דילוג לתוכן

זירת
זהות ושייכות תנועתית

דמות הצופה הבוגר.ת עומדת בליבה של זירה זו. תנועת הצופים מעבירה את חניכיה מסע חינוכי אשר סופו לצייד את הבוגרים והבוגרות הללו בערכים וכלים שיאפשרו להם ולהן לדעת אזרחות פעילה מהי ומעורבות חברתית בחיים הבוגרים. בשנים האחרונות מתגבשת ההבנה כי קיימים קשרי גומלין בין החיבור החינוכי לנושא הצופיות והאפשרות של השכב"ג לחוות תהליכים דמוקרטיים לבין החינוך להגשמה בתנועת הצופים. כל אלו קשורים (מעודדים או מעכבים) תהליכים של הזדהות ושייכות לתנועת הצופים והם משמעותיים בעיצוב דמות הצופה הבוגר.ת.

אתגרי הפעולה
בזירת זהות ושייכות תנועתית
(בחרו כדי לקרוא עוד)
הגשמה ודמות הצופה הבוגר.ת
חיבור לצופיות
דמוקרטיה בצופים - מוסדות חניכים.ות ושקיפות
הגשמה ודמות הצופה הבוגר.ת

חינוך להגשמה בתנועת הצופים מהווה אתגר משמעותי בישראל של המאה ה-21. המוסכמות החברתיות הקיימות מעודדות את בני ובנות הנוער להישגיות גבוהה בחיים האישיים וחתירה למיצוי ומימוש עצמי. תנועת הצופים מחד, מעודדת מיצוי של יכולות אישיות, ומאידך מאתגרת את תפיסת המימוש העצמי באמצעות תפיסת ההגשמה הערכית לעשייה חברתית. על התנועה לנקוט צעדים חינוכיים-ערכיים שיובילו להגשמה של ערכים אלו בחיים הבוגרים ויבואו לידי ביטוי בהנעה גבוהה לקחת חלק באפיקי ההגשמה התנועתיים, גיוס משמעותי לצה"ל ונטילת חלק במשימות לאומיות-חברתיות שונות.

בעיית מנוף 1

תנועת הצופים פועלת בפריפריה החברתית והגיאוגרפית של ישראל ועושה זאת לרוב באמצעות גרעין רעים המפעיל שבטים הפריפריה ומקיים קשרי קהילה במקום פעולתו. בבסיס בעיה זו עומדת ההבנה כי שוויון הזדמנויות בחינוך משמעו גם לספק את החוויה הצופית לכל ילד וילדה, הקושי המרכזי הוא לטפח את ההבנה שמתן הזדמנות זו לילדי וילדות הפריפריה הוא הגשמה למעשה של הרעיון החינוכי של תנועת הצופים.

השיח על הגשמה ברוח תנועת הצופים נוכח בקרב השכבה הבוגרת, פעילות חינוכית בנושא מתקיימת באופן שוטף על ידי הצוות החינוכי הבוגר של השבט. המוטיבציה ליציאה לשנת השירות בתוך התנועה ולגרעין רעים בפרט גבוהה ומאפשרת בחירה של ש"ש עם התאמה גבוהה למשימה.

מה עוד יקרה אם נטפל בבעיה?

עליה בתחושת השליחות | שרידות גבוהה של ש"ש | גידול ביציאה לתפקידים משמעותיים או מכינות.

בעיית מנוף 2

המשימה בשנת השירות מוגדרת באמצעות שני פרמטרים עיקריים, האחד הוא השינוי אותו התנועה שואפת לבצע והשני הוא פרמטר הלוקח בחשבון את המציאות המורכבת והצורך בכל גרעין / יישוב / משימה. באותה העת, השאיפות והציפיות האישיות של כל אחד ואחת מהש"ש לא הולמות את המשימה כפי שהוגדרה, מה שמייצר פעמים רבות חוסר שביעות רצון של שני הצדדים.

 

לצד המשימה החינוכית אליה נשלחו הש"ש, חוויית שנת השירות נותנת מענה גם לצורכי הש"ש למימוש עצמי.

מה עוד יקרה אם נטפל בבעיה?

פחות נשירה בשנת השירות | קידום המשימה על פי תכניות עבודה

החיבור לצופיות

היכולת לייחס התנהגות מסוימת לשייכות לקבוצה מסוימת מעידה על הזדהות גבוהה של הפרט עם הקבוצה. אתגר זה משמעו להביא לכך שהתשובה לשאלה: "מדוע התנהגת כך?" תהיה "כי אני צופה" (כל עוד ההתנהגות היא חיובית ומקדמת כמובן). זו משימה מורכבת במיוחד, ראשית נוכח מיצוב הצופיות ככלי מעשי בלבד ושנית עקב ריבוי הזהויות והקבוצות אליהן משתייכים בני ובנות הנוער של היום.

בעיית מנוף 1

ספרו של מייסד תנועת הצופים העולמית הלורד באדן פאוול – "צופיות לבני הנעורים" עוסק רבות במודלים של צופיות מעשית אך לא פחות מכך בנדבכים ערכיים של הצופיות. תוך שימוש בפילוסופיות מתחומים שונים והצבעה על התנהגויות מקדמות וחיוביות כ"צופיות" לעומת התנהגויות מעכבות ושליליות כ"בלתי צופיות", מציע הכותב מעין קוד התנהגות מחייב לכל מי שמגדיר.ה עצמו.ה "צופה". צופיות בימים אלו צומצמה מאוד להיבטים מעשיים (מחנאות, עמלנות וכו') וצוותי ההדרכה בשבטים לא מבינים את עומקו של המושג ומתקשים להתחבר אליו.

נדבכי הצופיות, המעשית והעיונית, הם כלים יום יומיים המדוברים בשבטי הצופים. לצד שימוש במגוון הכלים של הצופיות המעשית, עוסק צוות ההדרכה בשבט גם במושגים ערכיים  בצופיות ("מידות הצופה", "חוקת האבירים" ועוד), מה שמאפשר לכמות גדולה של חניכות וחניכים להבין את המשמעות העמוקה של הצופיות.

מה עוד יקרה אם נטפל בבעיה?

שימוש נרחב בכלים צופיים | הנגשת הצופיות לקהלי יעד נוספים.

בעיית מנוף 2

הצופיות המעשית, בה באות לידי ביטוי פעילויות אטרקטיביות רבות, מחייבת אותנו בתכנון מראש ובניהול סיכונים ברמה הבטיחותית. על מנת לאפשר יותר פעילות צופית, יש צורך בפתרונות יצירתיים לבירוקרטיה המלווה את ניהול הסיכונים האמור.

המדריכות והמדריכים עושים בכלי הצופי שימוש יום-יומי. החניכות והחניכים, בכל הגילאים, נהנים מנגישות גבוהה של פעילות צופית – כזו המאפשרת מידה רבה של ספונטניות, מצריכה מעט תכנון מראש ובעיקר (וככל הניתן), נטולת בירוקרטיה ואישורים.

מה עוד יקרה אם נטפל בבעיה?

כישורי צופיות מקצועיים בצוות ההדרכה ישתפרו | תפיסת הבטיחות בשבט תעלה רמה (תרד לשטח).

הדמוקרטיה בצופים

תנועת הצופים העבריים בישראל היא למעשה ארגון (עמותה) שמפעיל תנועת נוער, תנועה שאחד מערכי הליבה שלה היא הדמוקרטיה. כמו לכל ארגון, גם לתנועת הצופים יש מאפיינים תרבותיים שאינם מעוגנים בנהלים או בתקנון. האתגר של דמוקרטיה בצופים עוסק במתח המובנה שבין הארגון לבין תנועת הנוער, בין הצורך בניהול היררכי של ארגון גדול ומורכב לבין קיום אורח חיים דמוקרטי במסדרונותיו. על התנועה גם להתמודד עם פערים בין הצורך לאפשר לבני ובנות הנוער מרחב פורה להתנסויות (וטעויות) הבא לידי ביטוי במוסדות הדמוקרטיים של השכבות הבוגרות אל מול התמקצעות הארגון בתחומים של חינוך, בטיחות, כספים וכדומה המצמצמים מרחב התנסות זה.

בעיות המנוף 1

התרבות הארגונית הקיימת בתנועה חסרה שקיפות ושותפות בכלל הדרגים. אוירה זו, מעכבת פעמים רבות תהליכים דמוקרטיים, פוגעת באמון בקבלת ההחלטות והדבר מחלחל גם לרמת השכבות הבוגרות.

תנועת הצופים מאמצת תרבות ארגונית דמוקרטית, מאפשרת לכלל הדרגים (דרג מקצועי, מתנדב וחניכי השכבה הבוגרת) את המקום להביע את אשר ליבם, להשתתף בקבוצות חשיבה בנושאים מהותיים ולקבל מידע באופן שקוף וזמין. בראש ובראשונה באמצעות המנגנון הדמוקרטי של מועצת התנועה ובפועל יוצא גם מועצות שבטים והנהגות.

מה עוד יקרה אם נטפל בבעיה?

הגברת האמון בין אנשים | קוהרנטיות | תחושת שייכות.

בעיות המנוף 2

במשך שנים עלתה התנהלות התנועה מדרגה בכל הנוגע לסוגיות ניהול החינוך, הבטיחות, הכספים ונושאים רבים נוספים. התמקצעות זו הביאה עימה תפיסה של שיטות עבודה אחידות ואוירה בה יש תורה סדורה לכל נושא. שותפות בקבלת החלטות עלולה לעכב, להוביל להכרעה שגויה, להוריד את רמת המקצועיות ולייצר חוסר שליטה עבור מקבלי ההחלטות ובאווירה הקיימת בתנועה אלו מרכיבים שמייצרים חשש כנה שהתנהלות דמוקרטית תביא לפגיעה בתנועה.

ההבנה בקרב מקבלי ההחלטות בתנועה היא שיש מקום אמיתי לשיתוף והכרעות המבוססות על רצונות קהלי היעד. הבנה זו גם מקבלת את הקביעה כי חלק מההחלטות יהיו פחות טובות וחלקן הקטן אף יהיו טעות עבור התנועה, זהו מחיר פעוט לשלם אל מול התועלת החינוכית.

מה עוד יקרה אם נטפל בבעיה?

יהיו טעויות (ילמדו לקחים חדשים) | יפרצו מחסומים | תורות חדשות יכתבו | החשש מהתנהלות דמוקרטית ידעך