תמונה של השבט
מרכז ההכנה לטיולים דף הבית » מרכז ההדרכה הוירטואלי » מרכז ההכנה לטיולים » נחל זויתן עליון

מאפייני המסלול
עונות מומלצות: אביב, קיץ, סתיו, חורף
המסלול כולל הליכה / רחצה במים

דירוג הגולשים
הגולשים העניקו למסלול ציון 3 מתוך 5.

Good info
Hello! dadkfba interesting dadkfba site! I'm really like it! Very, very dadkfba good! (Pharmg27 , Pharmg27 , Pharmg27)

לכל הביקורות
דרג/י את המסלול

שימושי
נחל זויתן עליון
המסלול אורך כארבע שעות. במהלכו מגיעים לברכות מים יפיפיות שניתן להתרחץ בהם, מגיעים לאחד המפלים היפים שבגולן וההליכה לא קשה

נ. צ. התחלה: 21750/26520

בהנחה שנוסעים על כביש 87 לכיוון קצרין (ולא מקצרין), המסלול מתחיל קילומטר וחצי אחרי הפניה בצומת קצרין לכיוון קצרין. מיד לאחר העיקול הגדול בכביש ישנו מפרץ מצד שמאל (נגד כיוון התנועה) שם מחנים. במפרץ ניתן לראות שלט ירוק של רשות שמורות הטבע עליו כתוב – שמורת יהודה.

המסלול מסומן בסימון שבילים אדום. מומלץ לטייל באביב משום שיש פריחה נהדרת ושטחי עשב נעימים אך גם בקיץ המסלול מומלץ. לאורך הדרך אפשר לפגוש בע"ח שונים, בעיקר: חזירי בר, נשרים, תנים, צבאים, דגים. מבחינת צמחייה: על הרמה צומחים בעיקר אלונים ובנחל עצמו צמחיית נחלים מגוונת עליה ניתן למצוא הרחבה בפריטי מידע. רוב המסלול מישורי והולך בצמוד לנחל, לכן אם במקרה סטיתם מהמסלול (למרות שהשביל ברור) היצמדו לנחל וכך תחזרו לסימון בשלב כל שהוא.

המסלול מתחיל ממש מעיקול הכביש. סימון שבילים אדום יוביל אתכם לאורך הנחל, המסלול מתחיל משמאל לנחל (המים זורמים מימנכם),כחמש דקות לאחר תחילת המסלול מתחילים ללכת על הרמה בצמוד לנחל ואז נפרשים בפניכם שטחים בהם ניתן לעשות פעילות קבוצתית שמשתוללים בה. כחצי שעה לאחר תחילת המסלול מגיעים למעבר מים ראשון. לא לשתות את המים!!! אפשר לנצל את המיקום לעצירה, להשפריץ מים ולהנות.

ממשיכים בגדה השנייה של הנחל. לאחר כ- 20 דקות מגיעים להליכה על בולדרים (אבני בזלת גדולות בצד שמאל של הנחל), ממשיכים על האבנים לצד הנחל. מימין ישנה בשלב מסוים צמחית נחלים רבה ובעיקר הרדוף. אפשר לנצל את המקום לעצירה על המים בין ההרדופים. אין מקום ליותר מכ- 30 איש. המסלול ממשיך מצד שמאל של הנחל ולאחר כ- 20-30 דקות של הליכה מגיעים לנקודה שממנה אפשר להמשיך דרך הנחל או על דרך עפר. אנחנו נמשיך עם הנחל.

שימו לב! חוצים את הנחל, הסימון מאוד ברור, וממשיכים מצד ימין של הגדה. (במידה ומישהו נפגע זו נקודה ממנה ניתן לפנות פצועים, דרך העפר מגיעה לחניון). לאחר שחציתם לצידו הימני של הנחל ישנה הליכה ארוכה על הרמה, לצד הנחל, שיכולה להימשך בין 20 דקות לשעה, תלוי בקצב ההליכה.

בסופו של קטע זה תגיעו לבריכות משושים יפיפיות. הסבר על הבריכות ניתן למצוא בפרטי מידע. בבריכות ניתן להתרחץ. שימו לב שהמים עמוקים מאוד. אסור לקפוץ לבריכות ואין לשתות את המים. אלו שתי בריכות צמודות ואני ממליצה לא להיעצר בבריכה הראשונה אלא להמשיך עוד חמישים מטר לבריכה השנייה, גם אם החניכים רוצים להיכנס עכשיו למים. כחמש דקות הליכה לפני הבריכות יש שביל שיוצא מהמסלול, משביל זה ניתן גם כן לחזור לחניון או לפנות פצועים. כל היציאות מהמסלול מסומנות בסימון שבילים שחור. כעשר דקות הליכה מפרידות בין הבריכות הראשונות לבריכה הבאה. ההליכה ביניהן נעשית כחמש דקות מצד ימין של הנחל וכחמש דקות מצדו השמאלי.

לאחר כעשר דקות תגיעו לעץ אלון גדול ליד תצפית מסודרת. אפשר לשבת מתחת לעץ ואפשר להסתכל על מפל הזויתן מהתצפית. זה מקום מצוין להסביר איך נוצר נחל ומפל גולני. התצפית מסוכנת וצריך לשים לב שאף חניך לא מנסה לטפס על גדר האבנים, לזרוק אבנים למטה, זה חשוב מאוד כי למטה יש אנשים.

מהעץ הולכים מאה מטר ואז יש ירידה לנחל. (לא חייבים לרדת, ר' למטה). פונים ימינה ומתחילים לרדת. לא להמשיך ישר, אין לאן ללכת!!!! הירידה למפל אורכת כ- 10 דקות, בהתחלה על שביל מדורג רגיל, לאחר מכן יש ירידה בסולם קטן (חמישה שלבים), והמשך מדורג עד שמגיעים לנחל. חשוב מאוד שירד מדריך ראשון משום שבסוף הירידה צריך לפנות ימינה אבל אפשר לפנות גם שמאלה. אמנם יש בסוף הירידה שלט ירוק של רשות שמורות הטבע המציין כי הפנייה שמאלה אסורה, אבל מניסיון כדאי להעמיד שם מדריך. לאחר שפניתם ימינה הולכים עוד כ- 7 דקות עד לבריכת מים. אם תמשיכו על הסלעים בצמוד לברכה הראשונה תגיעו לאחר דקה לבריכה של המפל. בשתי הבריכות אפשר להתרחץ. אסור לקפוץ!!! ואסור לשתות את המים. בבריכה הראשונה יש הרבה מקום לשבת עם חניכים לעומת הבריכה השנייה, שהיא נראית יותר מגניבה, אבל היציאה מהמים בה קשה ואין הרבה מקום לשבת על גדותיה.

מכאן חוזרים אחורה כמו שבאתם. עולים חזרה באותה ירידה, שוב שימו לב בתחילת העלייה שאף חניך לא ממשיך ללכת ישר ומפספס את העלייה. בסוף העלייה פשוט ממשיכים ישר בשביל רחב עד שמגיעים לחניון. זו הליכה של כארבעים דקות. לאחר 30 דקות מגיעים למקבץ אקליפטוסים עם מבנים נטושים. כדאי לעצור ולנוח. ההליכה חשופה ואין צל כל הדרך, זה המקום היחידי שניתן לעצור בו ולשתות באופן מרוכז. בסוף ההליכה מגיעים לחניון קטן שעל המפה נקרא חניון שיח חוסיין. ממנו אפשר ללכת כשני קילומטר עד לחניון יהודיה הגדול, אולם מומלץ לבקש מהנהג מראש לחכות בחניון הקטן אליו הוא נכנס מחניון יהודיה.

נ.צ. סיום: 21600/26230

אפשרויות לגיוון המסלול:

• לא חייבים לרדת למפל בסוף המסלול, אם מוותרים פונים שמאלה בסימון השבילים לכיוון החניון.
  • אפשר להתחיל את המסלול מחניון שייח חוסין אליו מגיעים דרך חניון יהודיה או מעיקול הכביש בדרך לקצרין. אם מתחילים מהחניון צריך לשים לב שכל המסלול הפוך מהתיאור שכתוב למעלה.
  • ניתן לעשות באותו יום את הזויתן העליון והתחתון אבל צריך לקחת בחשבון 8-9 שעות הליכה וכדאי ביום קיץ כי אז הימים יותר ארוכים. אני ממליצה לא לחבר את המסלולים. אני לא ממליצה באותו טיול לעשות גם את העליון וגם את התחתון אפילו אם זה בימים שונים. אפשר לגוון עם יהודיה תחתון וזויתן עליון ולהפך.
  • אפשר ללון בחניון יהודיה. הלינה בתשלום והיא כוללת שירותים, מקלחות וקיוסק. צריך להביא אוהלים.
דגשים והוראות בטיחות
יש לעיין בנהלי הבטיחות המחייבים המופיעים באתר ולוודא את יישומם.
  • כל הבריכות מסוכנות. כדאי להיזהר מהחלקות ומהשתוללויות שבדרך כלל קורות ליד מים.
  • כדאי להיזהר בתצפית מעל המפל ובכל מקום שחוצים את הנחל.
  • אם מטיילים ממש בסוף החורף סף המים גבוה יותר ויכול להיות שהנעלים יירטבו או שיחליקו לתוך המים.
  • במהלך המסלול יש קטעי הליכה חשופים לשמש, אפילו שיש הרבה מים במסלול ונרטבים חשוב מאוד להקפיד על שתייה.
  • יש להעמיד מדריכים-עוזרים בירידה למפל הגדול של הזוויתן. מומלץ שילך מדריך ראשון גם בהלוך וגם בחזור בכדי שחניכים לא ימשיכו ללכת בנחל במקום לעלות חזרה לרמה.
  • באביב שיא הפריחה ולכן זו העונה המומלצת ביותר. אפשר בהחלט לטייל בשאר השנה, ורק צריך לקחת בחשבון שבחורף המים במעברי הנחל גבוהים.
  • זהו מסלול מים, יש כמה בריכות במהלך ההליכה, אבל לא חייבים להירטב במהלך המסלול. כל השבילים נמצאים לצדי הנחל, כך שמי שחניך שלא ירצה להיכנס למים לא חייב.
  • מומלץ לבקש מהנהג מראש לחכות בחניון הקטן אליו הוא נכנס מחניון יהודיה.
  • במידה והנך מעונין להגיש בקשה חריגה להגבלת הגיל, יש לפנות לצוות ההנהגה / מחלקה.
הוראות הגעה למסלול

הוראות הגעה ברכב לנקודת ההתחלה: נוסעים על כביש 87 לכיוון קצרין (ולא מקצרין!). המסלול מתחיל קילומטר וחצי אחרי הפניה בצומת קצרין לכיוון קצרין. מיד לאחר העיקול הגדול בכביש ישנו מפרץ מצד שמאל (נגד כיוון התנועה) שם מחנים. במפרץ ניתן לראות שלט ירוק של רשות שמורות הטבע עליו כתוב "שמורת יהודה". חניון יהודיה נמצא על כביש 87 בין צומת יהודיה לצומת קצרין. זה חניון גדול מאוד, אי אפשר לפספס אותו ויש בית גדול שמשקיף על הכביש.

הוראות הגעה ברגל לנקודת ההתחלה: אם מתחילים מחניון יהודיה, נוסעים עם האוטובוס לחניון שייח חוסין. משם יוצאים על סימון שבילים שחור. אם מתחילים מעיקול הכביש המסלול מתחיל מהכביש עצמו בצבע אדום.

הוראות הגעה ברכב לנקודת הסיום: מתוך חניון יהודיה יש כביש אחד שממשיך במקביל לכביש הראשי עד לחניון שייח חוסין. נסיעה של כ- 2 ק"מ.

עיצוב גרפי: ASD interactive   תיכנות וניהול הפרוייקט: עילי אבניכיתבו לנוכניסת מנהלים