zofim.org.il
  
 


 
אתר עובד סוציאלי תנועתי
חץ  דפי מידע דף הבית » אתר עובד סוציאלי תנועתי » בריונות ברשת

בריונות ברשת פורסם בתאריך 30/1/2013

  בשנים האחרונות, עם התפתחות הרשתות החברתיות האינטרנטיות והשימוש הגובר בתקשורת מקוונת (מחשבים וסמארטפונים), אנו עדים למקרים רבים של פגיעות על ידי בריונות-רשת (cyber-bullying). המקרה הטרגי בו נדחק הנער דודאל מזרחי ז"ל להתאבד זכור וודאי וממחיש עד כמה בריונות מסוג כזה עלולה להיות פוגענית. בריונות ברשת היא התנהגות אלימה, שמבצעיה משתמשים באמצעים טכנולוגיים כמו האינטרנט או הטלפון הנייד על מנת להטריד, להביך, להשמיץ, להפחיד או לתקוף מישהו. בריונות זו יכולה להתרחש בבלוגים, בצ'טים, בפורומים, בדואר אלקטרוני, במסרונים ועוד. היא יכולה להיות מילולית או חזותית על ידי  פרסום של תמונות או סרטונים. הדרכים בהם נעשית הפגיעה באמצעות הרשת הינם מגוונים - הטרדה על ידי שליחת מסרים פוגעניים באינטרנט או על ידי מכשיר סלולארי, ריבים מקוונים בהם המשתתפים מעליבים ומקללים זה את זה, חשיפת מידע אישי ופרטי על מישהו אחר על מנת לפגוע בו, הפצת רכילות או הפצת שמועות במטרה להזיק ולפגוע ופעמים אף הטלת חרם חברתי על אדם. השימוש במדיה כאמצעי תקשורת מאפשר אנונימיות ויכול לשמש בידי מי שרוצה לפגוע, גם על ידי התחזות לאדם אחר ושימוש בזהות בדויה. על מנת שבריונות רשת תחשב ככזאת, על שני הצדדים להיות קטינים. ברגע שישנו מבוגר באחד מן הצדדים זה הופך להיות הטרדה ברשת (cyber- harassment) או מעקב ברשת (cyberstalking).

בהתמודדות עם התופעה אנו נדרשים ראשית, לתת את דעתנו ולבדוק את עצמנו. ראוי שכל אחד יזכור שהישיבה מאחורי מקלדת המחשב מאפשרת תקשורת מהירה ונוחה, אך גם יוצרת ריחוק פיזי ורגשי מהאדם עמו אנו מתקשרים. ריחוק זה מאפשר לעיתים חופש ביטוי רב יותר ועוזר להתגבר על ביישנות ומבוכה אולם הוא גם יכול לרופף את הגבולות שהיינו מקפידים עליהם במגע ותקשורת של 'פנים אל פנים' ובכך להעביר מסרים פוגעניים אשר לא היינו מעזים לבטאם במפגש 'פנים אל פנים'. כשאנו מתקשרים עם אחר במרחב הווירטואלי אנו לא יכולים להבחין בעוצמת רגשותיו וכשפוגעים בו תתכן נטייה להגזמה בעוצמת תגובותינו (עימות יכול להחריף ואחד הצדדים יכול להקצין את מילותיו בשל הריחוק).  גם הכוח החברתי של קבוצה מתעצם במרחב הווירטואלי ויכול בכך להעצים את הפגיעה במקרה של חרם חברתי או על ידי השפלה ובושה הכרוכה באיבוד שליטה על מידע אישי-פרטי והפצתו ברשת (מקרים בהם פרסמו תמונות חושפניות של אדם בניגוד לרצונו לדוגמא).
פגיעה באמצעות בריונות ברשת הינה פעמים רבות חריפה יותר בשל החשיפה רחבת ההיקף שהרשת מאפשרת ובשל עוצמת הפולשנות לתוך המרחב האישי של האדם (כמעט ואין לקורבן מפלט שכן התקשרות הזו חודרת אפילו את הבית כמרחב אישי). תקשורת לא מחושבת, חוסר שיקול דעת בבחירת מילים וניסוחים יכולים לגרום לאי הבנות במקרה הטוב ולפגיעה באחר.

בנוסף, חשוב שכל אחד יפתח רגישות לאלימות מסוג כזה ויגלה אחריות חברית ומוסרית כשהוא עד לפגיעה כזו באדם אחר. העדים לבריונות כזו לעיתים 'שקופים' ואינם מתערבים ולעיתים אף מצטרפים לפוגע ומגיבים למעשיו בדרך מעודדת (ע"י ביטויי לעג והערות פוגעניות).

 

למדריכים, חשוב לנקוט בפעולות מניעה ולהעביר פעילות חינוכית המסבירה את הסכנות הללו והמעצבת כללי התנהגות עבור החניכים -  הקניית ערכים כגון כבוד לזולת ואכפתיות,  טיפוח ראייה ביקורתית לגבי השימוש באינטרנט, עידוד חשיבה אישית ונקיטת עמדה אישית.

יש להעביר מסרים המכוונים את החניכים לזהירות וערנות סביב התופעה, להדגיש את החשיבות בפנייה לעזרה במקרה שנפגעים מבריונות שכזו, לאחריות החברתית והמוסרית להתנהגות של 'לא לעמוד מהצד' כשקורה מקרה כזה לאדם אחר ואנו עדים ולכך, שאנו מצפים מהם לפנות ולדווח על מקרים שכאלה.  

 

כשקורה מקרה של פגיעה ברשת יש לתעד את המקרה ולאחר מכן לחסום את התקשורת הפוגענית - על ידי ניתוק וחסימת השולח (שינוי כתובת מייל או החלפת מספר טלפון נייד). ניתן לפנות למפעיל (ספק/אתר אינטרנט או מפעיל סלולארי) וניתן להתלונן במשטרה. חשוב לתמוך בקורבן ולהציע לו עזרה מקצועית.

 

סיכום - מסרים ודגשים לחניכים:

-          הסבירו לחניכים מהי בריונות ברשת - הטרדות מילוליות, השמצות, קללות, הערות פוגעות על מראה חיצוני, פרסום דברים שקריים על אדם אחר, התחזות לאדם אחר, פרסום מידע אישי מביך או משפיל על אדם כגון תמונות מביכות או סרטונים מביכים, חשיפה של מידע אישי על אדם שנמסר בסודיות - למשל מייל אישי, הטרדה של אדם באמצעות מסרים פוגעים בלתי פוסקים וכך הלאה.

 

-          עודדו את החניכים לשתף ולספר במידה ונתקלו בבריונות.

 

-          הבהירו לחניכים  שאתם נמצאים שם בשבילם בכל מצב של התנהגות בריונית המופעלת כלפיהם ושאתם תפעלו להפסקתה.

 

-          הסבירו לחניכים כיצד להתמודד עם במקרה של פגיעה: במידה וחניך קיבל מסר פוגעני הדבר הנכון לעשותו הוא לעזוב את המחשב למספר דקות ולא להגיב. הבריונות מתעצמת ומתודלקת על ידי תגובות הקורבנות ולעיתים, היא גוועת במקרים בהם אין תגובה.

 

-          הבהירו חד משמעית כי התנהגות בריונית היא שלילית.

 

-          הדריכו את החניכים לבדוק את עצמם לפני שהם מפרסמים ברשת. האם הפרסום עלול לפגוע במישהו? במקרים שהתשובה חיובית הקו המנחה לפעולה- מה שלא היית אומר לאדם בשיחה 'פנים אל פנים' (מחשש לפגיעה באותו אדם) גם לא צריך להיאמר ברשת.

 

-          הדריכו את החניכים שלא לשתף פעולה עם התנהגות בריונית של אחרים.

 

להתייעצות במקרים פרטניים ולקבלת פעולות חינוכיות למניעת התופעה ניתן לפנות במייל:

izik@zofim.org.il

 

איציק שמר- העובד הסוציאלי התנועתי.