העקרונות החינוכיים במסע בצופים מגיעים לידי ביטוי באמצעות פעולה מודולרית ומותאמת לקבוצה. במסע ישנם מרכיבי פעולה שונים ולכן כל מסלול הוא מגוון ומאפשר התייחסות למציאות. במסע בצופים הדגש הוא על מרווח בחירה גבוה למדריך.ה ולכן לכל קבוצה יש את המסע שלה!
המסע בצופים – מקרא:
פעולה: פרק הזמן הפורמאלי שעובר.ת החניך.ה ביום פעילות מרגע ההגעה לשבט ועד לחזרה הביתה.
מסלול: מכלול הפעילויות שעובר.ת חניך.ה בתקופת שנה מסוימת. בשנה יש 5 מסלולים המחולקים לפי הסדר הבא: מפתיחת השנה עד חנוכה, מחנוכה עד ט"ו בשבט, מט"ו בשבט עד פסח, מפסח עד שבועות, ומשבועות עד אחרי מחנה הקיץ.
המסע השכבתי: סך כל המסלולים שעוברת שכבת גיל בשנת הפעילות.
המסע בצופים: התהליך החינוכי אותו עובר.ת חניך.ה מכיתה ד' ועד יב'. או סך כל המסעות השכבתיים אותם עובר.ת חניך.ה בשנותיו.ה בצופים.
מרכיבי הפעולה:
משימת מסלול – למידה בהתנסות. בכל פעולה ראשונה של מסלול, המדריך.ה מוביל.ה את החניכים לבחירה ותכנון פרויקט, אותו יזמו ועליו יעבדו יחד במשך חודשיים.
פעילות תוכן – חווית למידה ערכית. בכל פעילות תוכן הקבוצה הופכת לקהילת חשיבה ועוסקת בשאלה אחת לעומקה.
זמן צופיות – מיומנויות וחוויות צופיות. זמן שבו המדריך.ה מלמד.ת מיומנות צופית או מעביר.ה חוויות צופיות. החניכים.ות לומדים.ות בהדרגתיות בכל שנה מיומנויות נוספות וחווים.ות חוויות צופיות בהן ייישמו את הדברים שלמדו.
זמן משחק – זמן בפעולה שבו פשוט משחקים. "החינוך היעיל ביותר הוא לתת לילדים לשחק בדברים נפלאים" (אפלטון)
מפקד -מפגש קהילת השבט/הגדוד/הקבוצה. זמן בו נפגשת כל קהילת השבט, הגדוד או הקבוצה לערוך מסדר מסורתי, להתכנס בחגיגיות, לשיר, לחוות חוויות משותפות וגם להציג משימות מסלול.
זמן עצירה – כאן ועכשיו. זמן העצירה הוא זמן שלא מתוכנן בתהליך החינוכי של המסלול או של המסע השכבתי, הוא מגיב למציאות כפי שהיא קורית עכשיו.
נקודת מבט -ללמוד יחד את המציאות ולגבש את דעתי עליה. נקודת מבט היא למעשה זמן עצירה מתוכנן והיא חלון הזדמנויות להתייחסות לעניין שעלה על סדר היום בתקופה האחרונה, אירוע היסטורי או אקטואלי.
שבילי תוכן מרכזיים:
אחריות חברתית
כישורי חיים
זהות יהודית-ישראלית
דמוקרטיה
צופיות