דילוג לתוכן

זירת
צופים לכל

תנועת הצופים שואפת להיות בית ולתת חינוך למגוון האוכלוסיות בקהילת השבט. על התנועה להנגיש את פעילויותיה עבור כלל האוכלוסייה, לעודד השתלבות ולפרק חסמים מסורתיים. שבט צופים יהיה מרחב פתוח, פתוח לכלל המגדרים והמגזרים, פתוח לחצר האחורית ולפריפריה החברתית והגיאוגרפית, פתוח לילדות וילדים עם מוגבלויות ומעל הכל פתוח כדי לאפשר שוויון הזדמנויות חינוכיבמקרה של תנועת הצופים, שוויון הזדמנויות משמעו לאפשר בחירה לנטילת חלק משמעותי בפעילות התנועההתנועה אף שואפת להמשיך ולהביא את הרעיון הצופי אל מעבר לים ועליה להמשיך ולפתח אפיקים משמעותיים לקידום שיח על זהות יהודית-ישראלית ועל ציונות בישראל של המאה ה-21. 

אתגרי הפעולה
בזירת צופים לכל
(בחרו כדי לקרוא עוד)
צופים בפריפריה

תנועת הצופים מפעילה מרחבים לחינוך בלתי פורמאלי ועל פי רוב ישנה הלימה בין החתך הסוציו-אקונומי של הקהילה בה השבט פועל לבין ההיענות של הקהילה להגיע לפעילות. האתגר אם כך, הינו להביא להיענות גבוהה לצופים בפריפריה החברתית והגיאוגרפית.

בעיית מנוף 1

קיים קושי אמיתי לייצר דיאלוג משמעותי והדדי עם הגורמים בקהילה כמו הרשות המקומית, בתי הספר והארגונים הפועלים במרחב השבטי. לעיתים המצב נובע מהתנהלות והתכנסות פנימית של התנועה שמשתנה מידי שנה עקב תחלופה של חברי וחברות שנת השירות או היעדר דרג מתנדב ולעיתים מדובר על התנהלות של אותם גורמים חיצוניים בקהילה שלא רואים בשבט הצופים כשותף חינוכי במרחב הקהילתי. 

הדיאלוג והקשרים ההדדיים בין שבט הצופים בפריפריה לבין הגורמים במרחב הקהילתי הם חזקים ונשענים על בסיס ערכי-חברתי משותף ומסורת ארוכה של עבודה משותפת. כתוצאה מכך, קשרים אלו פחות רגישים לשינויים בהון האנושי או ל"שנים טובות פחות". 

מה עוד יקרה אם נטפל בבעיה? 

קו אחיד באסטרטגיה המקומית | משאבים ויציבות כלכלית (פעילות תנועת הצופים לא תהיה מוטלת בספק). 

 

בעיית מנוף 2

השבט בפריפריה פועל במודל ה"סטנדרטי" של תנועת הצופים. המודל אינו בהלימה למציאות של צורכי החניכים, החניכות והקהילה ולרוב מקבל חיזוק גם מ"למעלה" באמצעות ההנהגות וגם מ"למטה" באמצעות הש"ש תוך ניסיון ליישם את המודל עליו גדלו. 

 

שבט הצופים בפריפריה החברתית והגיאוגרפית נמדד על בסיס ערכים ומדדים המתאימים לו, הפעילות מוכתבת על ידי הצרכים של החניכות והחניכים תוך שמירה על מהות הצופים וללא ניסיון להיתלות על מודלים של הפעלת שבט בעיר או בשכונה אחרת. 

מה עוד יקרה אם נטפל בבעיה? 

הפעילות תהיה שונה בין שבט לשבט | המענה לחניכים והחניכות ישתפר | המתח שנוצר מהרצון לפעול באופן "קלאסי" ישתחרר | שותפויות יתחזקו. 

צרכים מיוחדים

השתלבות של חניכים וחניכות עם צרכים מיוחדים הינה בליבת העשייה זה שנים רבות ומעטים השבטים בהם לא מתקיימת פעילות סדירה בנושא. האתגר עם כך, אינו בהגדרתו של הנושא כבעל חשיבות אלא בעליית המדרגה הנדרשת. על התנועה לפעול כדי לאפשר לחניכות וחניכים עם צרכים מיוחדים להרגיש משמעותיים בשבט בכל שנות החניכות (ד'-יב')  ולקדם תפיסות חינוכיות מתקדמות של הכללה (Inclusion).

בעיית מנוף 1

ההשתלבות אינה באה מספיק לידי ביטוי בשכבה הבוגרתתלויה בדמויות ולא במערכת שמתקשה לבצע את ההתאמות לצרכי החניך.ה הספציפי  ולייצר ליווי מתאים. המצב מייצר עבור חניכי וחניכות המגיעים לגילאי שכב"ג תקרת זכוכית לגבי תפקידים בשבט וכן לנשירה סמויה וגלויה.

חניכות וחניכים עם צרכים מיוחדים צועדים את שבילי המסע יחד עם כלל השבט מכיתה ד'-יב'. בשנות השכב"ג, התפקידים המבוצעים בשבט על ידי חניכים וחניכות אלו הם בעלי נפח ואחריות המביאים לכדי מיצוי את היכולות האישיות ומובילים לתחושת הצלחהלאחר שנות החניכוּת, רבים ורבות אף יוצאים להגשמה בתנועה ומחוץ לה.

מה עוד יקרה אם נטפל בבעיה? 

שיח אמפטי ומכיל כלפי שונוּת ומגבלות | חיזוק עמוד שדרה ערכי לכלל השכב"ג. 

בעיית מנוף 2

חוסר פניות של הדמויות הבוגרות בשבט לעסוק בתחום הצמי"ד יחד עם העובדה שדמויות אלו אינן מקצועיות מספיק בתחום מייצרים בעיות רבות בקבלת החלטות מותאמות לחניכות וחניכים עם צרכים מיוחדים, טעויות בליווי השכבות הבוגרות שעוסקות בהדרכה וכן ברתימת השכב"ג כולו לנשוא ההשתלבות.   

הדמויות המקצועיות העוסקות בתחום ברמת המטה, המרחב וההנהגה פועלות ברמת השבט, הנוכחות מאפשרת בקרה ומתן כלים מקצועיים לדמויות בשבט (שכב"ג ומרכזים.ות) כדי להצליח בתחום. הקשר מול גורמי מקצוע ברשות חזק והרשות מפנה הורים לילדים עם צרכים מיוחדים לשבט הצופים. 

מה עוד יקרה אם נטפל בבעיה? 

אחידות במסרים | פחות פרסונליצזיה | השכב"ג יכיל יותר את המשתלבים.

אתגר הצופים בתפוצות

אתגר הצופים בתפוצות הוא רק חלק ממערך אתגרים נרחב עימו מתמודדת מדינת ישראל בכל הנוגע לקשר עם קהילות יהודיות בתפוצות. על התנועה להיות מסוגלת מחד, להעמיק את שיתוף הפעולה עם עמותת צופים צבר עולמי לפיתוח והקמת מרחבי חינוך בלתי פורמאלי עבור ילדים ובני נוער בתפוצות, ומאידך לבצע מהלכים חינוכיים לחיבור בין בני הנוער בישראל ובתפוצות. ברוח הזירה, מהלכים אלו יאפשרו השתתפות בפעילות לכלל האוכלוסיות בתנועה.  

בעיית מנוף 1

תהליך ההתרחקות בין ישראל לתפוצות בא לידי ביטוי גם אצל הדור הצעיר, צעירות וצעירים בישראל חסרים את ההבנה והידע ביחס ליהדות התפוצות. מצב זה מאתגר שכן הוא מוביל לחוסר עניין ואף אדישות כלפי הדור הצעיר מעבר לים.  

חניכות וחניכים בתנועת הצופים, ובייחוד השכבות הבוגרות חווים למידה והיכרות עם יהדות התפוצות, על כן חשים זיקה כלפי בני ובנות הנוער בקהילות היהודיות

מה עוד יקרה אם נטפל בבעיה? 

פתיחות תרבותית | מוטיבציה לחיבורים | קידום תדמיתי של ישראל בתפוצות 

בעיית מנוף 2

אתגר עיצוב תדמיתה של ישראל בתפוצות נשען רבות על מאמצי ההסברה, המאמצים הרשמיים באחריות המדינה זקוקים לחיזוק הדמות מאמצים בלתי-רשמיים המבוססים על קשרים אישיים וקהילתיים.

 

תנועת הצופים, באמצעות שליחיה בתפוצות, נוכחת בקהילות היהודיות ומשפיעה באופן קבוע על האופן שבו נתפסת ישראל. משלחות התנועה לחו"ל מצליחות לגייס קהל יעד מגוון, כזה המביא את הפסיפס האנושי של ישראל לידי ביטוי בפני הקהילות היהודיות בתפוצות (וגם בפני כאלו שאינם יהודים).  

 

אתגר המרחב הבטוח והתנהגויות סיכוניות

מרחב בטוח הנו מרחב שבו יש אווירה, מעשים ושיח מכבדים, ללא מסרים פוגעניים כלפי החניכות והחניכים.  זהו מרחב שמקדם שוויון מגדרי, והוא מאפשר לחניכיו להרגיש בנוח עם מי שהם.ן וכן להגיד אם משהו מפריע להם.ן . שבטי התנועה מתמודדים עם ריבוי של אירועים החורגים מהנורמה המסכנים את חניכי וחניכות התנועה בשלל של התנהגויות החל מאלימות, גניבות, שימוש בסמים, אלכוהול ופגיעות מיניות. מציאות זו משפיעה על המרחב הבטוח בשבט ומקשה על השבט לקדם תפיסה של מוגנות.

בעיית מנוף 1

בני נוער, ואלו בתנועת הצופים בפרט, חווים לעיתים מצוקות אישיות או משפחתיות. יחסים חברתיים או משפחתיים מורכבים גורמים למצוקה אישית אצל הפרט שלפעמים אף מועצמת ע"י השימוש השלילי ברשתות החברתיות.

שבט הצופים שופע בחניכות וחניכים ובעיקר במדריכות ומדריכים מלאי רגישות חברתית ואמפטיה וההצלחה באה לידי ביטוי כאשר כל בעיה או מצוקה של הפרט או הקבוצה מזוהה בשלב מוקדם ומקבלת מענה הולם לפי הצורך. 

מה עוד יקרה אם נטפל בבעיה? פחות מקום להתנהגות פוגענית (אלימות, מגדריות, חרמות ועוד). 

בעיית מנוף 2

בתנועת הצופים ישנן תופעות שליליות ובלתי רצויות הנובעות מתוך תשתית של מסורת ארוכת שנים. המסורות מזינות את עצמן עם השנים באמצעות השכב"ג, לעיתים באופן פעיל כאשר לחץ חברתי מופעל והתופעות הללו שוב ושוב חוזרות ולעיתים באופן נסתר כאשר השכב"ג מעלים עין ומסתיר מידע מהצוות הבוגר של השבט. תשתית מסורתית זו מאופיינת פעמים רבות באי-שוויון מגדרי, יחסי כוחות משפילים בין "צעירים" ל"וותיקים" וכן בגאוות יחידה שבטית מוגזמת בעלת סגנון "לעומתי", אימפריאליסטי עם דומיננטיות של סמלי השבט (צבעים, דגלים, תופים, מוראל). כל אלו מייצרים אוירה מתוחה והתנהגות עדרית המהוות קרקע פוריה להתנהגות אלימה בתוך השבט ובין שבטים בפרט.

הערכים המובילים את שבט הצופים ביום יום הם גם אלו המונעים התנהגויות בלתי-רצויות. עמוד השדרה הערכי של השכבה הבוגרת, המעוצב על ידי הצוות הבוגר של השבט ויחד עימו שותפים נוספים בקהילת השבט (הורים, צוותים חינוכיים בבתי הספר ועוד), מאפשרים ומייצרים אווירה חינוכית חיובית בה קיום של נורמות שליליות מוקע מן השורש על ידי השכבה הבוגרת עצמה. 

מה עוד יקרה אם נטפל בבעיה? 

שבירת מוסכמות מגדריות בשבטים | חיזוק הילדים והנוער "לבחור בעצמי"