זירת
זהות ושייכות תנועתית

דמות הצופה הבוגר.ת עומדת בליבה של זירה זו. תנועת הצופים מעבירה את חניכיה מסע חינוכי אשר סופו לצייד את הבוגרים והבוגרות הללו בערכים וכלים שיאפשרו להם ולהן לדעת אזרחות פעילה מהי ומעורבות חברתית בחיים הבוגרים. בשנים האחרונות מתגבשת ההבנה כי קיימים קשרי גומלין בין החיבור החינוכי לנושא הצופיות והאפשרות של השכב"ג לחוות תהליכים דמוקרטיים לבין החינוך להגשמה בתנועת הצופים. כל אלו קשורים (מעודדים או מעכבים) תהליכים של הזדהות ושייכות לתנועת הצופים והם משמעותיים בעיצוב דמות הצופה הבוגר.ת.

אתגרי הפעולה
בזירת זהות ושייכות תנועתית
(בחרו כדי לקרוא עוד)
הגשמה ודמות הצופה הבוגר.ת
חיבור לצופיות
דמוקרטיה בצופים - מוסדות חניכים.ות ושקיפות
הגשמה ודמות הצופה הבוגר.ת

חינוך להגשמה בתנועת הצופים מהווה אתגר משמעותי בישראל של המאה ה-21. המוסכמות החברתיות הקיימות מעודדות את בני ובנות הנוער להישגיות גבוהה בחיים האישיים וחתירה למיצוי ומימוש עצמי. תנועת הצופים מחד, מעודדת מיצוי של יכולות אישיות, ומאידך מאתגרת את תפיסת המימוש העצמי באמצעות תפיסת ההגשמה הערכית לעשייה חברתית. על התנועה לנקוט צעדים חינוכיים-ערכיים שיובילו להגשמה של ערכים אלו בחיים הבוגרים ויבואו לידי ביטוי בהנעה גבוהה לקחת חלק באפיקי ההגשמה התנועתיים, גיוס משמעותי לצה"ל ונטילת חלק במשימות לאומיות-חברתיות שונות.

בעיית מנוף 1
בעיית מנוף 2
החיבור לצופיות

היכולת לייחס התנהגות מסוימת לשייכות לקבוצה מסוימת מעידה על הזדהות גבוהה של הפרט עם הקבוצה. אתגר זה משמעו להביא לכך שהתשובה לשאלה: "מדוע התנהגת כך?" תהיה "כי אני צופה" (כל עוד ההתנהגות היא חיובית ומקדמת כמובן). זו משימה מורכבת במיוחד, ראשית נוכח מיצוב הצופיות ככלי מעשי בלבד ושנית עקב ריבוי הזהויות והקבוצות אליהן משתייכים בני ובנות הנוער של היום.

בעיית מנוף 1
בעיית מנוף 2
הדמוקרטיה בצופים

תנועת הצופים העבריים בישראל היא למעשה ארגון (עמותה) שמפעיל תנועת נוער, תנועה שאחד מערכי הליבה שלה היא הדמוקרטיה. כמו לכל ארגון, גם לתנועת הצופים יש מאפיינים תרבותיים שאינם מעוגנים בנהלים או בתקנון. האתגר של דמוקרטיה בצופים עוסק במתח המובנה שבין הארגון לבין תנועת הנוער, בין הצורך בניהול היררכי של ארגון גדול ומורכב לבין קיום אורח חיים דמוקרטי במסדרונותיו. על התנועה גם להתמודד עם פערים בין הצורך לאפשר לבני ובנות הנוער מרחב פורה להתנסויות (וטעויות) הבא לידי ביטוי במוסדות הדמוקרטיים של השכבות הבוגרות אל מול התמקצעות הארגון בתחומים של חינוך, בטיחות, כספים וכדומה המצמצמים מרחב התנסות זה.

בעיות המנוף 1
בעיות המנוף 2
דילוג לתוכן