זירת
מנהיגות חינוכית

בבסיס הזירה, עומדת ההבנה כי חינוך הוא ליבת העשייה בשבט הצופים.
על תנועת הצופים לעצב ולגדל את דור המנהיגות החינוכית הבא ועליה לעשות
זאת באמצעות נשות ואנשי חינוך המצוידים בכלים להתמודדות עם תהליכים
ואתגרים חינוכיים בשבט.

מציאות זו תתממש כאשר מחד, התנועה תסיר מסדר היום של מרכזי ומרכזות
השבטים משימות תפעוליות ובירוקרטיה ומאידך, תיּבנה מעטפת שתספק
פתרונות לוגיסטיים וטכנולוגיים לכלל בעלי ובעלות התפקידים החינוכיים
בתנועה.

אתגרי הפעולה
בזירת המנהיגות החינוכית
(בחרו כדי לקרוא עוד)

מיקוד
במסע בצופים

מעטפת תפעולית ופתרונות טכנולוגיים

דמות
המרכז.ת

מיקוד
במסע בצופים

אם חינוך הוא ליבת העשייה בשבט, הרי שתוכנית ההדרכה התנועתית – "המסע בצופים", היא "מוצר הליבה".

"המסע בצופים" איננה עוד חוברת תכנים לפעילויות, אלא תפיסה רחבה ושלמה של מרכיבי הדרכה רבים עליהם נשענת פעילות התנועה, מרכיבים כמו הקשר בין המדריכה לחניכה, למידה בהתנסות, שיח קבוצתי מעורר מחשבה ולמידה חוויתית. האתגר הוא להבטיח כי כל חניך וחניכה יזכו לחוויה הדרכתית מיטבית על פי התפיסה החינוכית של התנועה – "המסע בצופים".

בעיית מנוף 1
בעיית מנוף 2
מעטפת תפעולית ופתרונות טכנולוגיים

יצירה של מציאות בה חינוך הוא ליבת העשייה בשבט לא תתאפשר רק באמצעות הגברת העיסוק בתכנים חינוכיים, זקוקה היא גם לגורם מאזן בדמות הפחתת העומס והמשימות התפעוליות עבור נשות ואנשי החינוך.

על התנועה לבנות מעטפת תפעולית וטכנולוגית שתפנה את בעלי ובעלות התפקידים בשבט ממשימות שאינן משימות ליבה חינוכיות, עליה לקדם מהלכים שיוציאו באופן מסודר וברור את המשימות התפעוליות והלוגיסטיות מתוך הגדרת התפקיד של מרכז.ת השבט. משימות ותחומי אחריות אלו יקבלו מענה ברמת ההנהגה, המרחב או המטה. האתגר המרכזי העומד לפתחנו הינו שינוי הגדרות התפקיד, דפוסי הפעולה והתהליכים התפעוליים המסורתיים כך שמשימות אלו יבוצעו עבור שבט הצופים כשירות המוגש לו. על השינויים גם לכלול פתרונות יצירתיים (טכנולוגיים ושאינם) שישמרו את היכולת של השבטים לקדם בגמישות יחסית יוזמות ופעילויות חדשות.

בעיית מנוף 1
בעיית מנוף 2
דמות המרכז.ת

הגדרה מחודשת, אולי אף ראשונית של דמות המרכז.ת כמנהיג.ה חינוכי.ת, הינה נדבך משמעותי בזירה.

האתגר יהיה בראש ובראשונה להצליח למשוך לתפקיד אנשי ונשות חינוך בתחילת הדרך המקצועית,  כאלו השואפים לעסוק בתחום החינוך ומוכוונים לכך לאורך זמן. לאחר שיאותרו, יוכשרו המרכזות והמרכזים בהתאם למשימות החינוכיות – ניהול ההדרכה בשבט, קידום תהליכים חינוכיים ויצירה של פעילות קהילתית-התנדבותית. לצד המיקוד בחינוך, מרכזי ומרכזות השבטים יתמקצעו בניהול פעילות חוץ ומפעלים חווייתיים חינוכיים ויהיו בעלי ראייה בטיחותית-מקצועית הנדרשת בהובלה בשטח של סמינרים, טיולים, מחנות וכד'.

בעיית מנוף 1
בעיית מנוף 2
דילוג לתוכן