zofim.org.il
  
 


 
אתר הספרייה הוירטואלית של שבט תדהר
חץ  דפי מידע דף הבית » אתר הספרייה הוירטואלית של שבט תדהר » טיפים טובים להדרכה

טיפים טובים להדרכה פורסם בתאריך 20/11/2010

טיפים טובים להדרכה

       1.בשיבוצים הצוות חושב רבות על תפקידכם. אם לא נותנים לכם הדרכה, או שנותנים הדרכה שלא רציתם, אין להפעיל מרדנות, כי הם עושה זאת למען השבט והצלחתו של כל אדם בתפקיד. במקרים שבאמת התפקיד לא נראה מתאים, יש לנסות לערער בדיבור ולא באיומים בפרישה ובכעס.

 

 

2.       חשוב להגיע לכל הישיבות ולהשתתף בכל הדיונים והפעולות, שכן אם לא תשמיעו את קולכם, לא תשתפרו בהכנת פעולות ולא תבינו את המסרים והכוונות בהם.
3.       מומלץ להיעזר ברגעי משבר באחרים: חברי צוות, שכבה, ראשג"ד, צוות ט'... כשבט אנו פועלים אחד למען השני, וכך מתקדמים טוב יותר.
4.       בפעולות הראשונות יש לשמור על מעט מרחק. אם תפתחו מהר מידי, החניכים יחשבו אתכם לחבריהם, ודבר זה יכול לפגוע בסמכות. עדיף להתחיל קשוח ו"להתרכך".
5.       חשוב לעבור על הפעולות מראש. לקרוא יומיים לפני ולהכין ציוד מראש. אפשר להכין חלק מהציוד לאחר הפעולה הקודמת בעזרת המחסן למשל. גם לפני הפעולה יש לעבור ולבדוק שאתם זוכרים את המשחקים והמסרים וששום ציוד לא חסר. כשהכל מוכן מראש, הביטחון העצמי גבוה יותר, וכן יותר קל לשים לב לדברים אחרים - החניכים למשל.
6.       דאגו לדברים שיהיו באופן תמידי בתיק: עטים, מספריים, דפים, נייר טואלט, קובייה...כל מה שתמיד יש סיכוי שתצטרכו.
7.       שימו אצלכם בתיק רשימת פז"חים למקרה שמשחק יתבטל או שהפעולה תעבור מהר.
8.       השתדלו שלא לחזור על אותו המשחק יותר מידי פעמים. מניסיון, הם כבר לא מראים עניין. אם כבר, אז במרווח גדול, כמה חודשים.
9.       עדכנו את הראשג"ד איך הולך, בעיות, הצעות וסתם שנהניתם.
10.   בואו לפעולה בגישה חיובית. כשאתם עצובים או כועסים, החניכים מרגישים זאת. נסו להרגיע את עצמכם: כל אחד בדרכו שלו.
11.   דאגו שיש לכם את מספרי החניכים והוריהם באופן מאורגן. כך תוכלו לתקשר איתם בעת הצורך לעדכונים, שאלות ותשובות וכדומה. מומלץ גם לכתוב את תאריכי ימי ההולדת, נחמד כשזוכרים אותם...
12.   לעולם אל תאמרו קללות וגסויות בשבט! חניכים (גם אם לא שלכם) עלולים לשמוע וזה יפגע בסמכותכם, מה גם שזה בניגוד לערכים על פיהם אתם מחנכים.
13.   פעלו בדוגמא אישית. אחרת כל הערכים והפעולות יורדים לטמיון. הגיעו עם חאקי מדוגם, התנהגו בנימוס, ושמרו על עשרת מידות הצופה.
14.   נחמד ואף רצוי מאוד לתת צ'ופרים(/מושמושים/מתנות), אך אל תתנו יותר מדי. זה ירגיל את החניכים לרצות פרסים חומריים, וכן נוגד את "הצופה חסכן". בנוסף, דברים שהוכנו ולא נקנו הם בעלי ערך רב יותר בגלל המאמץ ותשומת הלב שבהכנתם.
15.   ערכו לפעמים שיחות עם החניכים. הקשיבו להם והתאימו את הפעולות להם.
16.   בדקו אם חניך לא בא מספר פעולות. יכול להיות שהוא חולה, או רב עם אחד החניכים או שיש לו בעיות בבית, ויכול להיות שהוא פשוט בחופשה.
17.   באופן דומה, השתדלו שכולם יגיעו למפעלים וטיולים. הם מהווים שיאים חווייתיים ויציאה מהשגרה, ותורמים לגיבוש הקבוצה והגדוד. הסבירו לחניכים, וגם להורים, מה הולך להיות, מתי ומה צריך להביא. דאגו לעשות זאת מראש, כדי שכולם ירשמו כשהם יודעים את כל הפרטים.
18.   השתמשו בשיקול הדעת בהתערבות בבעיותיהם וחייהם הפרטיים של החניכים. במקרים בעייתיים חשוב להתייעץ עם הראשג"ד או המרכזים.
19.   דעו לאלתר במקרה וחסר ציוד או שאי אפשר להעביר משחק. נסו להסתדר עם מה שיש. לפעמים אפשר אף להלביש את אותו המסר על פז"ח.
20.   הגיעו לישיבות הווי: חשוב להכיר את הצוות ולהתחבר במידת האפשר. יש לפתור ריבים בדיבור ולשאוף לתאום מושלם. בסופו של דבר, לכולכם מטרות משותפות.
21.   ארגנו את הזמן כדי שתוכלו להשקיעו בהדרכה, באירועים שבטיים אחרים, בבית הספר ובתחביביכם.
22.   עשו מדי פעם פעולות מיוחדות, מפתיעות, פורצות שיגרה. זה מגבש את החניכים, ומהנה להם ולכם.
23.   גם פעולות צופיות - אתגר,שדאות, הישרדות - הן פורצות שיגרה, ונותנות לחניכים לחשוב בצורה אחרת ולהוציא את המיטב. אפשר להיעזר בצוות צופיות לייעוץ או במרל"צ.
24.   זכרו להעביר מסרים ולבאר את המתודות. אפשר לערוך לעיתים דיונים.
25.   דעו את ערכי הליבה, דברות הצופה, משמעות הסמלים והעניבות. חשוב כחברי שכב"ג לדעת אותם, ולעיתים חניכים ישאלו עליהם.
26.   כאמור לפני, יש לארגן את הזמן כך שתבואו גם לאירועי השכב"ג והשבט: מפעלים, ימי עבודה, פעולות, סמינרים, מועצות וכו'. בהם יהיו לעיתים השתלמויות והכשרות, והם גם מגבשים את השכב"ג.
27.   גם בשכבה ובשכב"ג חשוב לפתור חיכוכים וריבים, כי אלו יכשילו אתכם בתפקידיכם בשבט. נסו להניע גם אחרים להשלים ולפתור ריבים.
28.   תנו לחניכים אתגר: אל תתנו להם משימות קלות שישעממו אותם, אך גם לא קשות שיכשילו אותם. המשימות בפעולה צריכות להיות במעט מעל ליכולתם, כדי שיתאמצו ויגדילו את יכולתם וביטחונם העצמי.
29.   היו ממושמעים לסמכות העליונה עליכם. אם לא תדעו להקשיב למרות, החניכים ילמדו מכם ולא יקשיבו לכם.
30.   השתמשו לעיתים בחוש הומור, כל אדם אוהב זאת, אך אל תאמרו בצחוק מה שעלול להתפרש ברצינות.
31.   קראו את הקלסרים משנת הקורס מספר פעמים, הם לא ליופי...
32.   דעו לקחת אחריות על מעשיכם ולהודות בטעויות. כשאינכם יודעים משהו, הודו בכך, ואמרו שתחזירו תשובה.
33.   כשיש פעולות מיוחדות / מפעלים ועל הצוות להכין דברים רבים, התחלקו כך שכל אדם יתרום באופן שווה. דאגו שכולם עומדים במשימתם, ותמכו אחד בשני.
34.   בטיולים, דאגו שכולם אוכלים ושותים, לובשים מה שצריך ולא מתקשים. על כל פציעה וכאב להודיע, שכן לא תמיד מבינים את חומרת המצב.
35.   פתרו בעיות חברתיות של החניכים. אפשר לשלב חניכים ולגבשם באמצעות משחקים שונים. השתדלו לתת במה גם לחניכים מנודים/ביישנים, אך בלי לזרוק אותם למים העמוקים, אלא בהדרגה ובמתינות.
36.   שאפו להגדיל את הקבוצה, להוסיף חברים מהכיתה, אך לא על חשבון השליטה בפעולה. שימו לב לשינוי בדינאמיקה של הקבוצה.
37.   בקשו מידי פעם משוב מהראשג"ד על תפקודכם. אם יש בעיות אתו, שוחחו עמו.