תמונה של השבט
מרכז ההכנה לטיולים דף הבית » מרכז ההדרכה הוירטואלי » מרכז ההכנה לטיולים » נחל דליות - שמורת גמלא

מאפייני המסלול
אזור: רמת הגולן
רמת קושי: בינוני
גיל מומלץ: כיתות ז' - ח'
אורך המסלול: כ- 4 ק"מ
זמן משוער: 2.5 - 4 שעות
עונות מומלצות: אביב, סתיו

דירוג הגולשים
הגולשים העניקו למסלול ציון 3 מתוך 5.

ZcCMsMBS
(name , name , name)

לכל הביקורות
דרג/י את המסלול

שימושי
נחל דליות - שמורת גמלא
מסלול קל, מושבת הנשרים הגדולה ביותר בארץ נמצאת בגמלא, וזו חוויה לטייל קרוב לנשרים

נ.צ. התחלה: 22290/25550

יוצאים מהחניון על הסימון האדום. לאחר הליכה של כ- 7 דקות מגיעים למעבר מים קטן, חוצים דרכו וממשיכים ללכת על הרמה בצמוד למצוק של נחל דליות עוד כ- 40-60 דקות. כל המסלול מסומן קרוב למצוק, לכן אם איבדתם את הסימון חיזרו לקו המצוק וחפשו אותו. בסוף קטע זה השביל מתחיל לרדת בגובה.

זו לא ירידה חדה, כ- 10 דקות, השביל יורד עד שמגיעים לנחל. לאורך הדרך יש אלונים וצמחיית נחלים, באביב יש פריחה יפיפיה של כלניות.

חוצים את הנחל לצידו השני, המים נמוכים ואפשר לדלג על האבנים במים מבלי להירטב. מיד לאחר המעבר פונים שמאלה עם השביל שמיד מתעקל ימינה. בעיקול יש שלט של רשות שמורות הטבע עליו כתוב כי המעבר אסור. בנקודה זו פונים ימינה ומתחילים לעלות חזרה לגובה של הרמה בצד השני של הנחל. העלייה לא ארוכה ונמשכת כ- 7 דקות. בקצה העלייה כדאי לעצור ולחכות לכולם, זו נקודת עצירה מצויינת לראות ממנה את התלים (הרי הגעש) של הגולן ולפעמים את החרמון. מנקודה זו אפשר גם להשקיף על נחל דליות ולראות כיצד נוצר נחל גולני.

כ- 100 מ' לאחר הנקודה בה חוצים את הנחל נוצר מפל גדול, וזה אחד המקומות היפים שניתן לראות בהם את התופעה. ממשיכים ללכת לאורך המצוק, לאחר כ- 30-40 דקות השביל המסומן יורד קצת בגובה וחוצה שביל ג'יפים. שימו לב שאף חניך לא סוטה מהשביל ופונה לשביל ג'יפים. בשלב זה כבר תוכלו לראות את הנשרים מקרוב במיוחד אם מדובר ביום חם.

לאחר שהלכתם עוד כ- 20-30 דקות תגיעו לשמורת גמלא. נכנסים לשמורה דרך שביל אחורי ולא דרך השער הראשי. שימו לב שממש בכניסה לשמורה מצד שמאל יש תצפית אותה מזהים לפי שמות מברזל שמוצמדים לסלע. יש אפשרות לעקוף את השמות, להמשיך ממש מעט ישר ומיד לרדת שמאלה במדרגות חצובות. שם יש נקודת תצפית טובה שבדרך כלל לא יושבות בה קבוצות. בנקודה זו עוד שמות רבים מברזל שמציינים את כל תושבי הגולן שנפלו במלחמות ישראל, מסודרים על פי המושבים בהם גרו. מפה רואים מעולה את היישוב גמלא, יישוב קדום מתקופת בית המקדש השני שנחרב 3 שנים לפני שירושלים נחרבה.

אפשר להמשיך ישר ולא לרדת לתצפית, לאחר כ- 2-3 דקות השביל מתעקל שמאלה. למעשה זהו שביל היקפי מסביב לשמורה. ממשיכים על השביל עוד כ- 5-7 דקות ומגיעים לנקודת תצפית נוספת על היישוב גמלא.

ממשיכים על השביל המקיף לצד שמאל (אם העיר מאחוריכם). עוד כ- 7 דק' ומגיעים לבית קטן שבנוי על המצוק. זו תחנת הסברה על הנשרים. יש שם טלוויזיות במעגל סגור שניתן לצפות בהם על קנים של נשרים. מוקרנים שם גם סרטים על נשרים ובד"כ עומד פקח ומסביר על חיי הנשרים. משם ממשיכים עוד כ- 5-7 דקות עד שמגיעים לחניון. בחניון יש קיוסק, שירותים וכמובן אוטובוס.

נ.צ. סיום: 22085/25610

אפשרויות לגיוון המסלול:

• יש אפשרות ללכת ישר לאוטובוס מסוף המסלול ויש אפשרות לעשות את השביל שמקיף את שמורת גמלא ובסוף להגיע לאוטובוס. אני ממליצה לא לעצור להפסקה בקיוסק של חניון גמלא ואז להמשיך ללכת בשמורה כי בדרך כלל מוותרים.
  • מנקודת התצפית לכיוון העיר גמלא, שבתוך השמורה, יש אפשרות לרדת לשחזור של העיר. הירידה לא מסומנת בסימון אדום אבל מסודרת ע"י השמורה במדרגות ושביל מסודר. כ 30 דקות הליכה על השביל ומגיעים לגמלא. אפשר להסתובב בעיר המשוחזרת ולחזור חזרה באותו שביל עד לנקודת התצפית. בעיר המשוחזרת ניתן לראות את החומה המקורית של העיר, את בית הכנסת, כלי מלחמה משוחזרים מהתקופה, מקווה ובית בד. רק כ 7% מהעיר חפורים.
דגשים והוראות בטיחות
יש לעיין בנהלי הבטיחות המחייבים המופיעים באתר ולוודא את יישומם.
  • הכניסה לשמורת גמלא בתשלום.
  • לאחר כ- 30-40 דקות השביל המסומן יורד קצת בגובה וחוצה שביל ג'יפים. שימו לב שאף חניך לא סוטה מהשביל ופונה לשביל הג'יפים.
  • שימו לב שממש בכניסה לשמורה מצד שמאל יש תצפית אותה מזהים לפי שמות מברזל שמוצמדים לסלע.
  • לא נכנסים למים לאורך המסלול.
  • אפשר לעשות את המסלול גם עם חניכי ד'-ו'.
הוראות הגעה למסלול

הוראות הגעה ברכב לנקודת ההתחלה: מצומת דליות פונים שמאלה לכיוון צומת המפלים. כ- 2 ק"מ לאחר צומת דליות יש פנייה שמאלה על כביש סלול לשמורת גמלא. נכנסים לשמורה, נוסעים ישר כל הזמן עד לחניון.

הוראות הגעה ברגל לנקודת ההתחלה: יורדים מהאוטובוס נכנסים לתוך החניון, אם הכביש מצד ימין המסלול מתחיל בצד שמאל של החניון ומסומן בצבע אדום.

הוראות הגעה ברכב לנקודת הסיום: נוסעים על כביש 808 בין צומת מגשימים לצו מת דליות. נוסעים על הכביש שמקיף את הכנרת עד צומת מעלה גמלא (בצד מזרח של הכנרת) בצומת פונים לכיוון רמת הגולן ונוסעים ישר כמעט עד צומת דליות. 200 מ' לפני צומת דליות מצד שמאל יש חניון קטן שם חונים. או שמגיעים מצומת כורסי שעל הכנרת לכיוון צומת אפיק, בצומת אפיק פונים שמאלה וישר כל הזמן עד צומת דליות. בצומת דליות פונים שמאלה, כ 200 מ' אחרי הצומת מצד ימין יש חניון קטן שמסומן בשלט ירוק של רשות שמורת הטבע עליו כתוב שמורת גמלא.

עיצוב גרפי: ASD interactive   תיכנות וניהול הפרוייקט: עילי אבניכיתבו לנוכניסת מנהלים