הדרכת השכבה הבוגרת אינה משמעותית דיה (בחלק מהשבטים) ולא מהווה דוגמא להדרכה ברוח המסע בצופים.
המיקוד של צוות ההדרכה הצעיר למסע בצופים נפגע משמעותית כאשר מודל החיקוי לא עושה שימוש ב"מסע". מיומנויות הדרכה גבוהות ברוח "המסע" (כמו דיוני עומק, שימוש בשאלות מרכזיות, משימות מסלול וזמני עצירה) לא באות לידי ביטוי מספק בפעולות השכבה הבוגרת. מצב זה גורם לנזק כפול ומכופל בו נפגעת השכבה הבוגרת באופן ישיר ואילו השכבה הצעירה נפגעת באופן עקיף.
מדריכי ומדריכות השכבה הבוגרת מהווים דמויות לחיקוי עבור צוות ההדרכה של השבט, עושים.ות שימוש פעיל ב"מסע בצופים", בזמני התוכן ובמסלולים, במשימות המסלול, ביצירה של נקודות מבט ובהחלטה על זמני עצירה. מערך ההכשרה של מדריכי ומדריכות השכבה תדיר ומוקפד, ומעל לכל רווחת ההבנה כי השכבות הבוגרות בשבט הן קודם כל חניכות וחניכים ומגיעה להם.ן הדרכה מעולה.
מה עוד יקרה אם נטפל בבעיה?
"המסע בצופים" לא ייתפס עוד באור שלילי והמשתמשים בו לא יתויגו לרעה | צוותי ההדרכה בשבט ילמדו מיומנויות הדרכה | יבינו לעומק את תפיסת "המסע בצופים" | יקבלו הנעה פנימית לשימוש במסע ולא כ"הנחתה מלמעלה" | תהליכים חינוכיים משמעותיים מד'-יב'.
רעיון לביצוע בהמלצת צוות המעבדה האסטרטגית…
האפשרויות רבות, אבל צוות המעבדה חשב על רעיון אחד מצוין שניתן לשקול ולהכניס לתוכנית העבודה…
הרעיון! הכשרת פתיחת שנה לפי הגיל המודרך
בתחילת כל השנה, וטרם הכניסה לתפקיד, יעברו מדריכי ומדריכות השכבה של השבט הכשרה ייעודית לשכבת הגיל אותה ידריכו. ההכשרה תכלול מעבר על התכנים המרכזיים במסלולים של השכבה הרלוונטית ותסייע בבניית השלד למסלול הראשון של השנה. אם נבצע את הרעיון, ההכשרות יסייעו ביישור הקו עבור מדריכי ומדריכות השכבה בשבט, יאפשרו התמקצעות לשכבות הגיל הספציפיות ויעלו את רמת המיומנות והידע בכל הקשור ל"מסע בצופים" בהדרכות השכבה בפרט ובשבט בכלל.
צעדים לביצוע בטווח הקצר: | | צעדים לביצוע בטווח הארוך: |
הגדרת ההכשרה כתנאי לכניסה לתפקיד | | גיוס צוותי הכשרה קבועים (מתוך הותיקים.ות) |
כתיבת ההכשרות (י',יא',יב') | | לומדה לסיכום ההכשרה |
משאבי זמן – כתיבת הכשרה מותאמת לפי שכבות גיל
משאבי תקציב – אפיון ורכישה של לומדה לסיכום ההכשרה (ברמת הנהגה / תנועה)