בתנועת הצופים ישנן תופעות שליליות ובלתי רצויות הנובעות מתוך תשתית של מסורת ארוכת שנים. המסורות מזינות את עצמן עם השנים באמצעות השכב"ג, לעיתים באופן פעיל כאשר לחץ חברתי מופעל והתופעות הללו שוב ושוב חוזרות ולעיתים באופן נסתר כאשר השכב"ג מעלים עין ומסתיר מידע מהצוות הבוגר של השבט. תשתית מסורתית זו מאופיינת פעמים רבות באי-שוויון מגדרי, יחסי כוחות משפילים בין "צעירים" ל"וותיקים" וכן בגאוות יחידה שבטית מוגזמת בעלת סגנון "לעומתי", אימפריאליסטי עם דומיננטיות של סמלי השבט (צבעים, דגלים, תופים, מוראל). כל אלו מייצרים אוירה מתוחה והתנהגות עדרית המהוות קרקע פוריה להתנהגות אלימה בתוך השבט ובין שבטים בפרט.
הערכים המובילים את שבט הצופים ביום יום הם גם אלו המונעים התנהגויות בלתי-רצויות. עמוד השדרה הערכי של השכבה הבוגרת, המעוצב על ידי הצוות הבוגר של השבט ויחד עימו שותפים נוספים בקהילת השבט (הורים, צוותים חינוכיים בבתי הספר ועוד), מאפשרים ומייצרים אווירה חינוכית חיובית בה קיום של נורמות שליליות מוקע מן השורש על ידי השכבה הבוגרת עצמה.
מה עוד יקרה אם נטפל בבעיה?
שבירת מוסכמות מגדריות בשבטים | חיזוק הילדים והנוער "לבחור בעצמי"
הרעיון! פורום "מה מפריע לי"
השבט יקיים אחת לשבוע ישיבת שכב"ג בה יהיה חלק רשמי בו כל חניך או חניכה יוכלו לקום ולספר על דברים שמפריעים להם.ן ביום יום של השבט. חשוב יהיה לנהל את הנושא מנק' מבט חינוכית ועל מרכזי ומרכזות השבט לאשר מראש את הנושאים. אם נבצע את הרעיון, הבעת דעה פומבית, גם אם לא פופולרית, תהיה חלק מהשגרה של השכבה הבוגרת ותחזק את היכולת העתידית לעצור או להתנגד להתנהגות שאינה ערכית.
צעדים לביצוע בטווח הקצר: | | צעדים לביצוע בטווח הארוך: |
יצירת מנחה או ראציונל לקיום הפורום | | נוכחות תמידית של הצוות הבוגר בפורום |
שיבוץ בלו"ז השבטי | | |
חיפוש פלטפורמות קיימות
| | כתיבת תוכן חינוכי לפעילויות |
משאבי זמן – אחת לשבוע, זמן מפורום שכב"ג
משאבי תקציב – ללא