תמונה של השבט
מרכז ההכנה לטיולים דף הבית » מרכז ההדרכה הוירטואלי » מרכז ההכנה לטיולים » נחל אל על

מאפייני המסלול
עונות מומלצות: אביב, קיץ, סתיו
המסלול כולל הליכה / רחצה במים

דירוג הגולשים
הגולשים העניקו למסלול ציון 3 מתוך 5.

אחלה מסלול
יפהפה, נוף גולני. מפלים בשני צבאים. לא קל מידי (נובי , ירושליים)

לכל הביקורות
דרג/י את המסלול

שימושי
נחל אל על
מסלול קצר וכייפי כשלוש שעות וחצי, עם אופציה להרבה מים. לאורך המסלול נראה צמחיית נחלים: הרדופים, פטל וערבה, ואולי גם נשרים, צבאים, דגי חפף, סרטנים, וידידותינו - הפרות

נ.צ. התחלה: 21990/24590

המסלול מסומן בצבע אדום. מתחילים מהכביש של החניון, יורדים דרך סלעי הגיר לשביל העפר ועוקבים אחרי הסימון. כעבור 5 דקות הליכה מגיעים לאבנים שביניהן זורמים מים. חוצים דרך המים וממשיכים לצד השני, לכיוון של הגדר בקר. גדר הבקר מונעת מפרות להיכנס לשבילי הטיולים.

כעת אתם הולכים מימין לנחל, ויש להיזהר מלזרוק אבנים לתוך הנחל ומהשתוללויות של החניכים. השלב הראשון במסלול חשוף לחלוטין ואין איפה לעצור, לאחר כ- 35 דקות יש נקודת התרחבות, לכיוון המצוק, בה אפשר להושיב את הקבוצה ולנוח. כדאי לנצל כל נקודה כזאת כדי לשתות.

ממשיכים ישר עם השביל עוד כעשר דקות בהם עוברים דרך מעיינות שכבה קטנים עד שמגיעים לפיצול בשביל. פנייה שמאלה על הסימון הכחול תוביל אתכם לבריכת המפל הלבן.

ממשיכים על הסימון אדום עוד כחמש דקות עד שמגיעים לראש המפל. חוצים את המים לצידו השני של הנחל, אפשר לעצור על מחשוף הגיר ולנוח או להשפריץ מים אך אסור להיכנס למים העמוקים. שימו לב שאף חניך לא יתקרב לראש המפל.

ממשיכים את ההליכה בצידו השני של הנחל. כעת הנחל זורם מימינכם. ההליכה לאורך המצוק קצת מפחידה משום שהשביל צר ויש ללכת בסבלנות. השביל יורד לאחר כ- 15 דקות אל ההרדופים שעל הנחל. הולכים בין ההרדופים כ- 7 דקות ומגיעים לפנייה שמאלה חדה.

מטפסים על הקיר לפי הסימון ועולים חזרה לשביל שבמצוק. העלייה לא קשה או ארוכה, ומיד לאחריה השביל מתעקל ימינה (ממשיך כנגד זרימת הנחל), הולכים 15-25 דקות עד שמשמאלכם מקבץ עצי אלון שניתן לשבת תחתיו. מתחת לעצים אפשר להסביר על אלי כהן והקשר שלו לגולן (ראו פריטי מידע), אפשר להסביר על הגולן באופן כללי ואפשר פשוט לנצל את העצירה למשחק או סיפור כיפי.

כאמור, יש מקבץ עצים ראשון תחתיו יש מקום לקבוצות רבות, ובהמשך יש עוד כמה מקבצים שיכולים להכיל קבוצה אחת (כ- 20 אנשים). מומלץ מאוד לנצל לפחות פעם אחת את העצים למנוחה בצל ושתייה. זו גם נקודה מצוינת מבחינת מרחב לאכול.

ממשיכים בשביל עוד כ- 20 דקות עד שהשביל מתחבר עם הנחל. חוצים את הנחל שוב לצידו השני, כעת הנחל משמאלכם. הולכים קצת על אבנים בתוך המים ומגיעים לבריכה של המפל השחור. ניתן לשבת בתחתית הבריכה או להיכנס למים. אסור לקפוץ או לשתות את המים.

מהבריכה פונים שמאלה לעלייה הקצרה שמחזירה אתכם לשביל. עלייה של 5 דקות. העלייה מתחילה כמדרגות, מגיעה לשביל ומיד פונים ימינה וממשיכים לעלות לכיוון ראש המפל. שימו לב! השביל ממשיך גם שמאלה אחרי המדרגות הקצרות, אתם צריכים למשוך לכיוון ימין (ראש המפל).

לאחר שהגעתם לראש המפל הולכים 10-15 דקות לצד שמאל של הנחל עד שפוגשים את המים. חוצים לצד השני של הנחל בשביל מאונך לזרימת המים. כעת אתם לא הולכים לצד הנחל אלא מתרחקים ממנו.

לאחר שחציתם את הנחל, הליכה של דקה, תוביל אתכם לתחילת העלייה של המסלול. העלייה לוקחת 15 דקות מינימום. זאת עלייה ארוכה ומפותלת שבסופה מגיעים לשיא הגובה, לרמה.

לאחר שהגעתם לשיא הגובה כדאי כמובן לנוח ולהתרשם מהנוף המופלא. ביום טוב אפשר לראות את החרמון, את כל הרי הגעש וכמובן את הנחל ממנו עליתם. על המצוק ממשיכים בכיוון ההפוך בו הלכתם בתוך הנחל, משמע עם כיוון הזרימה אפילו שאתם רחוקים מהמים, עוד 5 דקות ומגיעים לאוטובוס.

נ.צ. סיום: 22195/24750

אפשרויות לגיוון המסלול:

• ניתן להתחיל את המסלול משני הכיוונים, אם בחרתם להתחיל ליד היישוב אבני איתן ההוראות כמובן הפוכות לאלו שכתובות פה.
  • הירידה לבריכת המפל הלבן לא הכרחית אבל מאוד נחמדה. יורדים כ- 10 דקות עד שמגיעים לבריכה. אסור לקפוץ למים או לשתות אותם. שימו לב לא להמשיך עם השביל הכחול אחרי הבריכה, אלא לחזור מהבריכה באותה דרך.
  • אין חניוני לילה ממש קרובים. אולם ניתן ללון באחד מחניוני הכנרת.
דגשים והוראות בטיחות
יש לעיין בנהלי הבטיחות המחייבים המופיעים באתר ולוודא את יישומם.
  • אסור לקפוץ למים.
  • אסור לשתות את המים.
  • שימו לב בראש המפל הלבן והשחור שאף חניך לא יתקרב לראש המפל, זה מסוכן.
  • שימו לב מהמפל הלבן לא להמשיך עם השביל הכחול אחרי הבריכה, אלא לחזור מהבריכה באותה דרך בה ירדתם.
  • בהמשך של ברכת המפל השחור השביל ממשיך גם שמאלה אחרי המדרגות הקצרות, אתם צריכים למשוך לכיוון ימין (ראש המפל).
  • זהו מסלול מים, יש אפשרות להירטב בברכות מים אבל אין חובה להיכנס למים או להירטב במהלך המסלול.
  • המסלול מומלץ ביותר לאביב, אך מתאים גם לקיץ ולסתיו.
  • מספר מטיילים מקסימלי: 1100
  • במידה והנך מעוניין להגיש בקשה חריגה להגבלת הגיל, יש לפנות לצוות ההנהגה / מחלקה.
הוראות הגעה למסלול

הוראות הגעה ברכב לנקודת ההתחלה: נוסעים על כביש 98 עד הכניסה לישוב אלי על (ייתכן שתראו שילוט ליישוב אליעד, זה אותו יישוב). אם מגיעים מצפון מזרח (מהרמה) פונים ימינה ליישוב ואם מגיעים מהדרום (מכיוון צומת אפיק) פונים שמאלה.

הוראות הגעה ברגל לנקודת ההתחלה: לאחר שחניתם בחניון אתם חוצים לצד השני של הכביש. חפשו את שבשבת הרוח הצהובה, המסלול מתחיל בצד של השבשבת לכיוון הצומת ממנה הגעתם עם הרכב. יורדים בין מקבץ של סלעי גיר להתרחבות עם עצים שם מתחיל המסלול.

הוראות הגעה ברכב לנקודת הסיום: ממשיכים צפונה על כביש 98 עד לישוב אבני איתן, ישוב אחד צפונית לאלי על. נכנסים לתוך הישוב ונוסעים לאורך גדר המערכת (מימין או משמאל, זה לא משנה) עד שמגיעים לחניון.

עיצוב גרפי: ASD interactive   תיכנות וניהול הפרוייקט: עילי אבניכיתבו לנוכניסת מנהלים