תמונה של השבט
מרכז ההכנה לטיולים דף הבית » מרכז ההדרכה הוירטואלי » מרכז ההכנה לטיולים » נחל זויתן תחתון

מאפייני המסלול
המסלול כולל טיפוס בסולמות וחבלים
המסלול כולל הליכה / רחצה במים

דירוג הגולשים
הגולשים העניקו למסלול ציון 3 מתוך 5.

נחל זוויתן ומשושים
מסלול נהדר הכולל שתי עליות ושתי ירידות. פורח ויפיפה באביב. יש לשים לב כי היציאה מחניון יהודייה מותרת רק משמונה בבוקר בגלל בעלי החיים באזור. באמצע המסלול מצוי עין נטף- מים המטפטפים אל המסלול מסלע. המים שם, רק שם, טובים לשתייה. תבלו! (גילי , צופי ים כנרת , כנרת, מושבה)

דרג/י את המסלול

שימושי
נחל זויתן תחתון
מסלול מעגלי של כחמש שעות: כייפי, מוצל, עם הרבה בריכות מים. יפיפה ואטרקטיבי

נ. צ. התחלה וסיום: 21580/26060 (חניון יהודיה)

מחניון יהודיה הולכים על סימון שבילים ירוק כארבעים דקות עד שמגיעים לפיצול דרכים. המסלול מעגלי ואפשר בשלב זה ללכת ימינה או שמאלה, בסימון שבילים אדום.

אנחנו פונים שמאלה, עוברים מעבר בקר (מעין גדר תיל צרה שנועדה לעצור את הפרות) וממשיכים עוד כשתי דקות עד תחילת הירידה לנחל.

הירידה ארוכה ולוקחת כעשר דקות עד עשרים דקות לאחרונים. בקצה הירידה מגיעים לצומת T ולכן אי אפשר להתבלבל.

בכדי להמשיך במסלול צריך לפנות ימינה, אבל אני ממליצה לפני כן לפנות שמאלה, ללכת 5-7 דקות ולהגיע למפל קטן שנוצר כתוצאה ממעין שנובע ברבע הגובה של המצוק. המעיין נקרא עין נטף, המים שלו נקיים וניתנים לשתייה. נחמד לעמוד מתחתיו ולהתרטב. בניגוד למפלים אחרים פה לא מדובר בבריכה בתחתית המפל ולכן כולם יכולים ליהנות מהמים. מומלץ מאוד. ליד המעיין יש מקום רב לעצירה ולמנוחה. אני מציעה לעצור בסוף הירידה, לבדוק שכל החניכים פנו שמאלה, לנוח כמה דקות ואז להמשיך למעיין, ולא לחכות למעיין כדי לקיים את העצירה הראשונה משום שלא כל החניכים יגיעו לשם (עשויים להתבלבל ולפנות ימינה).

לאחר שנהניתם במי המעיין, חוזרים באותה דרך שבאתם (חשוב מאוד, הנחל ממשיך לזרום בכיוון ההפוך להליכה של הקבוצה). לאחר כ- 7 דקות תגיעו לתחתית העלייה (זו צומת ה-T שראינו בסוף הירידה רק שכעת לא נראה צומת אלא פנייה ימינה), המשיכו ישר. שימו לב שבתחילת העלייה סימון השבילים הופך לשחור.

לאחר כ- 20 דקות הליכה מגיעים לבריכה. קצת לפני הבריכה יש שטח בזלתי צר בו צריך להיעזר בברזלים שתקועים בקיר. כדאי להעמיד מדריך שיפקח שכולם עוברים בשלום. זהו קטע מאוד קצר ולמעשה הברזלים נועדו לתת הרגשת ביטחון יותר מבטיחות.

מיד לאחר הברזלים מגיעים לבריכה הראשונה. זו בריכה עגולה יפיפייה. יש מקום להרבה קבוצות לשבת לידה ואולי אפילו לאכול כבר צהריים. אפשר להתרחץ המים אבל אסור לקפוץ לבריכות גם לא מסף הבריכה. אסור לשתות את המים בבריכות. בבריכות שוחים המון דגי חפף, אין מה להיבהל מהם הם לא מזיקים. כדאי שלא להאכיל את הדגים. הידעתם - דגים יכולים לאכול ללא הגבלה משום שאין להם תחושת שובע. הם פשוט אוכלים עד שהקיבה שלהם מתפוצצת והם מתים. תאמינו לי יש להם מספיק אוכל בטבע. עוד בעלי חיים שונים שיש סיכוי לראות במהלך המסלול: זאבים, צבאים, נשרים, תנים.

לאחר הליכה קצרה של מאתיים מטר מהבריכה הראשונה עוברים לגדה השניה של הנחל. הסימון מאוד ברור והדרך קדימה חסומה אם לא עוברים לצד השני. חוצים את המים על סלעי בזלת גדולים כך שלא חייבים להירטב.

ממשיכים עוד כחצי שעה ומגיעים שוב למעבר צר שנעזרים בו ביתדות ברזל. כדאי גם כאן להעמיד מדריך שיעזור לחניכים. מיד לאחר המעבר הצר יש קיר בזלת קטן. צריך לטפס עליו ולהמשיך בצמוד לנחל מצד שמאל. בשלב זה תראו בריכה יפה מימינכם ומפל קטן. ניתן להתרחץ גם שם למרות שזה פחות נוח אם לא כל הקבוצה נכנסת למים כי מי שמחכה בחוץ לא צמוד לקבוצה.

מכאן ממשיכים עוד כעשר דקות הליכה בתוך צמחיה. בתחילה הולכים בתוך צמחית נחלים, בעיקר הרדוף, ולאחר מכן הולכים בתוך העשב המקומי. תראו שסיימתם קטע זה כאשר הסימון יוביל אתכם לחצות את הנחל לצידו השני (הימני). ברגע שעברתם לצד ימין של הנחל נשארה הליכה של עוד 5-7 דקות לתחילת העלייה. את תחילת העלייה תזהו בשלוש דרכים:

1. יש מקום רב לשבת מתחת לעצי אלון גדולים.
  2. סימון השבילים מראה התפצלות. ישר בסימון אדום, ימינה בסימון שחור.
  3. שלט ירוק גדול של רשות שמורות הטבע יזהיר אתכם שאין להמשיך ישר מכיוון שהנחל לא עביר.

לאחר שנחתם, וכדאי לנוח לפני העלייה, אתם פונים ימינה מהשביל האדום לשחור ומתחילים לעלות 470 מדרגות (בפעם האחרונה שאני ספרתי). עלייה זו נקראת הסבתא מכיוון שכל מי שמסיים אותה נראה כמו סבתא. ועדיין יותר קל לעלות אותה מאשר את הירידה שהגעתם ממנה. כמעט לפני סוף העלייה, כמאה מדרגות לפני, יש נקודה שאפשר לעצור ולנוח בה. אם זה יום שמש חם אני מציעה לעצור משום שהנקודה מוצלת ובסוף העלייה אין צל.

לאחר שסיימתם לעלות ולנוח ממשיכים כשלוש מאות מטר ישר והדרך מתעקלת ימינה. אין פנייה של ממש, יש עיקול ימינה, הדרך חזרה לאחר העלייה מסומנת בצבע אדום. שימו לב למשוך ימינה, לא לפנות שמאלה על האדום כי תגיעו לזוויתן העליון במקום לחניון. ממשיכים עם הדרך הליכה של כ- 10 דקות עד שמגיעים לנקודת הפיצול ממנה התחלתם. שם אתם פונים שמאלה (אלא אם בא לכם לעשות שוב את המסלול) וממשיכים על אותה דרך שבאתם ממנה עוד כ- 40 דקות עד לחניון יהודיה. שימו לב לקראת סוף הדרך, כחצי שעה הליכה, דרך העפר ממשיכה ישר ואתם צריכים לפנות שמאלה. הפיצול הזה מסומן היטב ועדין רבים מתבלבלים. מי שימשיך ישר יגיע לחוות סוסים. זה לא נורא אבל זה מאריך את הדרך וחייבים לחזור אחורה כדי להגיע לחניון. לכן מומלץ להעמיד מדריך בפיצול, משמע בפנייה שמאלה לכיוון חניון יהודיה, שישים לב שאף אחד לא מתבלבל. מהפיצול יש כעשר דקות הליכה עד לחניון יהודיה. בחניון יש שירותם, מים, קיוסק והכי חשוב האוטובוס יחכה.

העונות המומלצות הן אביב, סתיו, קיץ. בחורף המסלול חלק. רובו מוצל, אז אין שמש בכלל בחורף. אבל אם לא ירד גשם שלושה ימים לפני המסלול לא צריכה להיות בעיה גם בחורף.

אמנם זהו מסלול מים, אפשר להכנס לבריכות, אך לא חייבים להירטב אם לא רוצים.

אפשרויות לגיוון המסלול:

• המסלול מעגלי ואפשר בתחילתו ללכת ימינה או שמאלה (סימון שבילים אדום). בכל מקרה אתם עוד תחזרו לנקודה הזו. אני ממליצה לפנות שמאלה מכיוון שהעלייה פחות קשה בדרך זו. אם בחרתם לפנות ימינה שימו לב שהירידה לנחל בצבע שחור ולא אדום כמו בירידה השמאלית. וכמובן שתיאור המסלול הוא הפוך ממה שמופיע פה.
  • אפשר ללון בחניון יהודיה. זהו חניון בתשלום המיועד לאוהלים. בתמורה לתשלום תקבלו שירותים, מקלחות וקיוסק.
דגשים והוראות בטיחות
יש לעיין בנהלי הבטיחות המחייבים המופיעים באתר ולוודא את יישומם.
  • שימו לב שהמסלול מאושר מכיתה ח' ומעלה!!!
  • העונות המומלצות הן אביב, סתיו, קיץ. בחורף המסלול חלק ומוצף, רובו מוצל, אז אין שמש בכלל בחורף. אבל אם לא ירד גשם שלושה ימים לפני המסלול לא צריכה להיות בעיה גם בחורף.
  • אמנם זהו מסלול מים, אפשר להיכנס לבריכות, אך לא חייבים להירטב אם לא רוצים.
  • אסור לקפוץ לבריכות.
  • לא לשתות את המים.
  • לא לרדת משבילי העפר השטחים בגולן ממוקשים, להישאר רק על שבילי עפר וכמובן במסלולים מסומנים.
  • יש להעמיד מדריכים / עוזרים במעברים לפני הבריכות
  • המסלול לוקח שעתיים וחצי - אם רצים את המסלול ולא עוצרים בבריכות בכלל, לא מומלץ. אם נהנים מהמסלול ומתרחצים בברכות המסלול לוקח יותר זמן, עד כ- 5 שעות.
הוראות הגעה למסלול

הוראות הגעה ברכב: נוסעים על כביש 87 בין צומת יהודיה לצומת קצרין. מצומת יהודיה זו נסיעה של 7 דקות עד החניון כנ"ל לגבי מצומת קצרין. המסלול מתחיל בחניון יהודיה. סימון שבילים ירוק.

הוראות הגעה ברגל לנקודת ההתחלה: מתחילים מהחניון על סימון ירוק. עולים במדרגות לכיוון הקיוסק. משמאל לקיוסק יש שירותים ומשמאלם מסומנת תחילת המסלול.

עיצוב גרפי: ASD interactive   תיכנות וניהול הפרוייקט: עילי אבניכיתבו לנוכניסת מנהלים