמצם את הפער לפני נקודה זו או להעמיד שם מדריך.
  • בסוף המסלול מגיעים לכביש, לא חוצים את הכביש!!! ממשיכים על השביל שמתעקל ימינה במקביל לכביש עד למעבר מתחת לכביש. חוצים מתחת לכביש ועולים שמאלה לחניון. שם מחכים האוטובוסים.
הוראות הגעה למסלול

הוראות הגעה ברכב לנקודת הסיום: נוסעים על כביש 99 לכיוון קרית שמונה. בקרית שמונה בצומת המצודות (איפה שהקניון) פונים ימינה וממשיכים ישר עד המחלף של קיבוץ הגושרים. ברגע שאתם עוברים את מעיין ברות המשיכו עוד נסיעה של כשתי דקות עד לגשר גדול, זהו המחלף. יורדים מתחת לגשר ושמאלה. יהיה שילוט לנחל שניר - חצבאני ולמסעדת "דג על הדן". נוסעים על הכביש עוד כ- 5 דקות, עוברים את הכניסה למסעדה וממשיכים עוד כשלוש דקות נסיעה עד שרואים פנייה שמאלה על שביל לבן. פונים שמאלה וממשיכים לנסוע עוד כדקה עד להתרחבות השביל לחניון. אם הגעתם לעצי אקליפטוס גדולים סימן שפספסתם את השביל, חיזרו וחפשו אותו שוב.

הוראות הגעה ברכב לנקודת ההתחלה: השביל מסומן בסימון שבילים חוצה ישראל. צבעים – לבן כחול כתום. מהחניון המשיכו ללכת עם הכיוון שהאוטובוס נסע בו ותראו שאת החניון חוסמים אבני גיר ענקיות ובניהם מרווח לעבור עם סימון. שם מתחיל המסלול.

הוראות הגעה ברכב לנקודת הסיום: האוטובוס חוזר לכביש הראשי ופונה ימינה. נוסע כ- 400 מ' עד לחניון מצד שמאל של הכביש. בחניון יש תחנת דלק ומקדונאלדס. בחניון הוא ממתין לשובכם.

עיצוב גרפי: ASD interactive   תיכנות וניהול הפרוייקט: עילי אבניכיתבו לנוכניסת מנהלים