zofim.org.il
  
 


 
אתר עובד סוציאלי תנועתי
חץ  דפי מידע דף הבית » אתר עובד סוציאלי תנועתי » חרם חברתי

חרם חברתי פורסם בתאריך 26/8/2014

ההתמודדות עם חרם חברתי

ההתמודדות עם חרם חברתי, שחניכים מטילים על חניכ/ה בקבוצה הינה מורכבת והתייחסות לא נכונה יכולה אף להוביל להחרפת החרם. פעמים רבות, מי שיוזמ/ת החרם מנסה לצבור כוח חברתי ולהנהיג את שאר החניכים.  התערבות נוזפת ומטיפה מצד המדריכ/ה עלולה להוות מנוף להצדקת החרם ומעוררת כעס וזלזול כלפי החניכ/ה המוחרמ/ת, המואשם גם בהלשנה למדריך. הדבר מחזק  את יוזם/ת החרם ומגביר את הלגיטימציה להטלת החרם. היוזם/ת של החרם יכול/ה לזכות באהדה נוספת מצד חבריו על התמרדותו במדריכ/ה המנסה להפסיק את התופעה.
 

כיצד להתמודד באופן יעיל ורגיש?

 ערנות - כמדריכים, עלינו להיות ערניים ולשים לב לשינוי בהתנהגות של החניכ/ה, גם אם הוא לא משתפ/ת. חשוב לשים לב אם קורה משהו חריג בקרב החניכים (כגון ריבים, הצקות 'קטנות' לחניכ/ת מסוימ/ת וכדומה) ולשתף את הוריהם בכך.

ברוב המקרים, חניכים מסוגלים לפתור בעצמם את בעיותיהם החברתיות אולם,  במקרים של חרם חברתי, חשוב מאוד להתערב ולא לעמוד מנגד. חרם עשוי להיות מאורע מכונן בחייו של חניך, ממנו הוא יכול לצאת מחוזק בכוחותיו או מוחלש מאוד אם לא נתערב ונסייע לו. יש לשקול מתי הוא הזמן המתאים להתמודדות עם החרם והמפתח לכך הוא בירור עם החניך הנפגע.

 

חשוב ביותר, לעודד ולתמוך בחניכ/ה עליו/ה הוטל החרם ולנסות להסיר ממנו/ה את רגשות האשם. יש לומר לו/לה, שחשוב לשתף בקושי ותחושות העלבון, הבדידות והכעס שהחרם מעורר בו/ה.

ניתן לנסות לעודד שהמצב הוא זמני ושנסייע לו להיחלץ ממנו. מעבר לאמפטיה ולתמיכה בקורבן החרם, חשוב לנסות ולאתר קשיים או חוסר מיומנות חברתית שתרמה למצב הזה. לעיתים, חניכים מועדים לחרם בשל יכולתם להתריס ולאיים על מנהיג הקבוצה. לעיתים, הם מתאפיינים בהתנהגות מתנשאת או בחוסר סבלנות. לעיתים, יש מקום לעורר את תשומת ליבו להתנהגותו ולנסות לסייע לו לשנות התנהגות. ניתן להתייעץ עם גורמים מקצועיים בנושא (העובד הסוציאלי התנועתי ואחרים).

 

יש לערוך שיחה עם הקבוצה המחרימה על המקרה, ללא נוכחות החניכ/ה המוחרמ/ת. המדריכ/ה צריכ/ה לחתור ליצירת אמפתיה (רגישות למצבו של האחר, היכולת לראות את הדברים גם מנקודת ראותו) כלפי החניכ/ה המוחרמ/ת ולהעלות את הנושא בדרך, שלא תחשוף את החניכ/ה המוחרמ/ת כמי שהתלונן/ה בפניו/ה על כך. המדריכ/ה יכול/ה לומר, שהבחין/ה בתופעה והוא/היא רוצה לברר עם הקבוצה מה הסיבות להתנהגותם הפוגעת.

 

מומלץ, להעביר פעולות סביב יחסים חברתיים בקבוצה, פתרון סכסוכים וכדומה. פעילויות היכולות לאפשר לחניכים אחרים, אשר עד כה היוו "רוב דומם" במקרים מעין אלו, לחוש אמפטיה כלפי החניך המוחרם.

 

התערבות עם מנהיג/ת החרם הינה קריטית. יש לנהל שיחה אישית עם המנהיג/ה בצורה פתוחה ולהסביר לו/ה את משמעות הפגיעה בחניך המוחרם. לרוב, כאשר מצליחים לעורר בו/ה אמפתיה כלפי המוחרם ומשדרים לו/ה שמצפים ממנו/ה להפסיק את החרם, תוך הכרה והערכה להיותו/ה המוביל/ה בקבוצה, ניתן להפסיק את התופעה. רצוי לאתגר את המנהיג ולומר לו/לה, שאנו יודעים שהוא/היא יכול/ה להנהיג את חבריו/ה להפסיק את החרם ושאנו סומכים עליו/ה שיעשה כך. לעיתים, ניתן לערוך שיחה בין המנהיג/ה מהחבורה והחניכ/ה המוחרמ/ת בליווי שלנו ואז, העוינות מתפוגגת וניתן להפסיק את החרם. אפשרות נוספת היא לתת לשניהם משימה חינוכית משותפת לטובת הקבוצה וללוות אותם בתהליך. 

במידה ויוזמ/ת החרם ומובילו מסרב למהלכים הללו, ניתן למתן  את כוחו בקבוצה, באמצעות שיחה עם שאר החניכים, על כך שחרם משמש כלי בידיו לשליטה באחרים. חשוב להאיר בפניהם היכן הם עומדים מול כוחו החברתי המוגזם, אשר יכול בעתיד להיות מופנה כלפי כל אחד מהם.

(אילוסטרציה)